در شهر

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۵۴

 ازن در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ناسالم بودن میزان ازن برای گروه‌های حساس و افزایش موقتی غلظت ذرات معلق طی امروز (۸ مرداد) در تهران خبر داد.

حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی طی دوشنبه (۸ مرداد) است، اظهار کرد: با تداوم این شرایط جوی طی امروز (۹ مرداد) برای برخی ساعات به ویژه در بعد ازظهر وزش باد موثر از سمت نواحی جنوبی -جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود. شهبازی با اشاره به اینکه بر این اساس انتظار می‌رود وزش باد در برخی ساعات سه شنبه سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق شود، گفت: دمای هوا در تهران تا سه شنبه افزایش نسبی خواهد یافت.

 گره کور نوسازی تاکسی‌های فرسوده

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از روند نوسازی تاکسی‌ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه در سالی که مزین به نام «حمایت از کالای ایرانی» است شاهد توقف روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستیم.

به گزارش ایسنا، قنادان گفت: از برنامه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به‌شدت عقب هستیم. تاکسی فرسوده نه تنها مردم بلکه حتی رانندگان را اذیت می‌کند، تصور نکنید که خودروساز، خودرویی برای تحویل ندارد، بلکه موضوع نوسازی ناوگان تاکسی برای خودروساز اهمیتی ندارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای تمرکز بر تولید تاکسی که تاثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا دارد، وقتش را به تحویل خودروهای دیگر اختصاص دهد.

قنادان ادامه داد: متاسفانه با پدیده‌یی روبه‌رو هستیم که خودروساز هر خودرویی را که نتواند بفروشد، به تاکسیرانی معرفی می‌کند و این درست نیست چرا که در سایر کشورها با کیفیت‌ترین خودروها را به تاکسی که هویت یک شهر است اختصاص می‌دهند و بعضا دیده شده خودروسازان با افتخار اعلام می‌کنند که یک برند خود را به تاکسی تبدیل کردند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه متاسفانه در ایران با وجود اینکه سهم زیادی از ترددها در روز با تاکسی انجام می‌شود اما روند نوسازی بسیار کند و حتی متوقف است، گفت: تاکسیرانان با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و اگر دولت و خودروساز انرژی لازم را برای حل این مشکل نگذارد، گره کار تاکسیرانان در حوزه نوسازی باز نمی‌شود و این در حالی است که اعداد و ارقام نوسازی در حساب و کتاب خودروساز، عددی نمی‌شود. وی با بیان اینکه حدود 4 میلیون نفر با تاکسی جابه‌جا می‌شوند اما هنوز خودروی مناسب این مسافران تحویل داده نشده است، گفت: متاسفانه شاهدیم که بدترین خودروها به شیوه تحمیلی تاکسی می‌شود و حالا عدم نوسازی تاکسی‌ها چالش ما را صد چندان کرده است. قنادان با بیان اینکه در سال جاری باید حدود 10 هزار خودرو نوسازی شود که سهم نوسازی در سه ماهه اول سال 2500 دستگاه بود، گفت: جالب است بدانید که در طرح ملی نوسازی تاکسی‌ها کمتر از 50 دستگاه خودرو نوسازی شده است و وقتی با خودروساز صحبت می‌کنید قبول نمی‌کند که روند نوسازی متوقف شده، چرا که پیش فاکتور صادر می‌کند اما خودرو تحویل نمی‌دهد.

 کاهش 33 درصدی خودروهای فاقد معاینه فنی

سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه فاز اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از ابتدای آبان 95آغاز شده است، گفت: اجرای این طرح موجب شده ۳۳درصد خودروهای فاقد معاینه فنی حداقل 33 کاهش یابد. به گزارش فارس، سید نواب حسینی منش در توضیح این مطلب افزود: در آزمون آلایندگی خودروهای سنگین، میزان کدری دود خروجی از خودروی دیزل در حداکثر دور موتور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در همین ارتباط این مجموعه با هدف نظارت بر رویه تست و به صفر رساندن خطای آزمونگر در صحت ثبت نتیجه نسبت به تجهیز کلیه مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین به دور سنج دور موتور اقدام کرده است. در حال حاضر کلیه مراکز ملزم به استفاده از دورسنج در آزمون آلایندگی بوده و بررسی آلایندگی در خودروهای دیزل با دقت مضاعف و نظارت بیشتر در حال انجام است.

حسینی منش در خصوص اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی اظهار کرد: با عنایت به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال براساس تصمیم‌سازی دولت از ابتدای آبان ماه، در قالب اجرای فاز دوم طرح کاهش، معاینه فنی خودروها در تمامی ساعات شبانه روز در شهر تهران توسط دوربین کنترل و به صورت مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون خواهند می‌شود. وی بیان کرد: انجام فاز اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از ابتدای آبان ماه سال 95 آغاز شده و اجرای این طرح موجب شده درصد خودروهای فاقد معاینه فنی حداقل 33 درصد کاهش یابد.

این مقام مسوول گفت: ضمنا از ابتدای آغاز این طرح تاکنون بالغ بر ٤ میلیون و ٤٠٠هزار خودروی فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اعمال قانون شده‌اند.

حسینی منش در خصوص تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: براساس آمار مراکز 27 درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز به علت آلایندگی مردود و پس از رفع ایراد موفق به اخذ معاینه فنی شدند. در صورت تعمیم این درصد به تعداد 2. 5 میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در شهر تهران، با انجام معاینه فنی دوره‌یی، آلایندگی بالغ بر 675 هزار دستگاه خودرو برطرف خواهد شد.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های انجام معاینه فنی کنترل وضعیت تولید آلایندگی در خودروها بوده و خودروها برای تردد در شهر بایستی دارای تولید آلایندگی در شرایط استاندارد باشند.

 سرپرست جدید معاونت مالی شهرداری معرفی شد

شهردار تهران سرپرست جدید معاونت مالی را منصوب کرد. به گزارش ایسنا، با حکم شهردار تهران «زریر نگین تاجی» به عنوان سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران منصوب و جایگزین سمیع‌الله حسینی مکارم شد.

در حکم نگین تاجی که به امضای شهردار تهران رسیده آمده است که در راستای تحقق اهداف شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر و با بهره‌گیری از استعداد و توانایی نیروهای لایق و... موجبات خدمت رسانی مفید و موثر به شهروندان تهران را فراهم آوریم.

در این حکم که رونوشت آن به رییس شورای شهر، معاونان و مشاوران و شهرداران مناطق نوشته شده است آمده که انتظار می‌رود مجموعه سیاست‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات حوزه تصدی خود را بر اساس اسناد فرادست مصوب و برنامه اعلام شده توسط اینجانب (شهردار تهران) برای اداره شهر تهران در چارچوب قانون و رعایت حقوق مردم تنظیم و عمل نمایید.

به گزارش ایسنا، سمیع‌الله حسینی مکارم علاوه بر اینکه معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری بود، بعد از استعفای محمدعلی نجفی برای مدتی سرپرست شهرداری و همچنین نامزد تصدی پست شهرداری بود.

 

ارسال نظر