دلایل گرانی مسکن به روایت آخوندی

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۸۰

اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره مخالفت با دریافت مالیات بر عائدی سرمایه که متناقض با بسته پیشنهادی 9گانه او است، اما و اگرهایی را درباره بی‌ثباتی این وزارتخانه در برنامه‌ریزی‌های بخش مسکن ایجاد کرده است.

 عباس آخوندی که شنبه شب در برنامه نگاه یک صداو سیمای جمهوری اسلامی حضور پیدا کرده بود با اشاره به عدم قطعیت دراقتصاد کشور طی ماه‌های گذشته گفت: بزرگ‌ترین عدم قطعیت به تاثیرات خروج امریکا از برجام و تصمیمات ما برمی‌گردد و بر این اساس تاثیرات نامطلوبی را در فضای اقتصادی کشور و دلار و سکه شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در شرایط پس از خروج ترامپ از برجام و ایجاد عدم قطعیت در بازارهای چهارگانه ایران عده‌یی هم به انتظارات تورمی دامن زدند و هدفشان هم مخالفت با یک گروه سیاسی خاص بود حال آنکه مساله به وجود آمده به منافع ملی ربط پیدا می‌کرد آن عده پس از مدتی دریافتند این دوگانگی تنها به ضرر مردم است.

آخوندی گفت: در خصوص افزایش قیمت‌ها باید در بخش اقتصاد کلان صحبت کنیم زیرا بسیاری از نرخ‌گذاری‌ها به سبب نزدیکی با یکدیگر قابل تفکیک نیستند. او تصریح کرد: قیمت بخش مسکن از دو مولفه تبعیت می‌کند یکی اقتصاد کلان و دیگری سوداگری است. به گفته وزیرراه و شهرسازی در حوزه سوداگری اثرات مخربی شاهد بوده و هستیم زیرا کسانی می‌توانستند از یک سو اقدام به خرید زمین کرده و از سوی دیگر با گرفتن مجوزهایی از شهرداری زمین‌ها را با ۱۵۰ درصد افزایش قیمت بفروشد و توانسته‌ایم با جلوگیری از ضوابط شهرسازی، سوداگری و افزایش قیمت‌ها را مهار کنیم و نگذاریم شهرفروشی صورت پذیرد.

آخوندی، خرید و فروش ضوابط شهرسازی را علل عمده افزایش قیمت‌های مسکن عنوان کرد و افزود: هر جا دولت اقدام به دخالت در امور اقتصادی کند حتماً مشکلات افزایش می‌یابد در جایی که اقتصاد رقابتی وجود دارد و مردم اجازه خرید و فروش ملک دارند دلیلی برای دخالت دولت در ساخت وجود ندارد.

وی با انتقاد از اجرای طرح مالیات بر عائدی سرمایه، گفت: مخالف اجرای این طرح هستم چون اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود، سرمایه‌گذاری تهدید می‌شود که این به معنای مخالفت با سرمایه‌گذاری است و من با هر تهدید سرمایه‌گذاری مخالفت می‌کنم.

 

ارسال نظر