ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۰۴

۴۰۰ پزشک در تهران بنگاه معاملات املاک دارند

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: ۴۰۰ پزشک در تهران داریم که همزمان با کار طبابت، در حوزه واسطه‌گری ملک نیز فعال هستند و مجوز بنگاه معاملات املاک دارند. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با مهر، درباره ترکیب مشاوران املاک تهران گفت: ۴۰ درصد اعضای صنف در پایتخت مهندس عمران هستند که بخش مهمی از آنها همزمان با کار واسطه‌گری خرید و فروش املاک در کار ساخت و ساز نیز فعال هستند. او با بیان اینکه ۱۷ تا ۱۸ درصد فعالان صنف مشاوران املاک، مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق دارند، گفت: همچنین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از بنگاهداران مسکن روحانی هستند و همزمان با تلبُس به لباس روحانیت در صنف خرید و فروش املاک هم مشغول فعالیت هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه ۳۵۰ نفر از مشاوران املاک پایتخت بانوان هستند، ادامه داد: ۱۲۰ نفر از این بانوان مشاور املاک، لیسانس حقوق و سایرین نیز لیسانس‌های غیرمرتبط را دارند. قلی خسروی درباره امکان خرید و فروش املاک شخصی مشاوران املاک گفت: طبق قانون کسی که همزمان هم مشاور املاک است هم یکی از طرفین قرارداد، یعنی فروشنده یا خریدار است، می‌بایست به صورت مکتوب در مبایعه نامه ذکر کند که همزمان به عنوان واسطه و خریدار یا فروشنده در این معامله حضور دارد. رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه هفته‌یی ۱۰ تا ۱۲ فقره شکایت از سوی مردم از مشاوران املاک به این اتحادیه وصول می‌شود، ادامه داد: بخش زیادی از این شکایات به دلیل اقدامی است که موجران یا مستاجران انجام داده و هنگام فسخ قرارداد بخشی از پول ودیعه مسکن را نزد بنگاهدار به امانت می‌سپارند تا هزینه آب و برق یا سایر هزینه‌هایی که به عهده مستاجر بوده از پول پیش مستاجر کسر شود. به گفته قلی خسروی، معمولا هزینه نهایی بیش از پولی است که به بنگاهدار می‌سپارند، در نتیجه مستاجران به جای آنکه از موجر شکایت کنند، از بنگاهدار شکایت می‌کنند.

تعداد صاحب خانه‌های ایرانی افزایش یافت

تعداد خانوارهای ساکن در منزل شخصی در سال گذشته افزایش و تعداد خانوارهای مستاجر کاهش یافت. آمارهای بانک مرکزی از نحـوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال ۹۶ نشان می‌دهد که 64.8درصـد از خانوارها در مسکن شخصی، 25.9درصد در مسکن اجاری، 0.4درصد در مسکن در برابر خدمت و 8.9 درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند. براساس این آمار درصد سکونت در مسکن شخصی در مقایسه با سال ۱۳۹۵ افزایش و درصد سکونت در مسکن اجاری، رایگان و در برابر خدمت کاهش داشته است. در سال ۹۵، 64.3درصد از خانوارها در مسـکن شخصی (مالک‌نشـین)، 2.26درصـد در مسکن اجـاری، 0.5درصد در مسکن در برابر خدمت و 0.9درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند. به گزارش ایبِنا، افزایش خانوارهای صاحب مسکن شخصی در سال گذشته را می‌توان ناشی از رکود ۵ ساله بازار مسکن و افزایش توان خرید متقاضیان مصرفی در این بازار دانست. ابزارهایی چون افزایش وام مسکن، تکمیل تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر و تمرکز تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها و همچنین انتظار افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ دانست. همچنین براساس آمار 2.7درصد خانوارها از «یک اتاق»، 29.6درصد از «دو اتاق»، 50.8درصد از «سه اتاق»، 14.2درصد از «چهار اتاق»، 2.2درصد از «پنج اتاق» و 1.3درصد از «شش اتاق و بیشتر» استفاده کرده‌اند. مقایسه این آمار با آمار سال 95 حاکی از این است که استقبال مردم از خانه‌های با سه و چهار اتاق افزایش یافته است. این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در شهر تهران بیشترین استقبال از خانه‌های با متراژ ۸۰ مترمربع و کمتر شده است.

 

 

ارسال نظر