در شهر

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۸۳

 تهران یکپارچه در معرض خطر زلزله است

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی مناطق شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند، گفت: تلاش ما بر این است که ضمن شناسایی پهنه‌ها و معرفی آنها در مناطق مختلف سعی کنیم تا از ساخت و ساز در حول و حوش این گسل‌ها و ایجاد مستحدثاتی همچون پمپ بنزین، انبارهای مختلف مواد شیمیایی و سایر تاسیساتی که برای ایمنی مردم مخاطره‌آمیز هستند، پرهیز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییات مناطق پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف درحالی از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام شده که با وجود آنکه برخی از مناطق شهر تهران در پهنه‌های پرخطر واقع شده‌اند اما برخی از مناطق نیز فاقد پهنه‌های گسلی متوسط و حتی ضعیف شناخته می‌شوند و شاید بتوان از آن مناطق به عنوان حاشیه امن در شرایط وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله که به موضوع مهم این روزهای کشور تبدیل شده است، استفاده کرد.  وی افزود: البته به نظر می‌رسد، مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در کلیه مناطق شهری تهران واقع شده‌اند نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان با اطمینان‌ خاطر راجع به آن اظهار نظر کرد. در عین‌ حال به گفته برخی نیز در زمان وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله، گاز شهری، اتصالات برق و آتش‌سوزی‌هایی که در پی آن ایجاد خواهد شد، می‌تواند خطرات فراوانی را برای شهر پرجمعیت و پرترافیکی همچون تهران ایجاد کند که در این زمینه نیز کشور نیازمند ارائه طرح‌های مناسب جهت اجرا در مواقع بحران است.  در همین رابطه محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی به ارائه توضیحاتی کارشناسی پرداخت و اعلام کرد: وقتی اعلام کرده‌ایم که برخی از مناطق 22گانه شهر تهران روی پهنه‌های گسل اصلی قرار گرفته‌اند بدین معناست که آن مناطق هنگام وقوع زلزله آسیب‌های بیشتری خواهند دید و این بدان معنا نیست که در دیگر مناطق آسیبی نخواهیم داشت زیرا شدت و میزان زلزله و شتاب ثقل است که تخریب‌ها را هنگام وقوع زلزله احتمالی تعیین می‌کند.  دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: وقتی زلزله در یک منطقه اتفاق می‌افتد که بستگی به نوع و شدت آن دارد، می‌تواند کلیه پهنه واقع شده در این عرصه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اما میزان تخریب و میزان اثری که می‌تواند روی آن پهنه بگذارد، می‌تواند کم یا زیاد باشد. بنابراین نمی‌توان این مطلب را به عنوان یک اصل پذیرفت که اگر در منطقه‌یی پهنه‌های گسلی وجود ندارد، منطقه، منطقه امنی است و بنده قطعا این نظریه را رد می‌کنم.

 ذرات معلق، آلاینده شاخص هوای تهران در تابستان

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با وجود اینکه آلاینده ازن در هوای تهران طی روزهای گرم سال افزایش پیدا می‌کند ولی آلاینده شاخص در تهران طی تابستان همچنان ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون است و طی روزهایی که ازن آلاینده شاخص هوا باشد AQI(شاخص آلایندگی) براساس آلایندگی ازن اعلام می‌شود.  روشنی با اشاره به اینکه ازن آلاینده ثانویه‌یی است که بر اثر تابش نور خورشید به آلاینده‌های اولیه تولید می‌شود، اظهار کرد: ازن اگر بالای جو زمین باشد، آلاینده محسوب نمی‌شود ولی اگر در سطح تنفسی قرار بگیرد جزو آلاینده‌های هوا خواهد بود و برای سلامتی مضر است.  وی با بیان اینکه از اواخر خرداد ماه با گرم شدن هوا و افزایش تابش نور خورشید میزان ازن در هوا افزایش پیدا می‌کند، گفت: خودروها نیز با تولید اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها، خوراک اولیه ازن را تولید می‌کنند بنابراین خودروها و پمپ بنزین‌ها نیز در افزایش ازن موثر هستند ولی عامل اصلی در تولید آن نور خورشید است. طی چند سال اخیر در تهران در ماه‌های گرم سال مشکل افزایش ازن به وجود آمده است. کشورهای دیگر دنیا نیز مانند امریکا با افزایش غلظت ازن در روزهای گرم مواجه هستند و این فقط مشکل کشور ما نیست.  به گفته روشنی در زمستان و فصل سرد سال ذرات معلق بیشتر و تابش نور خورشید کمتر است بنابراین آلاینده‌ها در سطح زمین قرار می‌گیرند و هوا کدر و سیاه می‌شود ولی با گرم شدن هوا غلظت آلاینده‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و هوا شفاف‌تر می‌شود. به همین علت هنگام وجود آلایندگی ازن هوا غبارآلود و کدر نیست. آلاینده اصلی در فصل تابستان نیز همان آلاینده 5.2pm است ولی برخی روزها ازن تبدیل به آلاینده شاخص می‌شود.

 

 بیش از ۲۱ هزار پرونده تخلف ساختمانی در پایتخت

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: با توجه به آخرین گزارش وضعیت تخلفات ساختمانی مربوط به سال‌های ۹۵و ۹۶ بیش از ۲۱هزار پرونده و بالغ بر ۵ میلیون مترمربع تخلف در شهر تهران گزارش شده است. هر چند این آمار شفاف نیست اما وضعیت توافقات نیز نامشخص است و مبنای قانونی این توافقات مشخص نیست.  به گزارش فارس، هاشمی در جلسه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰شهرداری تهران با اشاره به کسب درآمد از حوزه تخلفات گفت: پیش‌بینی درآمدزایی در شهر تهران با بودجه‌یی کمتر از ۸۰ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز در نظر گرفته شده است. این درحالی است که در برخی از شهرهای کشور این منبع درآمدی به یک سوم هم می‌رسد که دلیل این تفاوت را می‌توان در فعالیت شوراهای معماری در مناطق ذکر کرد که برخی از توافقات در آنجا صورت می‌گیرد از این رو آمار تخلفات اعلامی در ساخت و ساز دقیق نیست و آمار دقیقی از توافقات در حوزه ساخت وساز نیز در دسترس نیست.  رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جریمه هر تخلف ساختمانی باید بر اساس نرخ روز محاسبه و توسط متخلفان پرداخت شود، گفت: اختیار تعیین ضرایب جریمه در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ تعیین تکلیف می‌شود. به عنوان نمونه برای تخلفات ساختمان‌های مسکونی این عدد بین ۰.۵ تا ۳ متغیر است و تعیین این ضریب خود می‌تواند موجب فساد شود لذا برای کاهش موثر تخلفات باید وحدت رویه داشته باشیم و از حداکثر ضریب استفاده شود.

 جزییات صدور مجوز انتشار اوراق برای مترو

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جزییات صدور مجوز انتشار ۹۰۰میلیارد تومانی اوراق مالی برای مترو تهران را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حسین رجب‌صلاحی در رابطه با تخصیص۹۰۰میلیارد تومانی اوراق مالی اسلامی برای مترو تهران گفت: براساس بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مجوز داده شده که از محل اوراق مالی اسلامی در حوزه حمل و نقل ریلی به شهرها کمک کنند.  وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری 5500 میلیارد تومان از محل اوراق مالی اسلامی برای شهرداری‌های کشور در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: از اینمقدار 4هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل ریلی هزینه خواهد شد که از این مبلغ هم تاکنون مجوز هزینه حمل نقل برای شهرهای شیراز و تبریز به مبالغ۷۰۰میلیارد تومان و ۶۵۰ میلیارد تومان صادر شده است. ضمن اینکه در سال ۹۶ نیز مجوز لازم برای هزینه حمل و نقل به مبلغ 2500میلیارد تومان برای مترو شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم و اهواز صادر شده بود. مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون‌شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: اوراق مشارکت برای مترو زمانی به تایید می‌رسد که مشاورهای آن گزارش‌های فنی- توجیهی تهیه کرده باشند؛ زیرا باید مشخص شود این اعتبار قرار است برای چه مواردی هزینه شود به عبارت دیگر باید جزییات پروژه مشخص شود همچنین اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود، اعتبارات گذشته چگونه خرج شده‌ است از طرفی شورای شهر هر شهر باید مجوز دریافت اعتبار را مصوب کند تا امکان تخصیص اعتبار فراهم شود.

 

 

ارسال نظر