فروش قسطی قبر در بهشت زهرا (س)

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۴۵
فروش قسطی قبر در بهشت زهرا (س)

گروه راه و شهر‌سازی | آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران سه مصوبه داشت. معرفی 30 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب در واحدهای تابعه نخستین دستور جلسه شورای شهر تهران بود که در جریان بررسی آن اختلاف‌هایی بین اعضای شورای شهر از جمله محسن هاشمی و ابراهیم امینی به وجود آورد، اما در نهایت به تصویب رسید. در ادامه لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات بهشت زهرا(س) نیز مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. همچنین اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) که هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شده بود، با رای مثبت اکثریت اعضا به تصویب رسید.

به گزارش «تعادل» سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) که برای تشریح جزئیات دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات سازمان بهشت زهرا(س) در صحن شورا حضور یافته بود، بعد از تصویب دو لایحه مذکور گفت: این لوایح از چند منظر قابل توجه و بررسی هست؛ اول تقدیر از اعضای محترم شورای شهر و کمیسیون‌ها که ساعت‌ها وقت گذاشته و این لایحه را در راستای شفاف‌سازی و همچنین رفاه حال خانواده‌های داغدار و به ویژه کم بضاعت تهیه و تدارک دیده‌اند. واقعیت این است که این لوایح چند سالی بود که روند اجرایی آن متوقف شده بود.

سعید خال در این باره توضیح داد: با تصویب این لوایح شرایطی فراهم شد تا مراجعان داغدار بتوانند از خدماتی که در جهت رفاه حال آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند؛ به موجب این لایحه کماکان یک طبقه قبر در سازمان بهشت زهرا (س) به صورت رایگان اختصاص می‌یابد و هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا (س) مراجعه کند از سه طبقه قبر یک طبقه را به صورت رایگان دریافت می‌کند و دو طبقه باقیمانده خالی را به صورت یارانه‌یی با قیمت یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

خال افزود: حتی اگر کسی توان پرداخت همین مبلغ یا مبلغ اندک خدمات شست‌وشو، تکفین و تدفین را هم نداشته باشد به موجب این لایحه سازمان بهشت زهرا (س) می‌تواند تا ۱۲ قسط آن را تقسیط کند. باید عنوان کنم که در سال ۱۳۹۶ سازمان بهشت زهرا (س) حدود ۲۲۵۰۰ قبر رایگان به شهروندان عزیزمان اهدا کرده است.

 16میلیون تومان حداکثر قیمت قبر

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: نکته مهم بعدی اینکه تصویب این لوایح در شورای اسلامی شهر تهران خط بطلانی بر شایعه‌های وجود قبر نجومی و قبر میلیاردی و... بوده است. به موجب این لوایح حداقل قیمت قبر در بهشت زهرا (س) به صورت رایگان و حداکثر قیمت قبر در قطعات قدیمی سازمان که بیش از ۴۵سال از عمر آن گذشته حداکثر ۱۶ میلیون تعیین شده است و بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه قیمت قبور نداشته و صرفا شرایط و تسهیلات برای افراد کم بضاعت تسهیل شده است.

وی گفت: تصویب این لوایح یکی از اقدامات مهم و شایسته و قابل توجه شورای اسلامی شهر تهران بود که برای چند سال روند آن در شورای قبلی متوقف شده بود. در حوزه خدمات سازمان بهشت زهرا (س) برای نخستین بار به صورت شفاف قیمت خدمات به تصویب رسیده که در این خصوص قیمت‌های سایر شهرستان‌های کشور در نظر گرفته شده است و در قیاس با حتی شهرستان‌های کشور قیمت‌های تهران بسیار مناسب است تا افراد نیازمند در مراجعه به این سازمان دچار مشکل نشوند. به گزارش «تعادل» در ادامه جلسه، معرفی 30 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب در واحد‌های تابعه شهرداری در دستور کار قرار گرفت و مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران توضیحاتی در این باره ارائه کرد و گفت: پس از ارائه لایحه قائم‌مقامان ذی‌حساب دو از سوی شهرداری به شورا و ارجاع از سوی کمیسیون به کمیته بودجه و نظارت مالی در گام نخست نسبت به تدوین نظامنامه ذی‌حسابی و ارائه آن به کمیسیون برنامه و بودجه اقدام کرد که این نظامنامه به تصویب کمیسیون رسید و هم‌اکنون به عنوان یک طرح تقدیم هیات رییسه شورا شده است. مجید فراهانی افزود: برای اعلام ارزیابی فنی و تخصصی در تاریخ ۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ با دعوت از افراد معرفی شده از سوی شهرداری نسبت به ارزیابی دانش و تسلط نسبت به قوانین و مقررات، ارزیابی و گزارشگری یک سند مالی اقدام شد. همچنین پیش از این در خصوص استعلام افراد از حراست و بازرسی اقدام شده بود که بر اساس نتایج ارزیابی و استعلام فهرست افراد واجد صلاحیت جهت تصویب ارائه می‌شود.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران اظهار کرد: در لایحه ارائه شده از سوی شهرداری ما برخلاف ادوار گذشته که مصوبه شورا صرفا به فهرست افراد را برای قائم‌مقامی ذی‌حساب در یک واحد معین بسنده می‌کرد، اما در این طرح تغییرات اساسی برای شفاف‌سازی انجام شده که مهم‌ترین آنها به این شرح است: تبیین انتظارات شورا از قائم‌مقامان ذی‌حساب، لزوم تحویل و تحول با قائم‌مقام ذی‌حساب پیشین و ارائه صورت‌جلسه تحویل و تحول و ارسال رونوشت به خزانه‌دار شورا، تعیین تکلیف خرج خلاف قانون و لزوم ارسال رونوشت گزارش به شورا، تعیین تکلیف نظارت بر حسن فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب و ارائه گزارش نظارت به شورا، محدود کردن فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب در واحد تعیین شده و الزام شهرداری به اخذ مصوبه شورا در صورت تغییر، محدود کردن دوره فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب در واحد تعیین شده و الزام شهرداری به لحاظ کردن تغییر ذی‌حساب بدون تداخل با دوره رسیدگی و استقرار حسابرس منتخب شورا از جمله این تغییرات بود.

 تشکیل سریع دیوان محاسبات شهری

افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در مخالفت با این طرح صحبت کرد و گفت: تعداد افراد معرفی شده به عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب ۳۰ نفر است در حالی که اکنون ۶۰ نفر دیگر به عنوان ذی‌حساب در شهرداری مشغول به کار هستند که تاییدیه شورای پنجم را ندارند. این ۶۰ نفر در سازمان‌ها و مناطق شهرداری به مدت سه سال از شورای دوره چهارم تاییدیه گرفته‌اند و با وجود آنکه هنوز زمان دارند اما این از حقوق شورای پنجم است که تمام ذی‌حسابان را تایید کند. از این رو، درخواست می‌کنم که این لایحه بازگردد و پس از آنکه تمام ذی‌حسابانی که مشغول به کار هستند اضافه شدند، یکجا معرفی و مورد بررسی قرار گیرند. وی بر لزوم تسریع در تشکیل دیوان محاسبات شهری تاکید کرد و گفت: این ذی‌حسابان استخدام رسمی شهرداری بوده و سال‌ها در شهرداری مشغول به کار بوده‌اند. اکنون هم این افراد برای تطبیق عملکرد مالی شهرداری با قوانین و مقررات منصوب شده‌اند. در واقع افرادی از خود شهرداری بر عملیات مالی شهرداری نظارت دارند در حالی که در دیوان محاسبات شهری این افراد قرار است، زیر نظر شورا باشند تا نظارت شورا به صور ت کامل محقق شود.

 معرفی غیابی 30 ذی‌حساب شهرداری

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در جریان معرفی ذی‌حسابان با اشاره به رویه‌های قبلی‌ای که در این خصوص وجود داشته است، گفت: پیش از این، این افراد در صحن حاضر شده و اعضای شورا با آنها آشنا می‌شدند سپس رای‌گیری صورت می‌گرفت. در ادامه جلسه اعتراضات سالاری به جایی نرسیده و با توجه به لزوم انتخاب هر زودتر ذی‌حسابان همه افرادی که از سوی کمیته بودجه و نظارت معرفی شده بودند، رای اعضای شورای شهر را کسب کردند. در نهایت همه افرادی که از سوی کمیته بودجه و نظارت معرفی شدند، توانستند رای اعضای شورای شهر تهران را کسب و به عنوان قائم‌مقامان ذی‌حساب دو معرفی شدند.

 اکران طرح برگزیده دریاچه چیتگر

همچنین روز گذشته پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد طرح برگزیده مسابقه طراحی پهنه جنوبی دریاچه چیتگر توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اگر می‌خواهیم شهر را نفروشیم، نیازمند آن هستیم که از این قبیل پروژه‌ها حمایت کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نیمه شمالی دریاچه با وجود رستوران و... مورد استقبال مردم قرار گرفته اما نیمه جنوبی دریاچه هنوز مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: با احداث بزرگراه حکیم امکان اتصال پارک چیتگر و دریاچه فراهم شده است و پتانسیل استفاده از پهنه جنوبی دریاچه را افزایش داده است به همین دلیل در خرداد ماه امسال مسابقه طراحی پهنه جنوبی دریاچه چیتگر آغاز و از میان 20 طرح، 5طرح انتخاب شدند. وی با بیان اینکه تیم داوران تقریبا همان افرادی بودند که در هیات داوری پل طبیعت قرار داشتند، گفت: دسترسی آرام و ایمن، قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد فضای مناسب، توسعه محور پیاده و ایجاد فضاهای آرام و... از اهداف این مسابقه بود که نهایتا طرح آرش مظفری برگزیده شد.

حناچی با بیان اینکه نگاه‌های اینچنینی به شهر سبب می‌شود که مردم به قدری از فضاهای پر ازدحام دور و به پروژه‌های مردم محور سوق داده شوند، گفت: این طرح تایید شده اما در مرحله ایده است و باید به کمیسیون ماده پنج رفته تا بتواند مجوزهای لازم را اخذ کند و بعد از آن فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار منتشر می‌شود و این مجموعه‌ها به گونه‌یی است که هزینه‌های اجرا به سرعت تامین می‌شود و البته این ایده در مرحله ابتدایی است و باید پرونده به کمیسیون ماده پنج ارسال شود.

 

ارسال نظر