شهردار تهران: پروژه ناایمن افتتاح نمی‌کنم

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۲۲
شهردار تهران: پروژه ناایمن افتتاح نمی‌کنم

گروه راه و شهرسازی|

 روز گذشته ۶ کیلومتر از خط 7 مترو تهران با حضور شهردار پایتخت و استاندار تهران به بهره‌برداری رسید. این افتتاح شامل حدفاصل ایستگاه مهدیه تا نواب صفوی بود و شامل ایستگاه‌های بریانک، کمیل، رودکی و نواب است.

پروژه خط 7 مترو بی‌شک یکی از پروژه‌های جنجالی شهر تهران محسوب می‌شود. این خط که خرداد سال گذشته توسط محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد، تنها 5 ماه بعد از افتتاح با تغییر مدیریت شهری و توسط محمدعلی نجفی تعطیل شد. البته افتتاح این خط فریاد اعتراض اعضای شورای چهارم را نیز بلند کرد و برخی اعضای اصلاح‌طلب و حتی اصولگرای شورای چهارم مانند رحمت‌الله حافظی و محسن سرخو از افتتاح نابهنگام این خط انتقاد کرده و آن را سیاسی کاری دانستند و معتقد بودند که قالیباف می‌خواهد افتتاح این خط را که به عمیق‌ترین خط مترو تهران نیز معروف است به نام خود ثبت کند. هر چند قالیباف هرگز زیر بار این موضوع نرفت و تا پایان دوره مسوولیت خود یعنی تا اواخر شهریور این خط به شکل محدود مسافران را جابه‌جا می‌کرد.

همزمان با تعطیل کردن خط 7 مترو، محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران قول داد تا پایان سال 96 و همزمان با خریدهای نوروزی شهروندان تهرانی، این خط مجدد وارد فاز مسافرگیری شود. محمدعلی نجفی در 8 آبان وعده داد تا این خط پیش از عید بازگشایی شود. وی در این باره گفته بود: «از زمان راه‌اندازی خط 7 مترو بحث بود که این خط از نظر سیگنالینگ، علائم الکترونیکی، تجهیزات، ریل و بعضی از مسائل مربوط به کشنده‌ها و خود واگن‌ها امنیت کافی را نداشته و دارای مشکل است. از این رو به نظرم این کار را باید خیلی زودتر انجام می‌دادیم. امیدواریم کارهای مربوطه زودتر انجام شده و خط 7 مترو پیش از عید نوروز مجددا راه‌اندازی شود.»

اما این خط تا نوروز نیز آماده نشد و محسن پورسیدآقایی وعده داد که تا خرداد این خط آماده می‌شود و در نهایت با یک ماه تاخیر بالاخره روز گذشته خط 7 مترو بعد از اما و اگرهای فراوان به بهره‌برداری رسید و قرار است کل خط 7 تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد.

محمدعلی افشانی شهردار تهران در آیین بازگشایی بخش میانی خط ۷ مترو و افتتاح ایستگاه مهدیه تهران ضمن سپاسگزاری از تمام کسانی که در اجرای این پروژه نقش داشتند، گفت: اعتقادم بر این است که نقد باید پایه و اساس داشته باشد. بعضی نوشتند که شهردار تهران با خرید کالای بنجل خارجی به تولید داخلی بی‌توجه است. برخی رسانه‌ها اعلام کردندکه قرار است ۶۳۰ واگن وارد شود که این موضوع نادرست است. منظورشان این ۶۳۰ واگنی بود که قرار است که با همکاری شرکت چینی و شرکت ایرانی ساخته شود اما دقت نمی‌کنند که در قراردادهای قبلی باید ۲۵ درصد بومی‌سازی می‌شد اما در قرارداد جدید این میزان به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

 پروژه ناایمن افتتاح نمی‌کنم

شهردار تهران با اشاره به ضرورت حساسیت نسبت به ایمنی گفت: هیچ پروژه ناایمن در دوره من افتتاح نخواهد شد و همواره باید استانداردها لحاظ شود و در نهایت سود این موضوع به مردم خواهید رسید.

بحث تغییر اقلیم و بارندگی‌های پیش‌بینی‌شده تهران و ضرورت آمادگی مدیریت شهری برای مقابله با حوادث بخش دیگری از سخنان افشانی در این مراسم بود. او توضیح داد: بحث سیل باید خیلی جدی مدنظر قرار بگیرد، ما نباید به علت خشکسالی‌های اخیر از سیلی که ممکن است در تهران جاری شود غافل شویم، به همین دلیل به معاونت فنی و حمل و نقل ابلاغ کردیم که تمام خطوط مترو و همچنین پروژه‌های عمرانی ظرف مدت یک ماه مورد بررسی میدانی قرار گیرند. باید نسبت به وضعیت موجود زمین بررسی‌هایی انجام شود تا در برابر سیل یا حادثه ناگهانی دیگر غافلگیر نشویم.

شهردار تهران با اشاره به پروژه‌های در حال انجام شهرداری هم اظهار کرد: کارها باید با کیفیت انجام شود و با توجه به کم بودن منابع، نیاز به اولویت‌بندی دارند و باید به سمت پروژه‌های با اولویت بیشتر و با درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر برویم. متاسفانه و به واسطه علاقه به کلنگ‌زنی بعضی مدیران، ما منابع محدود را بین پروژه‌ها تقسیم می‌کنیم و این کار باعث می‌شود که سرمایه مردم سال‌ها زیر خاک بماند.

او با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در مدیریت شهر گفت: تنها با مشارکت مردم امکان رفع نیازهای امروز وجود دارد. به شهروندان اطمینان می‌دهم که در این دوره به گونه‌یی با فساد برخورد خواهد شد که اگر کسی به اموال مردم دست‌درازی کرد، نتواند شب راحت بخوابد. اگر مردم مشارکت بیشتری داشته باشند در آینده نزدیک وضعیت ما بهتر خواهد شد.

افشانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای بازگشایی خط ۷ به صورت کامل بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز باشد تا همه نواقص برطرف شود، تصریح کرد: برای ۵ ایستگاهی که مورد بهره‌برداری قرار گرفت ۲۳۴ میلیاردتومان هزینه شد.

 رد اختصاص بیلبورد به بازیگر زن

افشانی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص ۲۰ بیلبورد در شهر به یکی از بازیگران زن توضیح داد: در این رابطه به من هم گزارش شده است اما به کسی بیلبوردی داده نشده اگر بیلبوردی در شهر دیدید، آن را به من اعلام کنید. در واقع سازمان ورزش اختیاری در این رابطه ندارد و مسوولیت این کار با سازمان زیباسازی است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه شما به عنوان شهردار تهران ایمنی خط ۷ مترو را تضمین می‌کنید یا خیر، گفت: قطعا ایمنی این خط از دیگر خطوط اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. من به عنوان شهردار نباید این موضوع را تضمین کنم. بلکه پیمانکار، سازنده و مجری طرح هستند که باید ایمنی خط ۷ را تضمین کنند.

 سیگنالینگ یکی از نواقص جدی خط ۷

همچنین محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز توضیحاتی در مورد دلایل بسته شدن خط ۷ مترو بیان کرد و گفت: یکی از نواقص جدی خط ۷، موضوع سیگنالینگ بود، به عبارت دیگر قطارها برای حرکت باید کنترل شوند که موقعیت آنها توسط سیگنالینگ انجام می‌شود. احیانا اگر لازم باشد قطارها کنترل شوند، این اتفاق تنها با سیگنالینگ رخ می‌دهد و اگر سیگنالینگی وجود نداشته باشد در هر خط مترو تنها یک قطار، آن هم به صورت رفت و برگشت حرکت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از تعطیل شدن خط، دستگاه‌های نظارتی اطلاعاتی را منتشر کردند و این اطلاعات را بیان می‌کنم تا برخی تصور نکنند که موضوع تعطیلی خط ۷ صرفا سیاسی بوده است، گفت: واقعیت این است که مخاطرات جدی در این خط وجود داشت که عدم حل آنها باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خوشبختانه گزارش دستگاه‌های نظارتی نیز بر سخنان ما صحه گذاشت و به صراحت در یکی از گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی در مورد سیگنالینگ صحبت شده و اعلام کردند که فقدان سیگنالینگ در خط ۷ احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

پورسیدآقایی فقدان تهویه را یکی دیگر از مشکلات خط ۷ معرفی کرد و گفت: هر ایستگاه مترو باید آن اندازه ایمن باشد که اگر حادثه‌یی رخ داد بلافاصله دود و آتش تخلیه شود اما در خط ۷ این مشکلات وجود داشت و بر همین اساس، ۱۴ دستگاه فن هواساز و هواکش‌های میان تونلی و حتی مسیر اضطراری نیز پیش‌بینی شد، چراکه عدم نصب هواساز و هواکش‌های میان تونلی و عدم تخلیه دود احتمال بروز بحران را افزایش می‌داد. کار ما کارشناسی است و به هیچ‌وجه در تعطیلی و افتتاح پروژه‌ها حاضر نیستیم حرف خود را زیر پا گذاشته و بنا به مصالح تبلیغاتی کار کنیم. در هر صورت در فاز اول ایمن‌سازی خط‌۷ پنج ایستگاه افتتاح شد، اما در برنامه‌ریزی‌های انجام شده حد فاصل ایستگاه مهدیه با بسیج تا مهرماه ایمن‌سازی می‌شود و قسمت شمالی خط ۷ نیز از نواب تا میدان صنعت همزمان کار سیگنالینگ و ایمنی آن انجام می‌شود.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تلاش بر این است تا خط ۷ حداقل با ۳ ایستگاه، قبل از پایان سال به مدار بهره‌برداری برسد. مردم تهران از آلودگی هوا ناراحت هستند و چاره‌یی جز توسعه مترو برای حل مشکلات نداریم، بر این اساس امیدواریم همزمان با خط ۷، خط ۶ نیز تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

 

ارسال نظر