رایزنی با امریکا برای تحویل ۴ هواپیما به ایران

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۶۷

گروه راه و شهرسازی|

چندی پیش مدیرعامل شرکت ATR در مصاحبه‌یی با نشریه فرانسوی «لاتریبیون» گفت که این شرکت نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های امریکا ریسک کند و باید دوباره برای تحویل هواپیماهای سفارشی ایران از امریکا مجوز دریافت کند، در غیر این صورت امکان تحویل 11 هواپیمای باقیمانده وجود ندارد.

با وجود اعلام نظر مایوس‌کننده مدیرعامل این شرکت درباره تحویل هواپیما به ایران به نظر می‌رسد که این شرکت درحال رایزنی با امریکا برای دریافت مجوز فروش 4 هواپیما به ایران است و ضرر مالی فراوان این شرکت در صورت عدم تحویل هواپیماها به ایران ایر موجب شده که آنها به دنبال راهی برای حل این مشکل برآیند.

در همین رابطه کریستن شرر مدیرعامل ATR گفت: به علت تحریم‌های امریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در ۲۰۱۸، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف‌تر از ۲۰۱۷ می‌کند.

او افزود: بسیاری از مشتریان این شرکت به علت افزایش نرخ دلار در برابر ارز آنها، دچار مشکل شده‌اند. نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند، در نتیجه توانایی مشتریان ATR برای فاینانس هواپیمایی که سفارش داده‌اند، ضعیف شده است و مهم‌تر از همه وضعیت ایران است که تاثیری بسیار منفی و زیادی بر این شرکت گذاشته است.

او ادامه داد: از ۸۰ هواپیمایی که باید در سال ۲۰۱۸ تحویل می‌دادیم، ۱۲ فروند به ایران تعلق داشت که تعداد بالایی است. به ویژه وقتی تحویل این ۱۲ هواپیما با ریسک بالایی مواجه هستند. ایرانی‌ها هواپیماهایی سفارش دادند که به‌طور ویژه برای آنها درست شوند، چراکه آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت می‌کنند.

به گفته شرر، ایرانی‌ها از ATR خواستند که برای همه مسافران در شرایط افت فشار کابین، سیستم تامین اکسیژن وجود داشته باشد. این چیزی نیست که در یک هواپیمای منطقه‌یی الزامی باشد و ATR مجبور شد این هواپیماها اصلاح شود که آنها را نسبت به مدل‌های استاندارد، ویژه می‌کند و با اوضاع ژئوپلیتیکی پیش آمده پیرامون ایران ریسک تامین مالی ATR افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت ATR با بیان اینکه از ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال ۸ فروند آن را تحویل داده‌ایم، ‌گفت: این شرکت در حال حاضر ۱۲ هواپیما را در فرآیند تولید دارد که ۲ فروند از آنها تکمیل شده‌اند و همچنین ۶ فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی‌سازی آنها هستیم.

او ادامه داد: ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ATR هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات امریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم‌های امریکا قرار نمی‌دهد، البته در حال مذاکره با مقامات امریکایی هستیم تا بتوانیم ۲ فروند هواپیمای تکمیل شده و ۲ فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند را به ایران تحویل دهیم.

شرر با بیان اینکه عملی شدن این برنامه، نیازمند درخواست مجوز جدید از امریکاست، اظهار کرد: در حال حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است ضمن اینکه که دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده‌، اما نمی‌توان آنها را تحویل داد که در نتیجه هدف‌گذاری برای تحویل هواپیما ATR به مشتری‌هایش در سال ۲۰۱۸ با آسیب مواجه خواهد شد.

مدیرعامل ATRبیان کرد: کاملا مطمئن نیستم که این شرکت بتواند از دولت امریکا معافیت دریافت کند. امریکایی‌ها یک دوره ۳ ماهه را فرصت داده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند. به علاوه مقامات امریکایی گفته‌اند که درخواست‌هایATR برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد و باید در نظر داشت که برای صنعت هوایی، دوره ۳ ماهه باز بسیار کوتاهی است.

اگرچه به نظر می‌رسد، شانس تحویل هواپیمای جدیدی به ایران ایر با توجه به مواضع شرکت‌های هواپیماساز بسیار کم است اما فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر در آخرین اظهاراتش درباره روند تحویل هواپیما به ایران از رایزنی با یاتا برای حل مشکل ایران و احتمال ورود 11 فروند هواپیمای نو به ایران خبر داد. این درحالی است که طی یکی دوماه گذشته شرکت بویینگ به صورت یک‌طرفه قرارداد فروش 80 هواپیما به ایران را فسخ کرده است و مدیران ارشد ایرباس هم به‌طور ضمنی از عدم تحویل هواپیمای جدید به ایران خبر داده‌اند.

 

ارسال نظر