سبقت رشد اجاره ‌بهای بالا شهر از پایین شهر

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۸۵
سبقت رشد اجاره ‌بهای بالا شهر از پایین شهر

گروه راه و شهرسازی  زهره علامی  

آغاز فصل تابستان با رونق بازار رهن و اجاره گره خورده است و هر ساله از اواخر خرداد ماه اغلب مستاجران در تب و تاب اجاره واحد مسکونی جدید یا تمدید قرارداد اجاره واحدهای مسکونی فرو می‌روند اما شرایط بازار رهن و اجاره در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشته و جهش قیمت خرید و فروش مسکن در اردیبهشت ماه موجب افزایش قابل ملاحظه نرخ اجاره شده است.

علاوه بر افزایش قابل ملاحظه اجاره‌بها، کاهش نرخ سود بانکی از سال گذشته فشار وارده به مستاجران را دو چندان کرده است زیرا صاحبان املاک دیگر مانند سال‌های گذشته تمایلی به رهن کامل واحدهای خود ندارند و فایل‌های رهن کامل در دفاتر مشاور املاک کاهش یافته است بر همین اساس مبلغ اجاره ماهیانه نسبت به گذشته افزایش یافته و مبلغ پیش‌پرداخت(رهن) کاهش یافته است و مستاجران مجبور به پرداخت اجاره‌های میلیونی ماهیانه هستند.

افزایش چشمگیر اجاره‌بها در مناطق مختلف پایتخت همچنین سایر شهرستان‌ها موضوعی است که در گفت‌وگو با مشاوران املاک مناطق مختلف تهران هم به خوبی مشخص می‌شود در واقع تمام مشاوران املاک به رشد غیرمعمول اجاره‌بها در سال جاری اشاره دارند، افزایشی که درسال‌های گذشته همواره در محدوده 10تا 15درصد متغیر بوده در سال جاری به رشد 40درصدی هم رسیده است.

البته نگاهی به گفته‌های فعالان بخش مسکن در 5 نقطه پایتخت نشان می‌دهد که وضعیت اجاره‌بها در مناطق شمالی تهران بیشتر از سایر مناطق بوده است و مناطق مرکزی و جنوبی کمتر تحت تاثیر این رشد قرار گرفته‌اند.

 

 رشد 40 درصدی قیمت در شمال تهران

یکی از مشاوران املاک که در منطقه ولیعصر فعالیت می‌کند درباره افزایش اجاره‌بها در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به «تعادل» می‌گوید: بازار اجاره همواره تحت‌الشعاع بازار خرید و فروش قرار می‌گیرد و در سال جاری که قیمت مسکن افزایش داشت، بازار رهن و اجاره هم شاهد افزایش نرخ شد.

او اظهار می‌کند: قیمت هر متر مربع زمین در ولیعصر حدود 40درصد رشد داشته است. بر همین اساس مالکان انتظار دارند که نرخ اجاره هم با همین روند رشد داشته باشد و هم‌اکنون اجاره‌بها در ولیعصر حدود 40درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گفته این فعال بخش مسکن، در سال‌های گذشته نرخ اجاره بین 10تا 15درصد رشد داشت اما در سال جاری با افزایش چشمگیر قیمت خرید و فروش، اجاره‌بها هم افزایش داشت.

این مشاور املاک فعال در منطقه ولیعصر بیان می‌کند: صاحبان املاک تمایلی به رهن کامل واحدهای مسکونی خود ندارند و اغلب فایل‌های ارائه شده در دفتر مربوط به ترکیب رهن و اجاره است و فایل‌های رهن کامل از محدودترین فایل‌هاست.

او تصریح می‌کند: از اواخر سال گذشته قیمت‌ها افزایش داشتند و در اردیبهشت ماه هم شاهد رشد چشمگیری در قیمت‌ها بودیم به طوری که در این 4، 5 ماه گذشته به قیمت هر مترمربع زمین 2.5تا 3میلیون تومان افزوده شده است.

این فعال بخش مسکن ادامه می‌دهد: یک واحد مسکونی نوساز 60 متری حدود 150میلیون تومان است که در صورت ترکیب رهن واجاره مستاجر باید 10میلیون تومان به عنوان رهن و 3میلیون تومان به صورت اجاره پرداخت کند.

 رشد 30 درصدی اجاره در شمال غرب

یکی از فعالان حوزه مسکن که در منطقه پونک در شمال غرب تهران دفتر مشاور املاک دارد درباره وضعیت بازار اجاره در سال جاری به «تعادل» می‌گوید: نمی‌توان نسخه ثابتی درباره افزایش اجاره‌بها در منطقه پونک بست اما به طور متوسط رهن و اجاره بین 10تا 30درصد رشد داشته است. او ادامه می‌دهد: درحال حاضر مالکان واحدهای مسکونی تمایل به ارائه واحدهای خود به صورت رهن و اجاره دارند و رغبتی برای رهن کامل واحدهای خود ندارند.

به گفته این مشاور املاک، یک واحد مسکونی نوساز 60 متری در منطقه پونک 110تا 120میلیون تومان است و اگر به صورت رهن و اجاره باشد در صورتی که 20میلیون رهن دریافت شود، مستاجر باید ماهیانه 2میلیون تومان هم به صاحب ملک پرداخت کند.

 افزایش 35 تا 40 درصدی در شمال شرق

یکی از فعالان بخش مسکن که در منطقه تهرانپارس دفتر مشاور املاک دارد درباره بازار رهن و اجاره در سال جاری به «تعادل» می‌گوید: اجاره‌بها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 35تا 40درصد رشد داشته است.

او ادامه می‌دهد: در سال گذشته رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری قدیمی‌ساز حدود 60 میلیون تومان بود و امسال به 90میلیون تومان رسیده است. این مشاور املاک فعال در منطقه تهرانپارس اظهار می‌کند: اجاره‌بها یک واحد مسکونی نوساز 60 متری در این منطقه درحال حاضر به حدود متری 2میلیون تومان رسیده است، یعنی اگر مستاجری قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری را در این منطقه دارد باید حدود 120میلیون تومان به صاحب ملک پرداخت کند.

او اظهار می‌کند: بیشتر صاحبان املاک به ترکیب رهن و اجاره علاقه‌مند هستند مگر صاحبان املاکی که تازه خانه خریده‌اند و نیاز به دریافت رهن کامل دارند تا از فشار مالی آنها کاسته شود.

 رشد 20 درصدی قیمت‌ها در جنوب

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه خزانه درباره نرخ اجاره در سال جاری به «تعادل» می‌گوید: اجاره‌بها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 20درصد افزایش داشته است.

او ادامه می‌دهد: در سال گذشته قیمت هر مترمربع اجاره واحدهای نوساز حدود یک میلیون تومان بود اما در سال‌جاری این رقم به یک میلیون و 200هزار تومان افزایش یافته است. این فعال بخش مسکن می‌افزاید: البته قیمت واحدهای مسکونی قدیمی کمتر از واحدهای نوساز است و با متری یک میلیون تومان هم رهن داده می‌شود.

 افزایش 20 درصدی در مرکز

یکی از مشاوران املاکی که در منطقه یوسف آباد، دفتر خرید و فروش و رهن و اجاره دارد درباره وضعیت بازار اجاره در این منطقه به «تعادل» می‌گوید: نرخ اجاره‌بها در یوسف‌آباد نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشته است.

او می‌افزاید: درحال حاضر رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری در سال گذشته متری یک میلیون و 600 هزار تومان و در سال جاری به متری 2میلیون تومان رسیده است.

این فعال حوزه مسکن ادامه می‌دهد: در سال جاری تمایل به رهن و اجاره نسبت به رهن کامل افزایش یافته و در میان 50 فایل رهن و اجاره تنها یک فایل رهن کامل پیدا می‌شود.

 

 

ارسال نظر