رشد۱۰درصدی قیمت سفرهای ریلی کلید خورد

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۸۰
رشد۱۰درصدی قیمت سفرهای ریلی کلید خورد

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که گفته می‌شود، رشد 10درصدی قیمت سفر با قطار مورد توافق سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شرکت‌های ریلی قرار گرفته و از جمعه، روز اول فصل تابستان، در بلیت‌های قطار اعمال شده است، اما مدیرعامل راه آهن اعلام کرده است: شرکت‌های ریلی درخواست افزایش متوسط 30درصدی نرخ بلیت قطار را دادند که راه‌آهن در حال طی کردن مراحل قانونی است و ستادهای تضمین بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید در این حوزه هم اعلام نظر کنند.

این افزایش قیمت بلیت درحالی صورت گرفته است که نیمه دوم فروردین ماه انجمن حمل و نقل ریلی طی نامه‌یی به راه‌آهن خواستار افزایش 20 تا 30درصدی قیمت‌ها از ابتدای تیر ماه شده بود. البته مدیران ارشد راه‌آهن از همان ابتدا اعلام کردند که برنامه مشخصی برای افزایش قیمت بلیت و زمان اجرای آن ندارند اما هم‌اکنون با انتشار این خبر مشخص می‌شود که راه‌آهن و انجمن حمل و نقل ریلی برای افزایش قیمت به توافق رسیده‌اند اگرچه این توافق مطابق با خواسته اعضای انجمن ریلی نیست و به نظر می‌رسد مخالفت سازمان حمایت برای رشد 20 تا 30درصدی، انجمن با افزایش 10درصدی موافقت کرده است. عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی درباره پیشنهاد شرکت‌های ریلی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار، بیان کرد: آخرین بار زمستان 94 بود که قیمت‌های بلیت قطار افزایش یافت.

به گزارش فارس، علیرضا شیخ‌طاهری افزود: هر سال در کشور تورمی حدود 10درصد وجود دارد و از آنجا که هزینه‌های نیروی انسانی برای شرکت‌های ریلی در کنار هزینه‌های ارزی مدنظر است، ضرورت دارد نسبت به افزایش قیمت بلیت قطارها و واقعی شدن نرخ‌ها بازنگری شود. او بیان کرد: ضرورت داشت در سال‌های 95 و 96 بسته به میزان تورم نسبت به افزایش اندک قیمت بلیت قطارها اقدام می‌شد که نشد بنابراین تراز شرکت‌های مسافری ریلی منفی شد و اگر این ادامه داشت، شرکت‌ها زیان‌ده‌تر می‌شدند.

شیخ‌طاهری اظهار کرد: در دنیا حاشیه سود ریلی مسافری عدد بالایی نیست و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه ورود کرده‌اند، حق دارند سود مناسب طلب کنند. او اضافه کرد: امسال ابتدا مقرر شد پیشنهاد افزایش میانگین 20درصدی قیمت بلیت قطار در دستور کار قرار گیرد، در حالی که دستمزد پرسنل هر ساله حدود 10درصد افزایش داشته است.

عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی افزود: متاسفانه سازمان حمایت با افزایش 20درصدی بلیت قطار موافقت نکرد و فقط با رقم 10درصد موافقت شد که انجمن به افزایش 10درصدی نرخ‌ها معترض است.

شیخ‌طاهری با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم، مابه‌التفاوت افزایش 10درصدی قیمت بلیت‌ها را با افزایش بهره‌وری جبران کنیم، گفت: افزایش 10درصدی نرخ بلیت قطار برای بلیت‌ها از اول تیر ماه اعمال شده است. او تصریح کرد: قیمت بلیت قطار از اول تیرماه 10درصد افزایش می‌یابد که البته به دلیل آنکه نرخ‌ها از زمستان 94 افزایش نیافته درحالی که هر ساله حداقل 10درصد تورم داریم، ضرورت داشت این افزایش بیشتر باشد.

 کم‌توجهی دولت به توسعه ناوگان

جدا از افزایش 10درصدی قیمت بلیت قطار که اعضای انجمن حمل و نقل ریلی با آن موافق نیستند، فعالان ریلی از کم‌توجهی دولت به توسعه ناوگان ناراضی هستند، عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت ریلی عدم توجه دولت به توسعه ناوگان است؛ توسعه زیرساخت‌ها توسط دولت به خوبی انجام شده است، اما دولت به اندازه‌یی که به توسعه زیرساخت‌ها توجه دارد،

به توسعه ناوگان توجه نکرده است.

او ادامه داد: با وجود اتفاقات خوب در بخش ریل، کیفیت سفر با قطار هم در چند سال اخیر متحول شده است که این ناشی از همراهی راه‌آهن و مدیران عامل شرکت‌های ریلی است.

عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه نگاه‌ها در حوزه حمل و نقل مسافری ریلی همچنان دولتی مانده است، گفت: روش‌های نوین بازاریابی هنوز در صنعت مسافری ریلی جا نیفتاده است. شیخ‌طاهری اضافه کرد: بخش خصوصی و دولتی ناکارآمدی‌ها را به دوش یکدیگر می‌اندازند و این منطقی نیست، در حالی که هر یک برای رشد صنعت وظایفی دارند. او درباره افزایش سرعت قطارها گفت: در مورد سرعت، تابع قوانین راه‌آهن هستیم و عوامل زیادی در سرعت تاثیرگذار هستند. عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی همچنین درباره ظرفیت قطارهای در سیر و تعداد صندلی اشغال شده گفت: با وجود تلاش‌های مجموعه راه‌آهن و شرکا نزدیک به یک‌سوم ظرفیت فعلی قطارهای در سیر تکمیل نمی‌شود و تا زمانی که این 30درصد تکمیل نشود، اشتباه است، تا به دنبال ظرفیت جدید باشیم.

شیخ‌طاهری تاکید کرد: روش‌های نوین بازاریابی در پر کردن صندلی‌های قطار موثر است.

 ایمن‌سازی واگن‌های بالای 30 سال

عضو هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی درباره ایمن‌سازی واگن‌ها هم اظهارکرد: واگن‌های بالای 30سال باید ایمن‌سازی و بازسازی شود و توجه شود که خارج‌سازی آنها در دستور کار نیست، زیرا اگر تعمیر کامل شوند، این واگن‌های مسافری تا 15 سال دیگر امکان ادامه فعالیت دارند. او با بیان اینکه شرکت‌های ریلی توان مالی این بازسازی‌ها را ندارند، گفت: در حال حاضر 400 دستگاه واگن با عمر بالای 30 سال در ناوگان مسافری فعال است که اغلب مربوط به شرکت رجا است و بازسازی آنها 300 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد. شیخ‌طاهری ادامه داد: درخواست انجمن حمل و نقل ریلی از راه‌آهن جمهوری اسلامی این است که برنامه زمان‌بندی مشخصی ارائه دهد تا واگن‌ها به مرور بازسازی شود. او اضافه کرد: هزینه بازسازی نیمه‌عمر حدود 800میلیارد تومان خواهد بود.

 واکنش به رشد 10درصدی قیمت ها

درحالی که یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی از افزایش 10درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه خبرداده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در این باره گفت: شرکت‌های ریلی با توجه به آنکه چندین سال نرخ بلیت‌ها افزایش نیافته بود، درخواست افزایش متوسط 30درصدی نرخ بلیت قطار را دادند که راه‌آهن در حال طی کردن مراحل قانونی است و ستادهای تضمین بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید در این حوزه هم اعلام نظر کنند.

سعید محمدزاده همچنین با بیان اینکه واگن‌های مسافری دارای سن 30 سال باید حتما ایمن‌ شوند، گفت: حال اگر شرکتی پول ایمن‌سازی ندارد، باید واگن خود را زمین‌گیر کند، زیرا راه‌آهن مسوولیت سیر واگن ناایمن را نمی‌پذیرد. محمدزاده درباره مشوق‌های دولت بابت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، اظهار کرد: دولت کاری که می‌تواند در تسهیل سرمایه‌گذاری ریلی انجام دهد، بسترسازی و فراهم‌سازی شرایط است. او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه اعلام شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی نظیر سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته باشد، یعنی مجموعه‌یی از مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری داریم. محمدزاده افزود: در برنامه ششم اعلام شده است که مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدماتی با نرخ صفر لحاظ شود که این خود نوعی مشوق و بسترسازی است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: یا مثلا اعلام شده است که راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری است و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است. او بیان کرد: قانون دایمی از مجلس گرفته‌ایم، مبنی بر اینکه راه‌آهن می‌تواند سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را ضمانت کند، این مجموع قوانین و بسته‌ها باید سبب تسهیل سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: از سوی دیگر بسته اتصال مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی به شبکه ریلی مطرح است که اگر بخش خصوصی بخواهد خود هزینه کند، پرهزینه خواهد بود و راه‌آهن در چارچوب قوانین جدید مساعدت دارد. محمدزاده ادامه داد: اگر شرکتی بخواهد تامین لکوموتیو انجام دهد، راه آهن برای آنها خرید خدمت انجام می‌دهد تا تضمین سرمایه‌گذاری انجام می‌شود یا کسانی که واگن نو در راه‌آهن آورده باشند، برای مدتی حق دسترسی یک ریالی پرداخت می‌کنند. او افزود: بسته حمایتی دیگر که در قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت بند «ق» معروف که بعدها به ماده 12 تبدیل شد، نیز قابل ذکر است، اگر کسی سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی انجام دهد و به صرفه‌جویی سوخت منجر شود در حوزه بار 35 سی‌سی و در حوزه مسافر 20 سی‌سی به ازای هر تن یا تن کیلومتر به آنها پرداخت می‌شود.

 

 

ارسال نظر