نمایشگاه ریلی؛ نشانه اعتماد خارجی‌ها به ایران

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۱۳
نمایشگاه ریلی؛ نشانه اعتماد خارجی‌ها به ایران

 گروه راه و شهرسازی|

 نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی نشانی است که کشورهای جهان با وجود تمام فشارها نشان داده‌اند، می‌توانند به رفتار ایران اعتماد داشته باشند و در مقابل نیز برای ما داشتن رفتار متعهدانه بسیار مهم است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، تجهیزات، خدمات و صنایع با بیان این مطلب اظهار کرد: این نمایشگاه در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی ایران برگزار می‌شود، اتفاقی که در عالم سیاست رخ داد و امریکا از توافق برجام خارج شد تا مانع‌تراشی برای سایر کشورها ایران را دچار مشکل کند.

وی افزود: در هر صورت خارج شدن کشور قدرتمندی مانند امریکا از توافق برجام قطعا می‌تواند در سطح جهان تلاطم ایجاد کند و این اقدام نمی‌تواند مورد چشم‌پوشی قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته مهم تعهد سایر اعضای برجام است که در وهله اول صلح بین‌المللی را تضمین و در مرحله دوم سهولت اقتصاد بین ایران و سایر کشورها را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه سیاست ایران از روز اول واضح و روشن بود، گفت: ما کشوری هستیم که بر اساس قانون اسلام و قانون اساسی به تعهدات خود پایبندیم و تا زمان تعهد سایر اعضا به توافق برجام به آن پایبند خواهیم بود.

آخوندی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی نشانی است که کشورهای جهان با وجود تمام فشارها نشان داده‌اند که می‌توانند به رفتار ایران اعتماد داشته باشند و در مقابل نیز برای ما داشتن رفتار متعهدانه بسیار مهم است. وی افزود: از ۱۸کشور جهان در قالب ۹۰ شرکت خارجی در نمایشگاه شرکت کرده و محصولات خود را عرضه می‌کنند که این بیانگر درک درست کشورها از نقش ایران در صلح منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما می‌توانیم همچنان با دنیا با زبان مثبت و از موضع تعهد طرفین و حفظ یک توافق که ضامن صلح منطقه و جهان است، صحبت کنیم.

وی خطاب به فعالان سیاسی کشور با توجه به موقعیت حساس کنونی تاکید کرد: از آنجایی ‌که اداره امور کشور بسیار حساس است، اما برخی نظرات بدون در نظر گرفتن شرایط بیان می‌شود که برای مردم ایران هزینه خواهد داشت.

آخوندی ابراز کرد: انتظار می‌رود، فعالان سیاسی در بیان اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند، زیرا رییس‌جمهور و دولت که در صف اول مقابله با گستاخی امریکا قرار دارند، نیاز به انسجام داخلی و درک عمیق از شرایط کنونی دارند. این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برخی اظهارات تند می‌تواند بر انتظارات مردم و اقدامات دولت تاثیر منفی داشته باشد، گفت: بیش از هر موقع دیگر انتظار یک صدای واحد از تمام نهادها، دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم و جناح‌های سیاسی را داریم. وی تاکید کرد: اگرچه اعتقاد داریم باید گفت‌وگوی تضارب افکار باز باشد، اما باید از ستیز داخلی جلوگیری شود، زیرا به نفع دشمن خارجی است. آخوندی گفت: زمان یکپارچگی در برابر یک قدرت متمرد خارجی است که خوشبختانه از سوی تمام کشورها شناخته شده است.

 توسعه بخش‌های مختلف صنعت ریلی

وی در ادامه به مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل ریلی در ایران پرداخت و تصریح کرد: توسعه ریلی در ایران بیش از یک ابلاغ و به ‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که با وجود تمام تنگناهای مالی شاهد این توسعه به‌طور همزمان در بخش‌های مختلف همچون شبکه، نوسازی ناوگان، افزایش ظرفیت، احداث خطوط جدید، فناوری، اتوماسیون، ایجاد راه‌آهن‌های سریع‌السیر مانند راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی کردن خطوط مانند راه‌آهن تهران- مشهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمرکز وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن اظهار کرد: اعتقاد داریم که بار در حوزه ریلی باید به‌ صورت تجاری و بازرگانی فعالیت کند تا قابلیت رقابت با حمل‌ونقل جاده‌یی را داشته باشد. وی افزود: با سیاست‌گذاری درست در قیمت‌ها و رویکرد تجاری، راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند. آخوندی با اشاره به ثبت رکورد جابه‌جایی ۴۷میلیون تن بار از طریق ریل در سال ۹۶ بیان کرد: ما به دنبال استمرار این رویکرد هستیم تا راه‌آهن بتواند سهم خود از کل بار کشور را در اختیار گیرد. وی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری اتصال چشمه‌های بار به شبکه ریلی گفت: این سیاست که در حال پیگیری است، شاید از لحاظ حجم کاری بزرگ نباشد اما از چند جهت یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. وزیر راه و شهرسازی از اجرای این طرح ۳۰۰ کیلومتری در قالب قطعات ۲ تا ۲۰کیلومتری خبر داد و افزود: این اقدام منجر به تغییر رفتار نظام حمل‌ونقلی خواهد شد به‌طور مثال کارخانه‌یی که عادت کرده سال‌ها از طریق حمل‌ونقل جاده‌یی بار خود را جابه‌جا کند، جابه‌جایی با ریل به دلیل تغییر رفتار حمل‌ونقلی خود با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه معادن یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های بار محسوب می‌شود، گفت: توسعه معادن یکی از سیاست‌های بزرگی است که از سوی دولت در دست پیگیری قرار دارد اما متاسفانه توسعه معادن مستقل از حمل‌ونقل بوده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخوندی تاکید کرد: راه‌آهن باید خود را با حوزه بازرگانی و تجارت وفق دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل حومه‌یی بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون سفر در حومه شهرها روی می‌دهد، این رقم باید به بازار اصلی حمل‌ونقل حومه‌یی ریلی ایران تبدیل شود و تحقق این راه نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگ در رویکرد شبکه‌یی است. وی تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌یی نیازمند تغییر رفتار شهروندان است، بدین معنی که آنها سفر ریلی را انتخاب اول خود قرار دهند که در راستای آن نظام شهرسازی باید تغییر کند و مبتنی بر ریل باشد. آخوندی با اشاره به اقدامات انجام ‌شده و ترغیب نقش حمل‌ونقل حومه‌یی ریلی بیان کرد: در این راستا طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی از جمله TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی)، تاسیس شرکت حمل‌ونقل حومه‌یی به عنوان زیرمجموعه شرکت راه‌آهن، دوخطه و سه‌خطه کردن خطوط ریلی می‌توان اشاره کرد اما هنوز در آغاز راه ایستاده‌ایم و امیدواریم از تامین مالی سایر کشورها از جمله چین و روسیه استفاده کنیم. وی اظهار کرد: در حوزه تحول و فناوری در راه‌آهن نیز گام‌های بلندی برداشته شده است که آغاز آن را می‌توان احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد معرفی کرد.

 نخستین قرارداد تامین مالی با بورس

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نمایشگاه نخستین قرارداد تامین منابع مالی بین بازار سرمایه و بخش خصوصی به مبلغ ۱۰۵میلیارد تومان منعقد می‌شود و همچنین از چند پروژه با فعالیت استارت‌آپ‌ها رونمایی خواهد شد و امیدواریم که این به عنوان شروع فعالیت شرکت‌های جوان با ایده‌های جوان در بخش ریلی باشد. وی اظهار کرد: ایران روزگار خوبی در پیش خواهد داشت و با رفتار مدنی و متعهدانه می‌تواند از چالش‌های بزرگ با موفقیت خارج شود.

 

 

ارسال نظر