افت بارش‌های ایران به زیر خط فقر

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۳۳
افت بارش‌های ایران به زیر خط فقر

گروه راه و شهرسازی|

نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم دیروز درحالی برگزار شد که چند سالی است کارشناسان هواشناسی هشدار داده‌اند که ایران با خطرات جدی از نظر پیامدهای تغییر اقلیم روبه‌رو است و برای بسیاری از این پیامدها آمادگی لازم را ندارد، این هشدارها با کاهش شدید میزان بارش باران طی سال‌های گذشته همراه شده است ضمن اینکه افزایش چشمگیر وقوع سیل و رعد و برق در اغلب نقاط کشور طی سال جدید، کارشناسان را نسبت به پیامدهای تغییر اقلیم نگران کرد.

در نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییراقلیم که در محل سازمان هواشناسی برگزار شد، جاناتان لین رییس بخش اطلاع‌رسانی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC)، شوکونا نایب‌رییس IPCC، ادوین الدرین‌ معاون رییس گروه اول IPCC‌ و داود پرهیزگار‌ رییس سازمان هواشناسی ایران حضور داشتند و به تشریح شرایط حال حاضر و تبعات تغییر اقلیم پرداختند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها در ۱۲ سال اخیر در ایران همواره کمتر از اندازه نرمال بوده است، گفت: دما در ایران هم بیش از 2 درجه سلیسیوس افزایش یافته و این خود نوعی هشدار است که تغییر اقلیم رخ داده است و لازم است همه برنامه‌های توسعه‌یی را باتوجه به تغییر اقلیم بازنگری کنیم.

پرهیزگار که نماینده ایران در IPCC است، اظهار کرد: تغییر اقلیم و توسعه پایدار دو مبحث مرتبط هستند. او افزود: شاهد وقوع اتفاقاتی در سطح کشور هستیم که نمونه‌های علمی توسعه پایدار است، امروز حوزه دریاچه ارومیه، زاینده‌رود، کارون و تالاب‌ها یا خشک شده یا در آستانه خشک شدن هستند که یک بخش آن مربوط به حوزه خشکسالی است و بخش دیگر هم مربوط به توسعه بیش از اندازه توان اقلیم منطقه است. پرهیزگار ادامه داد: امروز در بسیاری از مناطق نه‌تنها در آب‌های سطحی که در آب‌های زیرسطحی هم دچار مشکل هستیم.

رییس سازمان هواشناسی بیان کرد: مشکلی که در درک تغییر اقلیم وجود دارد، این است که تغییر اقلیم بسیار کند‌ شکل می‌گیرد؛ بنابراین واکنش‌ها نسبت به آن زیر سوال می‌رود، اما شواهد علمی حاکی از رخ دادن این اتفاق است. وی گفت: در ایران حدود 12 سال است که بارش‌ها همواره کمتر از اندازه نرمال است که این نشان از تغییر دارد.

بحران گازهای گلخانه‌ای تا 30 سال آینده

علاوه بر رییس سازمان هواشناسی کشور، معاون رییس کارگروه اول IPCC هم در این نشست به بحث درباره موضوع تغییر اقلیم پرداخت و گفت: اگر به روند انتشار گازهای گلخانه‌یی ادامه دهیم، ظرف 15 تا 30 سال آینده همه ‌چیز را تمام می‌کنیم و نمی‌توانیم افزایش دمای جهان را به 2 درجه محدود کنیم. ادوین‌ الدرین اظهار کرد: در همه جای دنیا تاثیرات تغییر اقلیم را مشاهده کرده‌ایم و همه اقیانوس‌ها، قاره‌ها، کشورهای فقیر و غنی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته‌اند. او ادامه داد: تاثیر این تغییر اقلیم در آب‌های آشامیدنی، اقیانوس‌ها، یخچال‌ها، سلامت، بهداشت و اقتصاد موثر است. الدرین با طرح این سوال که گازهای گلخانه‌یی از کجا می‌آید، توضیح داد: ‌انتشارات سوخت‌های فسیلی در مجموعه داده‌ها مشخص شده‌اند، از سال 2000 تا 2010 میلادی گازهای گلخانه‌یی بیشتر منتشر شد که به خاطر انتشارات دی اکسید کربن CO2 بوده است. معاون رییس کارگروه اول IPCC اظهار کرد: سیاست‌گذاران نشان داده‌اند، حد افزایش دما نمی‌تواند 2 درجه بیشتر باشد، از سال‌های 1870 تا 2016 میزان 565، TIC کربن تولید شده است و اگر بخواهیم آن 2 درجه را حفظ کنیم، باید آن 2 درجه را محدود کنیم. الدرین اضافه کرد: اگر کاهش عمیق انتشارات گازهای گلخانه‌یی نداشته باشیم، خشکی‌ها بیشتر می‌شود. او بیان کرد: در این حوزه سه روش پیش روی ماست؛ اول آنکه گام‌هایی را‌ برداریم که مقررات تغییرات در سطح فعالیت‌های بشری کمتر به تغییر اقلیم منجر شود که اگر این کار را نکنیم، دما افزایش می‌یابد. الدرین افزود: همچنین باید خود را تطبیق دهیم و گام‌هایی‌ برداریم تا تاثیرات تغییر اقلیم را کاهش دهیم، زیرا هر چه دما افزایش یابد قدرت تطبیق ما کاهش می‌یابد. معاون رییس کارگروه اول IPCC تاکید کرد: اگر نتوانیم خود را با این وضع تطبیق دهیم، دچار مشکل می‌شویم. او بیان کرد: این کارگروه شواهدی دارد که انسان بر تغییر اقلیم موثر است و شکی در این زمینه وجود ندارد.

 افزایش دما و تاثیر آن بر اقلیم دنیا

نایب‌رییس هیات بین‌الدولی هم در این نشست با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم از 1990 میلادی مطرح شد، گفت: با افزایش دما و تولید گازهای گلخانه‌یی مشکلات عدیده‌یی در دنیا رخ می‌دهد و محصولات کشاورزی هم در این حوزه آسیب جدی می‌بیند. سوکونا اظهار کرد: ما در ارتباط با تغییر اقلیم مساله مشترک داریم، تغییر اقلیم مساله‌یی گسترده است. او ادامه داد: IPCC هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم است، جوی که در آن نفس می‌کشیم، دور دنیا می‌چرخد و روی همه افراد تاثیر دارد، بنابراین ارتباط بین اقلیم در کره زمین وجود دارد.

نایب‌رییس هیات بین‌الدولی تصریح کرد: ترکیب این جو به خاطر فعالیت‌ها افزایش می‌یابد، (وسایل نقلیه، گازهای گلخانه‌یی و آلودگی) در جو ایجاد می‌کنند، همچنین بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی در حال انجام است و اینها به عنوان شاخص‌های گرمایی بر دما، رطوبت جو، یخچال‌های قطب و کوه‌های یخ تاثیرگذار است. او بیان کرد: کشور اندونزی در حال حاضر در فصل خشک‌، بارش دارد، چون اصول در حال تغییر است. سوکونا با بیان اینکه افزایش جمعیت، انتشارات گازهای گلخانه‌یی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، گفت: با افزایش مصرف سوخت، افزایش دما و افزایش تولید گازهای گلخانه‌یی را داریم. نایب‌رییس هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم ادامه داد: در 150 سال اخیر به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم غلظت گازهای گلخانه‌یی بیشتر شد و در 1990 میلادی تغییر اقلیم مطرح شد. به گفته او با تولید بیشتر گازهای گلخانه‌یی دمای جو هم افزایش می‌یابد و این گرمایش بیشتر در نواحی قطبی رخ می‌دهد. سوکونا افزایش دما در دنیا را هشداری برای مردم اعلام کرد و گفت: اگر دما 4 درجه به صورت ناگهانی بالاتر برود، روی محصولات اصلی کشاورزی موثر است، تغییر دمای سریع در یک دهه تا نیم‌قرن می‌تواند مشکلات بزرگ بیافریند و میلیاردها نفر تحت‌تاثیر این قرار می‌گیرند. او افزود: هر چه بیشتر وضعیت اقلیم را تحت‌تاثیر قرار دهیم، ریسک بیشتر می‌شود اما اگر تغییرات اقلیم را محدود کنیم و بخواهیم آینده پایا داشته باشیم، ابزارهای آن را در اختیار داریم.

نایب‌رییس هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم تاکید کرد: کاهش یخ‌ اقیانوس‌ها و آلودگی شهرها دستاورد همین مشکلات است.

 

ارسال نظر