اخبار کوتاه

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۸۰

پیش‌فروش تابستانی بلیت قطار از 27 خردادماه

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافرتی که از اول تیر ماه تا نیمه تابستان حرکت می‌کنند از یک شنبه، ۲۷ خرداد آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مسافران می‌توانند بلیت قطارهای مدنظر خود را به شکل همزمان از دفاتر فروش بلیت و سامانه‌های اینترنتی رسمی دریافت کنند. همچنین راه آهن اعلام کرد مراکز پاسخگویی این شرکت به شکل شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات مسافران خواهد بود. براساس این گزارش، نرخ بلیت قطارهای تابستانی هنوز نسبت به گذشته تغییری نداشته هر چند شرکت‌های ریلی از چندی قبل رسما درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را ارائه کرده‌اند. نرخ بلیت قطار هنوز از سوی شرکت راه‌آهن اعلام می‌شود، اما شرکت‌های ریلی می‌توانند در صورت ارائه تخفیف در ایام غیر پیک سفر، در روزهایی که مسافران تقاضای بیشتری برای بلیت دارند تا ۲۰درصد قیمت‌های‌شان را افزایش دهند.

تحویل ۹۷ «ایرباس» باقی‎مانده به ایران بعید است

شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت هواپیماسازی ایرباس انتظار دارد تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، به قرارداد این شرکت با ایران خاتمه دهد. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری آئرو، گوئیلام فائوری، مدیر بخش هواپیماهای غیرنظامی شرکت ایرباس در مصاحبه با روزنامه آلمانی هامبورگر آبندبلات گفت: «هرچند ما هنوز منتظر جزییات تحریم‌های جدید امریکا هستیم، اما بعید است بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش (ایران) را تحویل بدهیم.» پیش از این شرکت امریکایی بوئینگ، به بهانه تحریم‌های جدید امریکا، قراردادهای چند میلیارد دلاری خود با شرکت‌های ایرانی را لغو کرده بود.

ایرلاین‌های دولتی‌ رکورددار بیشترین تاخیر پرواز

سازمان هواپیمایی جدیدترین آمار از پروازهای داخلی انجام شده در فرودگاه مهرآباد طی اردیبهشت امسال را اعلام کرده که براساس آن شرکت‌های دولتی‌ رکورددار بیشترین تاخیر در پروازها هستند. به گزارش ایسنا، این آمار نشان می‌دهد که درصد تاخیر پروازی اکثر شرکت‌های هواپیمایی کاهش یافته است و این در حالی که در ماه‌های قبل تعداد زیادی از ایرلاین‌ها بیش از ۵۰درصد از پروازهای‌شان را در فرودگاه مهرآباد با تاخیر انجام می‌دادند اما در آمارهای جدید هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بیش از ۵۰درصد تاخیر نداشته‌اند و به این ترتیب آمارها بهبود نسبی را نشان می‌دهد. از نظر تعداد پروازهای انجام شده در اردیبهشت ماه، شرکت ایران ایر توانسته جایگاه شرکت آسمان را از آن خود کند و با بیش از ۸۴۰ پرواز فعال‌ترین ایرلاین ایرانی در این فرودگاه لقب گیرد. پس از آن، شرکت هواپیمایی ماهان با ۷۲۴ و آسمان با ۶۷۷ پرواز در رتبه‌های بعدی هستند. در این آمار شرکت پویا ایر با ۲۷ پرواز و شرکت ساها با ۵۲ پرواز کمترین فعالیت را در اردیبهشت امسال به نام خود ثبت کردند. در بخش تعداد پروازهای به‌موقع، شرکت ماهان با ثبت ۵۶۶ پرواز بهترین عملکرد را داشته و پس از آن شرکت‌های ایران ایر و آسمان قرار گرفته‌اند. از نظر تعداد پروازهای تاخیری، ایران ایر صدرنشین شده و شرکت‌های آسمان، آتا و زاگرس در رتبه‌های بعدی هستند. از نظر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، پویا ایر توانسته آمار خود را حفظ کند اما در فهرست جدید شرکت هواپیمایی معراج جایگاه نخست را از آن خود کرده و در آمارهای جدید این دو شرکت به ترتیب ۸۱ و ۸۳درصد از پروازهای‌شان را به‌موقع انجام دادند.

هدف‌گذاری راه‌آهن برای افزایش حجم بار

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به هدف‌گذاری راه‌آهن برای افزایش حجم حمل بار و ترانزیت در سال جاری گفت: اگر چه حجم بار ترانزیت راه‌آهن نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌، اما هنوز این میزان به مقدار مورد انتظار آن نرسیده است. ‌مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با فارس‌ ادامه داد: انتظار می‌رود راه‌آهن در حوزه بنادر جنوبی ایران‌، مسیرهای ارتباطی با افغانستان و آسیای میانه فعال‌تر بوده و حجم بیشتری از بارهای ترانزیتی را در این مسیر انتقال دهد. رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی اظهار کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی در مسیر ‌شاهراه ترانزیتی آسیا، آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه قرار دارد، اما به‌طور مطلوب از این موقعیت به خوبی استفاده نشده است. بهاروند ‌تاکید کرد: اگر از وضعیت جغرافیایی و شرایط ایران به درستی استفاده شود، می‌توان میزان ترانزیت کالا را به ده‌ها برابر افزایش داد و درآمد ارزی خوبی را نصیب کشور کرد. او تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که اگر امنیت و ثبات در کشورهای افغانستان و پاکستان حاصل می‌شد، کالای ترانزیتی که در حال حاضر جابه‌جا می‌کنیم‌ را نیز از دست می‌دادیم. بهاروند با اشاره به اینکه ایران در گذشته در حوزه ریلی آسیای میانه حرف اول را می‌زد، بیان کرد: به عنوان مثال در گذشته اغلب بارهای ریلی کشور ترکمنستان توسط ایران حمل و نقل می‌شد، اما وجود عوامل مختلف و تغییر سیاست‌گذاری دولت‌ها این بازار را از دست دادیم. رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر 90درصد از کالاهای ترانزیتی از مرز افغانستان و آسیای میانه از طریق جاده منتقل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر تجار بیشتر برای حمل کالاهای حجیم و فاسد‌نشدنی که عجله‌یی برای حمل آن وجود ندارد، از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر