ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۷۹

 رکود مسکن معمولا ۴ سال و رونق ۶ ماه است

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن موجب شد، تا امروز با یک آشفتگی در بازار مسکن مواجه شویم، گفت: بازار مسکن همواره در دوره سیکل 4 تا 5 ساله در رکود به سر می‌برد و در یک دوره 6 ماهه یا یک ساله دچار رونق در معاملات و افزایش قیمت مسکن می‌شود.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با فارس، با تاکید بر اینکه این رکود و این اتفاق در 20 سال گذشته همواره اتفاق افتاده، ادامه داد: رشد قیمت مسکن در سال‌های 86 و 91 و در اواخر سال 96 رخ داد و این رشد قیمت به‌گونه‌یی باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان شده است، بنابراین این رشد قیمت مسکن باعث شد، تا امروز با یک آشفتگی در بازار مسکن مواجه شویم که ضرر آن را مردم و مصرف‌کنندگان واقعی دیدند.

روانشادنیا ادامه داد: کاهش ساخت مسکن باعث کمبود عرضه و به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن شده است، بنابراین رشد قیمت نهاده‌های مسکن قطعاً در رشد قیمت مسکن نقش دارند و امیدواریم در نیمه دوم امسال بازار مسکن از آرامش نسبی برخوردار باشد.

او یادآور شد: به هر حال بعضی پارامترها در رشد قیمت مسکن دخیل هستند که می‌توان به بازارهای موازی مثل رشد نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد، البته به‌طور طبیعی رکود در بورس هم موجب شد، تا رشد قیمت مسکن رخ دهد.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: البته سوداگران هم از این وضعیت سودجویی کرده و به نوعی به این آشفتگی بازار دامن زدند.

روانشادنیا در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای کنترل قیمت مسکن می‌توان به دولت ارائه کرد، گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی جولان سوداگران را بگیرد، اجرای مالیات بر عایدی مسکن است، هرچند باید دولت برای تعادل عرضه و تقاضای مسکن نیز فکری اساسی کند.

او در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن در نیمه دوم امسال کاهش می‌یابد، گفت: هیچ‌ زمانی که قیمت مسکن افزایشی بوده است، به حالت قبل بازنگشته است، اما در بدترین شرایط ممکن است روند قیمت‌ها 4 تا 5درصد کاهشی باشد.

 زمین‌های بوستان ولایت همچنان بلاتکلیف

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: شورای شهر با این موضوع که مطالعات بوستان ولایت از صفر آغاز شود مخالف است و نباید با پروژه‌های شهری سلیقه‌یی برخورد کرد.

به گزارش مهر، زمین‌های میانی بوستان ولایت سال‌ها است که بلاتکلیف است. از سال ۹۰ پادگان قلعه‌مرغی به خارج از محدوده شهری در جنوب شهر تهران منتقل شد. از آن زمان تاکنون، این زمین‌ها آزاد و دور تا دور آن تبدیل به بوستان شد.

در دوره گذشته مدیریت شهری مطالعات جامعی برای ساماندهی این زمین‌های بایر انجام شده بود که با تغییر مدیریت و حضور مهدی حجت در معاونت شهرسازی این طرح کنار گذاشته شد. مخالفت 100درصدی حجت با طرح گذشته سبب شد در بودجه ۹۷ شهرداری دوباره برای مطالعات این زمین بودجه‌یی پیش‌بینی شود. به نظر می‌آید با تغییر مدیریت در معاونت شهرسازی می‌توان برای ساماندهی این زمین‌ها از طرح گذشته نیز استفاده کرد.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا با انجام مجدد مطالعه ساماندهی بوستان ولایت مخالف است، به مهر گفت: طرح مطالعاتی کاملی برای زمین‌های بوستان ولایت انجام شده است، اما با تغییر مدیریت‌ها در برخی معاونت‌های شهرداری اشخاص اعمال سلیقه می‌کنند و مطالعات گذشته را بدون اینکه با رویکرد واقع‌بینانه بررسی کنند، کنار می‌گذارند و تصمیم می‌گیرند مطالعات جدیدی در این زمینه انجام دهند.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت شهری گذشته درخصوص بوستان ولایت با رویکرد صیانت از فضای سبز و با توجه به مفاد طرح تفصیلی مطالعات کاملی انجام شد. این مطالعات در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران ارائه شد و بیشتر اعضای جلسه با چارچوب این مطالعات موافقت کردند گرچه نظراتی هم با رویکرد اصلاحی داشتند.  به گفته رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در زمان مدیریت مهدی حجت معاون سابق شهرسازی شهرداری، شاهد بودیم که دستور داد مطالعات مربوط به بوستان ولایت از صفر انجام شود که شورای شهر با این موضوع مخالفت کرد زیرا معتقد بودیم که مطالعات انجام شده قابل‌توجه است و نقاط قوت دارد. معاون شهرسازی جدید نیز باید این موارد را بدون جانب‌داری ارزیابی کند و اگر طرح مطالعاتی بوستان ولایت ایراداتی دارد، آنها را برطرف کند اما اینکه کل مطالعات را کنار بگذاریم و از صفر شروع کنیم باتوجه به محدودیت‌هایی که در حوزه درآمدی شهرداری وجود دارد به مصلحت شهرداری نیست. شورا نیز این موضوع را قطعا دنبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، در طرح قبلی بوستان ولایت ۵ نوع «کاربری بی‌رقیب» برای این زمین ۲۰۰ هکتاری پیش‌بینی شده بود. قرار بود مجموعه‌یی از کاربری‌هایی که در شرایط فعلی امکان ایجاد آنها در سایر مناطق پایتخت تقریبا غیرممکن است، تعریف و عملیاتی شود. رویکرد تعیین شده برای این زمین، اجرای پروژه‌های محله‌ای، منطقه‌ای، فرامنطقه‌یی، ملی و فراملی بود که به شکل کاربری‌هایی همچون «کمپ هتل‌های مجهز، فضاهای شهری انحصاری و بی‌سابقه، بزرگ‌ترین تالار شهر، دهکده سلامت و همچنین مراکز اداری و خدماتی» ساخته شود.

 ساخت طولانی‌ترین آزادراه کشور

معاون ساخت و توسعه آزاد راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از ساخت طولانی‌ترین آزادراه کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، سیدحسین میرشفیع اظهار کرد: طولانی‌ترین آزادراه کشور از نطنز تا بندرعباس به طول 700 کیلومتر احداث می‌شود که قطعه اول آن از سیرجان تا بندرعباس به طول 60 کیلومتر در حال اجراست.

او با بیان اینکه برای قطعه اول این آزادراه بخش خصوصی 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: برای احداث هر کیلومتر این آزادراه 88میلیارد تومان نیاز است که بخشی از اعبارات دولتی هم برای این طرح اختصاص داده می‌شود.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: این آزادراه استراتژیک طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

ارسال نظر