واکنش آخوندی به افزایش قیمت مسکن

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۷۸

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی استان گلستان در واکنش به نوسانات قیمت در بازار مسکن تصریح کرد: این نوسانات به خاطر شرایط سیاسی ایجاد شده و منحصر به بازار مسکن نیست، اما می‌توان گفت زودگذر است.

 وزیر راه و شهرسازی همچنین در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان با تاکید مجدد بر این مطلب که مبنای توسعه شهرها و بازآفرینی شهری، محله‌محوری است، گفت: کاری که انتظار انجام آن می‌رود این است که بخش خصوصی با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با ساکنان شریک شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی افزود: بخش خصوصی نمی‌تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضی پرداخته و آن را به بخش خصوصی تقدیم کند.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری متمرکز سه معنا بیشتر ندارد؛ یا کوچ جمعیت از سکونتگاه‌های فعلی به واحد‌های ساخته شده یا مهاجرت روستایی یا مشکل تقاضای مسکن و فروش نرفتن واحد‌های مسکونی. بنابراین وزارت راه و شهرسازی به دنبال بازآفرینی شهری و احیای محله‌یی است.

آخوندی با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت زندگی در محلات گفت: اصلی‌ترین استراتژی در حوزه مسکن بحث ارتقای کیفیت زندگی و بهبود محله‌یی است. اگر مبنا بر این بحث باشد، کوچ دادن مردم از یک محله به محله دیگر بی‌معنی است.

این عضو کابینه دوازدهم با انتقاد به توقعات بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های انبوه‌سازی گفت: مبنای وزارت راه و شهرسازی، ارتقای کیفیت محله و مشارکت ساکنان است. کیفیت زندگی باید در محله‌ها ارتقا پیدا کند تا از کوچ مردم از محله‌ها جلوگیری شود و بخش خصوصی نیز باید در این امر مشارکت کند.

به گفته او، هنگام تمرکز بر محله‌ها، باید توجه داشت که هر محله مشکل خاص خود را دارد، ممکن است مساله در یک محله احیای بافت تاریخی، در محله‌یی بهسازی معابر و در محله دیگر ایجاد فضای خدماتی و فرهنگی باشد.

وزیر راه و شهرسازی تشخص بخشی به محلات را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دانست و گفت: در هر محله یک عنصر محرک توسعه وجود دارد، اصلی‌ترین هدف‌گذاری در محلات تشخص و هویت محله است.

آخوندی ادامه داد: اگر تشخص محله‌یی تنزل پیدا کرده باشد، خدمت‌رسانی به آن با مشکل مواجه می‌شود. به همین علت وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال اعطای منزلت اجتماعی به محلات است، البته این مساله جنبه فیزیکی ندارد، اما ارزش افزوده بسیاری دارد.

 لزوم تغییر در روش‌های تامین مالی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث تامین مالی برای مسکن گفت: نکته بعدی راجع به نحوه تامین مالی است، دو مدل تامین مالی وجود دارد، یکی بر پایه یارانه است اما تقریبا تمام سیستم‌های یارانه‌یی قفل شده است و بودجه‌یی برای یارانه دادن وجود ندارد.

او ادامه داد: روشی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند بر پایه سپرده‌گذاری مردم است. با این روش قیمت تمام شده پول کاهش پیدا می‌کند، اکنون به‌ازای سپرده‌گذاری، تسهیلات با نرخ سود ۶درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده اعطا می‌شود.

به گفته آخوندی در روش ذکر شده، دولت یارانه‌یی پرداخت نمی‌کند و این سیستم به گردش مالی خود متکی است.

 آغاز برقی کردن قطار گرمسار-اینچه‌برون

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین با اشاره به اقدامات دولت در حوزه راه و ترابری استان گلستان گفت: دو پروژه راه‌آهن مهم و ارزشمند در این استان وجود دارد؛ یکی پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون است که این پروژه 1.2میلیارد یورو قیمت دارد و پروژه بسیار مهمی است.

او ادامه داد: این راه‌آهن یکی از نخستین پروژه‌های ملی ایران است و کریدور شمال به مرکز را شکل داده است.

آخوندی افزود: برقی کردن قطار گرمسار-اینچه‌برون یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در ایران در حال انجام است و خوشبختانه این پروژه از مرحله طرح و تفاهمنامه گذشته است و به قرارداد رسمی با طرف روس منجر شده است، اکنون تامین مالی این پروژه انجام شده است.

او اظهار کرد: قرار بر این است که کارهای مهندسی اولیه این پروژه انجام شده و بتوانیم طی یک تا دو ماه آینده پروژه را به صورت رسمی آغاز کنیم و خوشبختانه در این پروژه با هیچ مانعی مواجه نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های جایگزین راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون گفت: وزارت راه و شهرسازی با پروژه احداث راه‌آهن به سمت شاهرود مخالف نیست، اما مشکل اینجاست که عبور از البرز به میلیاردها یورو نیاز دارد.

به گفته آخوندی، این بحثی است که همواره در راه‌آهن با آن بحث شده، اما پروژه بسیار گران‌قیمتی است، این مساله حتی در مورد راه‌آهن تهران-شمال که می‌تواند جمعیت چند ده میلیونی را جابه‌جا کند، وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی سپس به پروژه قطار گرگان-مشهد پرداخت و گفت: مقدمات کار انجام شده است، طرح در شورای اقتصاد تصویب شده، شریک داخلی و چینی انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است اما تا وقتی که تامین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمی‌کنیم.

آخوندی همچنین با اشاره به بندر خشک و لجستیک پارک در مرز اینچه‌برون افزود: وزارت راه و شهرسازی با طرف ترکمن در این مورد صحبت کرده است و خوشبختانه تمام رقم‌های پولی با طرف ترکمن حل و فصل شده و امیدواریم بتوانیم خط‌ آهن عریض را به این منطقه متصل کنیم.

 

ارسال نظر