۱۲ درصد قیمت مسکن حباب است

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴۷

گروه راه و شهرسازی  

قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری رکورد زد و به بیشترین میزان خود طی 6 سال گذشته رسید، این جهش پیش‌بینی نشده انتقادات بسیاری را متوجه وزارت راه ‌و شهرسازی و مسوولان آن کرد، انتقادی که نه تنها از سوی مسوولان ارشد این وزارتخانه پذیرفته نشد بلکه در برخی اظهارات جهش قیمت مسکن تکذیب شد.

علاوه بر حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که انتقادها درباره تاثیر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بر افزایش قیمت مسکن را رد کرد. پروانه اصلانی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی هم با رد تورم ۳۴درصد در بخش مسکن، تورم ۱۲ماهه این بخش را حدود 12.5درصد اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، اصلانی گفت: نرخ رشد در بخش ساخت در فروردین امسال 15درصد و در اردیبهشت 15.8درصد افزایش یافته و نرخ رشد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی هم 8.7درصد افزایش داشته است.

این مقام مسوول افزود: نهاده‌های تولید مسکن حدود 24درصد رشد داشته و با توجه به اینکه بازار مسکن در چند سال اخیر با رکود روبه‌رو بوده بنابراین انتظار افزایش قیمت غیرمنتظره نیست.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در سال 96 میانگین افزایش قیمت مسکن 5 درصد بود درحالی که در این سال نرخ ارز حدود 80 درصد، سهام 24درصد و خودرو حدود 100درصد افزایش یافت.

اصلانی گفت: درحالی که دیگر دارایی‌های مالی افزایش قیمت می‌یابد، افزایش بهای مسکن؛ غیرعادی نیست و اگر قیمت مسکن افزایش نیابد ارزش ثروت افرادی که تنها دارایی آنها مسکن است، دچار کاهش شدید می‌شود.

او افزود: در سال 94 صدور پروانه ساخت مسکن 49درصد و سرمایه‌گذاری در این بخش 17درصد کاهش یافت اما اکنون در تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت مسکن رشد 8درصدی و برای سرمایه‌گذاری در این بخش رشد 20درصدی داریم. اصلانی گفت: این نشان می‌دهد برای تشویق سرمایه‌گذاران در بخش مسکن برنامه‌هایی وجود داشته است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی درباره شاخص اجاره‌بها هم گفت: از سال 80 تاکنون این شاخص بین 15تا 26درصد نوسان داشته که اوج تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مربوط به سال 86 است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی افزود: در سال 89 شاخص اجاره‌بها 15درصد و این شاخص برای فروردین امسال به 19درصد افزایش یافته است.

 حباب قیمت بسیار کوچک است

اصلانی درباره وجود حباب در قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن براساس افزایش نهاده‌های ساخت است و اگر حبابی هم وجود داشته باشد بسیار کوچک است.

او با بیان اینکه در سال‌های 92تا 96 به‌ دلیل کنترل تورم بودجه خانوارها توانمند شد، افزود: در این مدت وضع سود بانکی نیز بسیار خوب بود بنابراین تقاضای مسکن به تقاضای موثر تبدیل شده است.

او گفت: باید با کاهش نرخ تسهیلات، افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات و افزایش سقف وام‌ها به اقشار کم‌درآمد جامعه در تامین مسکن کمک کنیم اما به‌ دلیل تامین نشدن منابع این راهکارها عملی نشده است.

اصلانی بیان کرد: راهکار تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه؛ برنامه‌های میان‌مدت مانند مسکن اجتماعی است.

این مقام مسوول گفت: کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن عملی نیست و بهترین راه، حمایت از عرضه و تقاضا در این زمینه است.

درحالی که معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی وجود حباب در افزایش قیمت مسکن را قبول ندارد، رییس اتحادیه املاک کشور گفت: حدود ۱۲درصد از افزایش قیمت مسکن حباب است و به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن با ثبات قیمت روبه‌رو خواهیم شد.  مصطفی‌قلی خسروی افزود: اکنون که قیمت‌ها افزایش یافته، عقب‌نشینی فروشنده‌ها از فروش واحدهای خود کار بسیار اشتباهی است.  خسروی گفت: بیشترین افزایش قیمت در مناطق 5 و 22 تهران روی داده اما در مناطق دیگر تهران و شهرستان‌ها چنین افزایش قیمتی وجود ندارد.

 مردم برای خرید مسکن دست نگه دارند

در شرایطی که مسکن با افزایش قیمت جهش گونه روبه‌رو شده و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را کتمان می‌کنند، یک مقام مسوول در بانک عامل بخش مسکن که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد به جهش قیمت مسکن اذعان کرد و از خریداران واقعی مسکن خواست تا حد امکان در شرایط فعلی نسبت به خرید اقدام نکنند چراکه روند فعلی حاکم بر بازار مسکن نمی‌تواند دوام داشته باشد.  محمدرضا امینی درباره عوامل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن گفت: بخشی از این افزایش قیمت به تحولات بازارهای موازی ازجمله بازار ارز برمی‌گردد چراکه بخشی از نهاده‌های ساختمانی ازجمله میلگرد وابستگی شدید به ارز دارند و در برابر تغییر و تحولات این بازار واکنش نشان می‌دهند.  او ادامه داد: افزایش قیمت ارز در نهایت باعث رشد قیمت تمام شده مسکن شد تا یک افزایش قیمتی قابل توجه را در این بازار شاهد باشیم.  امینی افزود: از طرفی بازار سپرده‌های بانکی همچنان جذاب است و در بازار پولی بعضا سودهای بالا به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.  این مقام مسوول تصریح کرد: به نظر می‌رسد تحولات بازار پول در قالب تغییرات احتمالی در نرخ سود سپرده‌های بانکی در نیمه اول سال جاری مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر بازار مسکن باشد که می‌تواند با کاهش یا افزایش نسبت به ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن یا خروج سرمایه از بازار مسکن موثر باشد.  او ادامه داد: هر چند سایر عوامل درونی و بیرونی نیز در این زمینه موثر است و بازار مسکن از مولفه‌های متعددی تاثیر می‌پذیرد.

امینی با اشاره به اینکه علاوه بر این، تقاضای غیرواقعی در بخش مسکن نیز منجر به رشد قیمت در بازار مسکن شده است با توصیه به متقاضیان واقعی خرید مسکن گفت: درحال حاضر قیمت مسکن با فاصله قابل توجه نسبت به نرخ تورم افزایش پیدا کرده که این رشد قیمتی خارج از شرایط عادی حاکم بر نرخ تورم است و این روند نمی‌تواند دوام داشته باشد.

این مقام مسوول تاکید کرد: بنابراین به خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی توصیه می‌شود به دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن در صورت امکان صبور باشند و فعلا نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند تا شرایط غیرواقعی حاکم بر بازار مسکن منطقی‌تر شود.  امینی درباره نقش دولت در شرایط کنونی ادامه داد: طبیعتا دولت نقش سیاست‌گذاری دارد و در این راستا هم باید در حوزه مشوق‌های حمایتی برای رونق در سمت عرضه سیاست‌گذاری کند چراکه در سمت تقاضا سیاست‌های تشویقی ازجمله تسهیلات برای گروه‌های مختلف میان درآمدی وجود دارد.  او افزود: رونق بازار مسکن علاوه بر آنچه که در حوزه سیاست‌گذاری باید صورت گیرد، وابسته به عوامل دیگری همچون تنظیم سطح تورم عمومی، اجرای برنامه‌های حمایتی در بخش مسکن از گروه‌های خاص برای حل مشکل مسکن خانوارهای بی‌بضاعت همچنین اندیشیدن تدابیری برای اختصاص تسهیلات مناسب و مورد تقاضای خانوارهای با سطح درآمد بالاتر برای خرید واحدهای مسکونی با متراژ بیشتر از الگوی مصرف است.

 

ارسال نظر