انحراف 30 درصدی عملکرد شهرداری تهران از بودجه 95

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴۵
انحراف 30 درصدی عملکرد شهرداری تهران از بودجه 95

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته با رای اعضای شورای شهر تکالیف شهرداری تهران در خصوص اصلاحات تفریغ بودجه شهرداری به تصویب رسید. گزارش تفریغ بودجه سال 95 در زمان شهرداری قالیباف به شورا ارائه شد و متعاقب آن این گزارش به کمیسیون‌های شورا ارائه شد تا نظرات خود را به شورا اعلام کنند. روز گذشته این گزارش توسط رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در صحن شورا قرائت و تصویب شد اما با توجه به وجود برخی شبهات این گزارش دوباره به شهرداری ارسال خواهد شد.

به گزارش «تعادل» جمع کل منابع و درآمدهای مصوب در بودجه سال 95 در حدود 17هزار و 800 میلیارد تومان تعیین شده بود، این درحالی است که مجموع منابع و درآمد کسب شده در این سال با حدود 22درصد انحراف به رقم 22هزار و 790 میلیارد تومان رسیده که بیشترین درآمد مازاد درآمدهای سرمایه‌یی و مالی بوده است.

به گفته مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عملکرد بودجه سال 95 انحراف 30درصدی داشته که این تفاوت در درآمد مصوب و عملکرد حدود 5هزار میلیارد تومان است و عمدتا از طریق منابع بانکی تهیه شده است.

الویری در تشریح تفریغ بودجه اظهار کرد: هرچند که درآمد شهرداری در سال 95 افزایش یافته است اما توازن در خصوص آن دیده نمی‌شود. در عین حال، باید توجه داشت که کار خلاف قانون در خصوص آن صورت نگرفته است. با وجود اینکه در این سال 5 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد وجود داشته است، اما در برخی بخش‌ها هزینه‌ها به صورت کامل تخصیص داده نشده و در برخی بخش‌ها بیشتر تخصیص صورت گرفته است.

 گزارش‌های حسابرسی فاقد وجاهت قانونی

بعد از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 95 توسط الویری، برخی اعضای شورا نسبت به آن انتقاد کردند و حتی محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گزارش یاد شده را فاقد وجاهت قانونی دانست.

سالاری با بیان اینکه اصول و چارچوب لازم برای ارائه این گزارش‌ها تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: ما در شهرداری تهران در کنار بودجه عمومی شهرداری و تبصره‌های ذیل آن بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری را داریم که باید در قالب گزارش تلفیق تمام این بودجه‌ها به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد تلفیقی آنها با بودجه مصوب توسط حسابرس تفریغ مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین چنانچه بخواهیم، ارزیابی درستی از وضعیت و نحوه عملکرد بودجه داشته باشیم، باید گزارش تفریغ ناظر بر گزارش تلفیق باشد. این در حالی است که هر یک از این گزارش‌ها به صورت مجزا تهیه شده و حتی در خصوص تبصره‌ها هم عملا مدارک و استنادات لازم ارائه نشده است.

سالاری با بیان اینکه گزارش تفریغ، بودجه مصوب را با عملکرد مقایسه و میزان افزایش و کاهش و جابه‌جایی را اعلام می‌کند، گفت: ابتدا باید گزارش‌های عملکرد حسابرسی شوند و بعد از آن گزارش تفریغ تهیه شود، اما نکته اساسی این است که این گزارش در گذشته فقط در حوزه ریالی یعنی فاکتورها مقایسه شده در حالی که در قبال این فاکتورها و تخصیص‌ها به لحاظ محتوایی و اینکه چه میزان کار انجام شده حسابرسی نشده است.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص تبصره‌های بودجه نیز بیان کرد: بعضا در تبصره‌های بودجه میزان هزینه‌ها و منابع اعتباری بسیار قابل توجه است و حتی طی سنوات گذشته به یک‌سوم یا نصف بودجه کل شهرداری هم رسیده است. ما در خصوص تبصره‌ها و دستورالعمل نحوه اجرا و همچنین نحوه تخصیص بودجه، تبصره‌ها را نداشتیم و صرفا تبصره‌ها را ما در شورا تصویب می‌کنیم و شهرداری غالبا بدون تدوین دستورالعمل نحوه اجرای تبصره‌ها، بودجه را ابلاغ می‌کند.  رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین در خصوص گزارش انحرافات از بودجه در گزارش‌های شهرداری گفت: در این گزارش‌ها انحرافات بیان می‌شود اما دلایل و استنادات لازم اعلام نمی‌شود، درحالی که صرف اعلام انحرافات کفایت نمی‌کند بلکه این موضوع که چرا این انحراف صورت گرفته مهم است تا بعدا شهرداری بتواند مبتنی بر این استنادات در فرآیندهای عملیات مالی اصلاحات لازم را انجام دهد.

 گزارش بودجه 96 سریع‌تر ارائه شود

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران پس از اظهارنظر اعضای شورای شهر تهران در این خصوص گفت: باتوجه به اینکه گزارش بودجه سال 96 شهرداری هنوز به شورا ارائه نشده است از شهرداری می‌خواهیم تا این گزارش را هرچه سریع‌تر به شورا ارسال کند.

رییس شورا اظهار کرد: زمانی که ما تکلیفی برای حسابرس مشخص نکرده‌ایم، حسابرس وظیفه ندارد عملکرد مالی را با عملکرد کاری مقایسه کند. اینکه افزایش درآمدی ایجاد شود، تخلف فرض نمی‌شود، چرا که شهرداری اجازه داشته است درآمد اضافه داشته باشد و اختلاف حساب ایجاد شده را در لوایح بعدی جبران کرده است.

در حالی باید موضوع تخلف را از این مبحث جدا کنیم که ممکن است عملکرد انجام شده به نفع شهرداری نبوده یا مثبت ارزیابی نشده که آن موضوع دیگری است.

همچنین محمدعلی افشانی شهردار تهران هم که در جلسه حضور داشت، پس از استماع این گزارش از برنامه اصلاحی برای حل اشکالات موجود در تفریغ بودجه خبر داد و از اعضای شورای شهر تهران خواست تا در جریان بررسی ماده واحده مرتبط تکالیفی را برای شهرداری مشخص کنند که شهرداری توان انجام آن را داشته باشد.

در نهایت پس از بررسی و اصلاحات لازم کلیات ماده واحده و تبصره‌های مرتبط با تفریغ بودجه شهرداری تهران به تصویب رسید.

 انحرافات بودجه ۹۵ هنوز محرز نشده

هر چند الویری از انحراف 30درصدی بودجه 95 خبر داد اما محسن هاشمی در حاشیه نشست شورا با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد که برخی شبهات در این گزارش وجود داشته اما انحرافات بودجه ۹۵ شهرداری تهران هنوز محرز نشده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: امیدواریم شهرداری تهران هر چه سریع‌تر گزارش تفریغ بودجه سال 96 را به شورا ارسال کند و این در حالی است که طبق قوانین و مقررات این گزارش باید تا آخر اردیبهشت‌ماه ارسال می‌شود که هم ‌اینک ما در اواخر خرداد ماه قرار داریم.

 عوارض قطع اشجار صرف خرید باغ نشده

زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در تذکری عنوان کرد که حتی یک ریال از درآمد عوارض قطع اشجار صرف خرید باغ نشده است.

به گفته نوری، پیرو بند «ب» تبصره هشتم بودجه مصوب سال ۹۷ شهرداری تهران، مبنی بر اینکه درآمد حاصل از ردیف ۱۶۰۳۰۸ با عنوان «وصول جرایم قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران» 100درصد تخصیص یافته قلمداد می‌شود و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز مکلف است، درآمد مذکور را با عنوان «تملک و احیای باغات با اولویت مناطق ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۲۰» به مبلغ 20میلیارد تومان هزینه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی میزان تحقق درآمد حاصل شده از ردیف مذکور طی دو ماه ابتدای سال جاری مبلغ 6میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که طی بررسی‌های انجام شده از مناطق 22گانه شهر تهران این میزان بیشتر از مبلغ عنوان شده است. با این وجود با گذشت قریب به سه ماه از سال جاری، کارسازی لازم جهت تخصیص این درآمد به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران جهت تملک و احیای باغات با اولویت یاد شده انجام نشده است.

 

ارسال نظر