اثرپذیری غیرقابل قبول قیمت ملک از بهای زمین

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۶۳
اثرپذیری غیرقابل قبول قیمت ملک از بهای زمین

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت واحد مسکونی در ایران به شکل غیرقابل قبولی تحت تاثیر قیمت زمین قرار دارد و این نسبت حتی قابل مقایسه با کشورهایی که دارای مشکل کمبود زمین هستند، نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان ادامه داد: براساس تحقیقاتی که انجام شده تاثیر قیمت زمین بر واحد مسکونی در ایران حتی از کشورهای اروپایی هم بیشتر است.

مظاهریان با اشاره به چالش‌های سیاست‌گذاری برای زمین در ایران گفت: سیاست‌های زمین شهری در ایران همیشه وضعیت دوگانه‌یی را تجربه کرده و طی دهه‌های گذشته شاهد سیاست‌های متناقضی بوده‌ایم.

این مقام مسوول بیان کرد: به عنوان مثال سیاست‌های این بخش در عمران شهرهای جدید در تضاد با سیاست‌های شهری شهرداری‌ها قرار دارد. درحالی که سیاست‌گذاری برای ایجاد شهرهای جدید هدف تثبیت یا کاهش تراکم شهرهای مجاور را دنبال می‌کرد همزمان شهرداری‌ها با افزودن غیرقابل توجیه بر تراکم شهرها سیاست‌های متناقضی را پیگیری می‌کردند.

او اظهار کرد: به هر حال مشخص است که نمی‌توان در کشور از یک سیاست مشخص درباره زمین صحبت کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم استفاده از تجربه‌های پیشین در تدوین سیاست‌های نو هم تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال سازمان ملی زمین تجربه‌های مشخصی در این رابطه طی 40سال گذشته داشته است بنابراین امروز فرصتی است که در این باره گفت‌وگو صورت گیرد.

 پیشنهاد تشکیل سامانه قیمت‌گذاری مسکن

در همین حال سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اعضای این کمیسیون به دلیل نوسانات و افزایش قیمت مسکن به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد تشکیل سامانه‌یی برای قیمت‌گذاری مسکن ارائه داده‌اند.

صدیف بدری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در جلسه‌یی که با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی داشتیم در مورد افزایش و نوسانات قیمت مسکن بحث‌هایی انجام شد و نمایندگان خواهان رسیدگی جدی به این موضوع بودند.

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس از وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌کنند که نظارت بر بازار مسکن را بیشتر کنند زیرا طبق برنامه ششم توسعه باید سامانه اطلاعات املاک و مسکن راه‌اندازی شود ولی فعلا این موضوع انجام نشده است.

بدری یادآور شد: در این زمینه اعلام شده که بحث‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شده اما هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است.

او تصریح کرد: نمایندگان مجلس می‌خواهند در محله‌های مختلف تهران واحدهای مسکونی متناسب با کیفیت و سن بنا قیمت‌گذاری شوند همچنین برای اجاره‌بها هم باید این کار اجرا شود.

 دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن؟

در رویدادی دیگر، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن گفت: اگر می‌توانستیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز متناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد قطعا امروز شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نبودیم.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در 5 سال گذشته با رکود در بازار مسکن مواجه بودیم و این مساله باعث شد تا قیمت مسکن در طول آن سال‌ها افزایش پیدا نکند اما بخشی از افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون به دلیل انباشت تورمی بوده که در سال‌های قبل خود را در بازار مسکن نشان نداده بود.

او با بیان اینکه تورم روی قیمت مسکن مانند سایر کالاها اثرگذار است، افزود: این تورم در طول دوران رکود انباشته و خود را در قیمت‌ها نشان نداده بود اما اکنون و در دوران رونق، انباشت تورم‌های دوران گذشته باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: اینکه با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن مواجه شده‌ایم بخشی از آن به دلیل نوسانات قیمت ارز و دلار است. همچنین رکود در صنعت ساختمان، عدم تمایل به ساخت و ساز مسکن و کاهش عرضه مسکن در بازار از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن هستند.

پورحاجت بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که اکنون باعث تشدید قیمت‌ها در بازار مسکن شده است، منحرف شدن پول‌های سرگردان به سمت بازار مسکن است زیرا با نوساناتی که در بازار ارز به وجود آمد، بخشی از پول‌های سرگردان به سمت بازار مسکن روانه شدند و این موضوع باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: کمبود زمین در بازار مسکن هم از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن است زیرا متناسب با تقاضایی که برای ساخت و ساز وجود دارد، زمین برای واگذاری نیست و این موضوع روی قیمت‌ها اثرگذار است ضمن اینکه مشاوران املاک هم در این تلاطم قیمت‌ها بسیار نقش‌آفرینی کرده‌اند و در افزایش قیمت مسکن در بازار اثرگذار بوده‌اند.

 

ارسال نظر