ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۱:۳۹:۳۹
کد خبر: ۱۲۳۱۸۶

امید هند به دورماندن پروژه چابهار از تحریم‌

هند اعلام کرد، امیدوار است روابط تنش‌آلود میان ایران و امریکا به پروژه بندر چابهار که یک مسیر جایگزین به افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود، آسیب نزند.

به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه خبری پی‌تی‌ای، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: وزیر امور خارجه هند به صراحت موضع این کشور در خصوص این موضوع را بیان کرده و توضیح داده که چگونه روابط دو کشور با وجود تحریم‌های امریکا تقویت خواهد شد.

راویش کومار افزود: ما در خصوص پروژه چابهار موضع‌مان را اعلام کرده‌ایم و به آنها (ایران) گفته‌ایم که امیدواریم و انتظار داریم که این پروژه از تحولات اخیر تاثیر نپذیرد. کومار ادامه داد: ما به آنها گفته‌ایم که چابهار یک مسیر دسترسی جایگزین به افغانستان و آسیای میانه فراهم می‌کند و ما قبلا از این مسیر برای عرضه گندم به افغانستان استفاده کرده‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه هند اظهار کرد: موفقیت این پروژه به هدف ما یعنی ایجاد یک افغانستان امن، باثبات و موفق کمک خواهد کرد و این هدف دولت امریکا نیز است.  به گفته کومار، موضع هند در قبال برنامه هسته‌یی ایران این است که تهران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را دارد.

برقراری دوباره پروازهای سلیمانیه - تهران از هفته جاری

رییس فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه اعلام کرد: هفته جاری پروازهای میان تهران و سلیمانیه از سر گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا، «طاهر عبدالله» اعلام کرد: تمام مقدمات لازم برای از سرگیری پروازهای میان سلیمانیه و تهران به پایان رسیده و این هفته در تاریخ یک‌شنبه 20 خرداد (10 ژوئن) نخستین پرواز پس از حدود 9 ماه توقف پروازها انجام می‌شود.

توزیع لاستیک با قیمت مصوب در پایانه‌های بار و مسافر

رییس سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌یی با اشاره به پیگیری توزیع لاستیک با قیمت مصوب و بدون واسطه اظهار کرد: با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد بعد از تعطیلات، لاستیک با قیمت مصوب در پایانه‌های بار و مسافر عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا افزود: هنوز نوبت به جلسات مربوط به واردات لوازم یدکی میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی و نمایندگان وزارت صنعت نرسیده است و سر موعد مسائل مربوط به واردات لوازم یدکی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند.  رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی همچنین از روند رو به رشد صدور بارنامه طی روزهای اخیر خبر داد و بیان کرد: فقط در یک روز 116هزار بارنامه صادر شد که حاکی از روند رو به رشد بارگیری در کشور است.

آیین‌نامه ساماندهی بنادر کوچک تدوین شد

رییس اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه دریایی از تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک و اعمال نظارت بر واردات کالا توسط ملوانان لنج‌های حمل بار به کشورهای خلیج‌فارس خبرداد.

به گزارش مهر ابراهیم حسن‌پور با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه نظارت بر ورود کالا و ساماندهی بنادر کوچک گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده هر لنج سالانه به‌طور متوسط ۶بار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تردد می‌کند که ملوانان می‌توانستند در هر سفر ۱۰میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در اصلاحیه جدید این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. حسن‌پور با اشاره به لزوم تعیین تکلیف چند نکته در این آیین‌نامه گفت: تعیین تکلیف مسوولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر یا سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکله‌های کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود. حسن‌پور با بیان اینکه دستورالعمل اسکله‌ها ابلاغ شده است، افزود: از این پس باید محل تردد این شناورها فقط از مجاری قانونی و اسکله‌های تعیین شده از سوی سازمان بنادر کشور انجام شود، بنابراین مسیر تردد برخی لنج‌هایی که بدون نظارت انجام می‌شود، مسدود خواهد شد.

رکورد حمل بار از طریق راه‌آهن شکسته شد

مسوول برنامه و بودجه راه‌آهن کشور از رکوردزنی خطوط ریلی کشور با جابه‌جایی ۴۷میلیون تن بار در سال ۹۶ در طول تاریخ فعالیت این بخش خبرداد.

به گزارش مهر، سعید رسولی با اشاره به اینکه این رکورد سال ۹۵ نخستین‌بار با حمل ۴۰میلیون تن در کشور زده شده بود، گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه راه‌آهن در حمل و نقل، در سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه، ‌دولت و مجلس به دنبال ایجاد ظرفیت‌های قانونی جدیدی برای این بخش هستند تا زمینه جذب سرمایه‌گذاران غیردولتی و پیشبرد فعالیت‌های دولتی در خطوط ریلی کشور امکان‌پذیر شود.

او با اشاره به تصویب قوانین مترقی در این حوزه گفت: در صورت اجرایی شدن قوانین موجود، تحول عظیمی در بخش راه‌آهن کشوری ایجاد خواهد شد.

مسوول برنامه و بودجه راه‌آهن کشور اظهار کرد: جابه‌جایی۳۰درصد حمل و نقل بار و ۲۰درصد حمل مسافر سهم تعیین شده برای خطوط ریلی کشور در برنامه ششم توسعه است. رسولی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ریلی بازگشت سریع سرمایه را به همراه دارد، افزود: در صورت توسعه راه‌آهن با انتقال هر کیلومتر انتقال بار از جاده به ریل سهم عظیمی از نقدینگی به اقتصاد کشور باز می‌گردد که این روند دستاورد بزرگی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر