افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی در آستانه تعطیلات

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۳۸

 در آستانه تعطیلات چند روزه خردادماه، نرخ بلیت پروازهای داخلی به ‌شدت افزایش یافته است، به گونه‌یی که قیمت پرواز تهران ـ بوشهر از مرز نیم‌میلیون تومان هم عبور کرده و بلیت پرواز تهران ــ‌کیش هم ۶۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. در حال حاضر بلیت پرواز تهران ــ بوشهر با قیمت حدود 600هزار تومان برای تاریخ 12خردادماه فروخته می‌شود، پروازی که قرار است مسافران را در تاریخ ذکر شده از تهران به بوشهر منتقل کند، مربوط به ایران‌ایر است.

قیمت بلیت پرواز تهران- کیش هواپیمایی ماهان برای چهارشنبه 585هزار تومان و برای پنج‌شنبه این هفته 540هزار تومان است. برای یک‌شنبه آینده (13 خرداد) قیمت بلیت پرواز تهران - کیش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران 580هزار تومان است، البته نرخ بلیت هواپیمایی ماهان مسیر پرواز ذکر شده برای پنج‌شنبه هفته جاری (10 خرداد 97) 615هزار تومان است. نرخ بلیت پرواز تهران- مشهد به عنوان یکی از مقاصد پروازی پرتقاضا برای روز یک‌شنبه هفته آینده (13 خرداد) 550هزار تومان برای هواپیمایی معراج و 560هزار تومان برای هواپیمایی ایران‌ایر است، نرخ بلیت پرواز مشهد-تهران برای 18خرداد یعنی پایان تعطیلات چندروزه 560 هزار تومان (ایران‌ایر) و 600 هزار تومان (هواپیمایی معراج) است.

البته این افزایش قیمت بیشتر مربوط به قیمت بلیت مقاصد پروازی پرتقاضا از جمله مشهد، کیش و... است و رشد قیمت در سایر مقاصد پروازی چندان بالا نبوده است.

ناگفته نماند که این افزایش افسارگسیخته صدای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم در آورده است، سکینه الماسی نماینده عسلویه در مجلس چند روز پیش از قیمت 800هزار تومانی بلیت تهران ــ بوشهر انتقاد کرده و خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «این سرویس‌دهی با این‌ همه بی‌نظمی و تاخیر و به‌هم‌ریختگی زیبنده انسان نیست، قیمت بلیت هواپیما در کشورهای همسایه را استعلام کنید تا بدانید در حوزه کاری شما چه به روزگار بوشهری‌ها آمده است.»

محمد یوسفی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد هوایی چندی پیش در گفت‌وگو با «تعادل» درباره قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و تبعات آن گفت: با توجه به این قانون نباید سقف و کفی برای قیمت بلیت هواپیما مشخص شود، اما رعایت حال مشتری و ایرلاین باید توامان در نظر گرفته شود.

یوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی آژانس‌ها از آزادسازی نرخ بلیت سوءاستفاده کرده و در ایام خاص، قیمت‌های کاذب برای مسیرها تعیین می‌کنند، گاهی ایجاد محدودیت از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اجتناب‌ناپذیر است اگرچه بر اساس قانون عرضه و تقاضا چنین اقداماتی درست نیست.

او افزود: برخی آژانس‌های هوایی، تقاضای کاذب در سایت‌های خود ایجاد می‌کنند یعنی ممکن است، 100صندلی خالی برای پروازی وجود داشته باشد اما در سایت این آژانس‌ها تنها 7صندلی خالی نمایش داده می‌شود و همین تقاضای کاذب این آژانس‌ها، توجیهی برای افزایش بی‌حد و حصر قیمت‌های بلیت از سوی آنها می‌شود که در این شرایط سازمان هواپیمایی کشوری باید ورود کند و به عنوان نهاد ناظر، ‌نرخی را برای این مسیرها مشخص کند که هم ایرلاین‌ها و هم مسافران راضی باشند.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه هوایی، اگر آژانس‌ها تقاضا برای سفر را به صورت واقعی نشان دهند، بهترین گزینه اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اما با توجه به سوءاستفاده برخی سوداگران و نداشتن ابزار لازم برای شناسایی آنها تنها گزینه ورود سازمان هواپیمایی کشوری است.

 

ارسال نظر