تلاش دولت برای جلوگیری از تضییع حقوق کامیونداران

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۳۷

با گذشت حدود یک هفته از اعتصاب گسترده کامیونداران در اعتراض به کم بودن کرایه و مشکلات بیمه‌یی، نشانه‌هایی از تلاش وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به خواسته‌های آنها مشاهده می‌شود. در همین رابطه ‌معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی بر جلوگیری از تضییع حقوق کامیونداران تاکید کرد و گفت: برای شفاف‌سازی و مبارزه با تخلف شرکت‌های حمل و نقل، با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری، صدور بارنامه و میزان کمیسیون آنها به صورت برخط (آنلاین) کنترل می‌شود.

داریوش امانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیش از 7 هزار و 400 شرکت حمل ونقل بار و مسافر در کشور فعال است. همچنین بیش از 5 هزار شرکت در حوزه جابه‌جایی بار فعالند و نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی است.

او با توجه به اعتراض‌های صنفی روزهای اخیر کامیونداران گفت: افزایش کرایه حمل کامیونداران تا سقف 20درصد از امروز در کشور اجرایی شد. این رقم افزایش در برخی استان‌ها 10درصد و برخی دیگر 15 یا 20درصد است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با اعلام اینکه افزایش کرایه حمل رانندگان پیش از اعتراض‌های صنفی اخیر در دستور کار سازمان راهداری بود، افزود: از 10 روز پیش میزان افزایش کرایه حمل در دستور کار جلسه‌های ما بود و در نهایت تا سقف 20درصد تعیین شد. امانی با تاکید بر نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل بار گفت: با فراهم شدن بستر اینترنتی، شرایط لازم برای کنترل عملکرد شرکت‌ها و تخلف آنها در صدور بارنامه و معرفی بار به رانندگان فراهم شد. اگر شرکت‌های حمل‌ونقل تخلفی انجام دهند، به استناد کمیسیون ماده 12 با این شرکت‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

معاون سازمان راهداری تاکید کرد: علاوه بر این، سیستم نامحسوسی در سازمان راهداری ایجاد شده تا به صورت مستمر به شکایت رانندگان رسیدگی و با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزازی بارنامه‌های کامیونداران کنترل می‌شود. او ادامه داد: همچنین سیستم پیامکی سازمان راهداری به شماره‌های 1000141 و 1000142 که از 2 تا 3ماه آینده فعالیت خود را شروع می‌کند، به رانندگان این فرصت را می‌دهد که در راستای شفاف‌سازی و رعایت حق و حقوق رانندگان به ویژه اطلاعات بارنامه‌های خود را به این سازمان ارسال کنند.

امانی با تاکید بر رعایت عدالت در توزیع بار گفت: رانندگان از مدت‌ها پیش به چگونگی توزیع بار در برخی پایانه‌ها معترض بودند؛ به‌طور نمونه رعایت نکردن نوبت در مراکز توزیع بار سبب شده بود، راننده‌یی در بندرعباس 10روز فعالیت نداشته باشد (خواب کامیون) تا بتواند یک نوبت حمل بار به مقصدی انجام دهد.

‌معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی افزود: در این زمینه سازمان راهداری سیستم‌های نوبت مجازی در مراکز بزرگ حمل بار ایجاد کرده تا رانندگان با استفاده از تلفن همراه نوبت گرفته و در زمان مشخص شده برای حمل بار به بندرعباس مراجعه کنند.

 

ارسال نظر