رایزنی شهردار با مجمع 51 نفره نمایندگان تهران

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۴۳
رایزنی شهردار با مجمع 51 نفره نمایندگان تهران

الیاس حضرتی: پشت شهردار هستیم و هر جا لازم باشد دست او را می‌فشاریم

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

درحالی که محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران دیروز نخستین نشست کاری خود با معاونان و مشاوران شهردار را برگزار کرد، امروز قرار است در نشست علنی شورای شهر تهران حاضر شده و سوگند یاد کند. بعدازظهر یک‌شنبه نیز در مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر تهران موسوم به شورای 51 نفره حاضر خواهد شد و درباره مسائل شهر تهران با آنها رایزنی خواهد کرد. به گفته علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان تهران در این جلسه ضمن بررسی برنامه‌های شهردار تهران، موضوعات مشترک بین مجمع نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران بحث خواهد شد و درباره راهکارهای تقویت ساختار همکاری بین نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران تبادل نظر صورت می‌گیرد. در همین حال، الیاس حضرتی، عضو مجمع نمایندگان تهران درباره جلسه امروز شورای 51 نفره به «تعادل» گفت: جلسه شورای 51 نفره عمدتا مربوط به عمران و آبادی شهر و حل مسائل و مشکلات آن است. در واقع جلسه امروز هم‌اندیشی خواهد بود تا از مدیریت و توانایی شهرداری تهران و نیز از ظرفیت قانونگذاری و نظارت مجلس برای حل مشکلات تهران بهره ببریم. حضرتی ادامه داد: در مجموع شورای 51 نفره هیچ دستورالعملی به جز بررسی چالش‌ها و ناهنجاری‌های شهر تهران ندارد و در این مجمع به هیچ عنوان بحث و تصمیم‌های سیاسی مطرح نمی‌شود. بنابراین نتایج این مجمع عموما برگزاری جلسه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر است. رفع برخی مشکلات در حیطه وظایف شورا، شهرداری و مجلس نیست و این موارد باید از طریق دولت بررسی شود و اعضای شورا با مدیران دیگر شهر تهران نیز جلسه می‌گذارند. امروز نیز جلسه آشنایی مجمع نمایندگان با شهردار جدید است و ما نیز اعلام می‌کنیم که پشت شهردار هستیم و هر جا که لازم باشد، دست شما را می‌فشاریم. حضرتی درباره شهردار جدید تهران نیز گفت: با شناختی که از آقای افشانی دارم ایشان به خوبی می‌توانند از ظرفیت‌های مجمع نمایندگان و شورای شهر استفاده کنند. همانطور که سال گذشته نیز هنگام بررسی بودجه 97 مجمع نمایندگان با شهردار وقت تهران آقای نجفی جلسات خوبی داشت و ردیف‌های خوبی نیز برای شهر تهران در نظر گرفته شد.

 بررسی راه‌های همکاری و هماهنگی

همچنین زهرا صدر اعظم‌نوری در گفت‌وگو با «تعادل» درباره جلسه شورای 51 نفره با شهردار جدید گفت: این نخستین جلسه‌یی است که با حضور شهردار جدید تشکیل می‌شود و هدف آن ‌بیشتر معرفی و نیز بررسی راه‌های همکاری و هماهنگی‌های فی‌مابین است. اینکه مجلس چه نقشی می‌تواند در حل چالش‌ها و مشکلات شهر تهران داشته باشد و نیز مدیریت شهری چه انتظاراتی از مجلس دارد. رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر افزود: شورای 51 نفره ظرفیت خوبی برای بررسی چالش‌های شهر تهران است. 30نفر نمایندگان شهر تهران در مجلس و 21نفر نمایندگان شورای شهر ترکیب اینها هم‌افزایی ایجاد می‌کند تا بهتر بتوان مشکلات تهران را حل و فصل کرد. برخی مشکلات که نیاز به اصلاح قوانین یا اقدام‌هایی در مجلس دارد توسط مجلس پیگیری شود و بخشی از مشکلات هم باید توسط شورای شهر و با حمایت‌های مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. از آنجا که شهردار تهران تازه انتخاب شده این پتانسیل به او معرفی می‌شود و شهردار نیز انتظارات و درخواست‌هایی دارد که در آنجا مطرح خواهد کرد. برخی منتقدان معتقدند، تعداد معاونان شهردار زیاد است و باید از آن کاسته شود، نوری در این باره تصریح کرد: این موضوع باید کارشناسی شود و انجام هر اقدامی بدون نظر کارشناسی هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت. این موضوع باید توسط کارشناسان شهرداری مورد بررسی قرار گیرد و با افرادی که در این حوزه صاحب نظر هستند، مشاوره شود تا کاهش معاونت‌ها یا ادغام آنها و ایجاد یک معاونت جدید براساس مطالعات کارشناسی باشد.

 افشانی به معاونانش چه گفت؟

پیروز حناچی معاون فنی و عمران، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک، یزدانی معاون خدمات شهری، رباطی معاون امور مناطق، حجت میرزایی معاونت برنامه‌ریزی، شیخ معاونت توسعه و منابع انسانی، شجاع‌پوریان معاون اجتماعی، فاطمه راکعی مشاور شهردار در امور زنان، عارف‌نیا مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران ازجمله شرکت‌کنندگان در جلسه دیروز شهردار بودند.

در این جلسه افشانی به بیان اولویت‌ها و محور برنامه‌های خود پرداخت و گفت: محور برنامه من «شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» است و اعتقاد دارم شهر تهران باید به عنوان یک کل در نظر گرفته شود و شعاع تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این کلان‌شهر از مناطق پیرامونی آن مبنای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه محلات شهر به عنوان سلول‌های حیاتی شهر باید جدی گرفته شوند و از این‌رو تکیه برنامه‌هایمان بر «محله» استوار است، اظهار کرد: مراکز استان‌ها نقش استانی دارند در صورتی که تهران به عنوان مرکز ایران از نقش ملی برخودار است. تنوع قومی در تهران فرصتی است که می‌تواند به همگرایی و انسجام ملی کمک کند باید حقوق همه ادیان، مذاهب و اقوام ساکن در تهران را به عنوان شهروندانی که در این شهر زندگی می‌کنند، پاس بداریم و به همه آنها خدمت کنیم. وی با اشاره به اینکه بانوان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و باید سهم آنها در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی دیده شود، اظهار کرد: سهم بانوان در مدیریت شهری بسیار کم است و باید به این حوزه به صورت ویژه توجه کنیم.

 شناسنامه فنی برای ساختمان‌های مهم

افشانی با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که در دوره مدیریتی‌ام در 4دهه گذشته انجام داده‌ام، تهیه و تدوین شناسنامه فنی ساختمان برای تمامی مدارس ایران بوده است، تصریح کرد: باید برای تمامی ساختمان‌های مهم شهر، شناسنامه فنی تهیه کنیم تا از استحکام آنها در مقابل حوادث اطمینان داشته باشیم. به گفته وی باید نسبت به تهیه شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای زیست‌پذیری کلیه محلات شهر تهران اقدام و در مسیر کاستن از فاصله محله‌های محروم با محله‌های برخوردار حرکت کنیم همچنین باید به صورت همزمان در کل شهر کار کنیم اما به مناطق کمتر برخوردار بیشتر توجه کنیم. مشارکت مردم برمبنای اعتماد آنها به مدیریت شهری حاصل می‌شود و اگر اعتماد مردم به شهرداری تهران جلب شود، آنگاه در اداره شهر کمک و مشارکت می‌کنند.

 دیدار شهردار تهران با رهبر معظم انقلاب

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات تهران آسیب‌های اجتماعی است و در جلسه‌یی که هفته گذشته خدمت مقام معظم رهبری تشکیل شد نیز به این موضوع پرداخته شد، اظهار کرد: باید تحول را در شهر به تصویر بکشیم، چنانچه رییس‌جمهور نیز دو برنامه مهم را برای سال 97 تعریف کردند که هر دو موضوع به شهرداری بازمی‌گردد. افشانی با بیان اینکه موضوع اول، توسعه حمل و نقل عمومی است که دو قشر از ظرفیت آن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: یکی قشر آگاه اجتماعی هستند که با هدف کمک به بهبود کیفیت هوا به حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند و دیگری گروهی هستند که از داشتن وسیله نقلیه شخصی محروم هستند که باید به هر دو قشر خدمت شود. در این راستا توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم ضمن اینکه موضوع هوشمندسازی شهر نیز موضوعی بسیار حیاتی است، موضوع دوم نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه براین موضوعاتی همچون حفظ و تملک باغات نیز باید به صورت جدی دنبال شود. نخستین و مهم‌ترین نقطه بروز فساد، عدم حاکمیت قانون است و قانون و عدالت باید مبنای عمل‌مان باشد.

 اجرای دقیق شعار حمایت از کالای داخلی

افشانی با بیان اینکه هماهنگی و تحکیم ارتباطات با حاکمیت، دولت، مجلس، قوه قضاییه، مردم و رسانه‌ها ضروری است، تصریح کرد: شعار سال یعنی «حمایت از کالای داخلی» باید مو به مو اجرا شود و مدیریت شهری در جهت تقویت تولید داخلی حرکت خواهد کرد. ایجاد امید در جامعه به عنوان یک هدف مهم در دستور کار مدیریت شهری خواهد بود، کارهایی که انجام می‌دهیم بدون بزرگ‌نمایی و صادقانه به مردم منتقل کنیم و با آنها در میان‌ گذاریم. به گفته افشانی نمود فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، اطلاع‌رسانی و زیباسازی در شهر باید دیده شود و در این میان نقش شهرداران مناطق بسیار مهم است چراکه رضایت و عدم رضایت شهروندان از مدیریت شهری ناشی از کیفیت ارائه خدمات در مناطق است. اصلاح قوانین و مقررات، استفاده از ایده‌ها، ابتکارات و نظرات کارشناسی بدنه شهرداری تهران و ایجاد اتاق فکر با اتکا به نیروهای داخل مجموعه از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شهردار تهران با تاکید بر لزوم تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها و ارائه خدمات شهری اظهار کرد: تامین درآمد شهر و شهرداری تهران باید بدون ایجاد فشار به مردم حاصل شود.

 

ارسال نظر