امضای تفاهمنامه برای تسریع در بازآفرینی محلات هدف شهری

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۸۵

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهر‌سازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از امضای یک تفاهمنامه با معماران و هنرمندان در روز پنج‌شنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت درخصوص تسریع جریان بازآفرینی یکی از محلات هدف شهری خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت باز‌آفرینی شهری ایران، عشایری اظهار کرد: بسیاری از محلات تاریخی شهرهای کشور که عموما هسته پیدایش و نقطه ارجاع هویتی شهرها محسوب می‌شوند، امروزه از زوال کالبد یا فعالیت یا هر دو رنج می‌برند.

وی افزود: بسیاری از این محلات از ساکنان سنتی و خاطرات جمعی اهالی محل تهی شده‌اند. برخی محلات تاریخی با افت منزلت اجتماعی و کاهش نظارت اجتماعی تبدیل به فضاهایی امن برای انواع بزه‌های شهری شده‌اند. آسیب‌های اجتماعی مختلف در این محلات محیط‌های نامناسب برای شهروندان ایجاد کرده و قلب بسیاری از شهرهای ما را از تپش زندگی خالی کرده است.

 معاون وزیر راه و شهر‌سازی تصریح کرد: جریان بازگشت به شهر، بازگشت به حافظه تاریخی شهر، بازگشت به محل وقوع و بلوغ خاطرات جمعی و بازگشت به هویتی است که شهرنشین را تبدیل به شهروند می‌کند.  عشایری اظهار کرد: جریان بازآفرینی شهری با برجسته کردن مزیت‌های نسبی هسته‌های تاریخی شهرهای کشور کوشش می‌کند، توسعه درون‌زا و بازگشت به شهر را تقویت کند.

 بازآفرینی شهری امنیت را به شهرها بازگردانده است

در تحولی دیگر معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در آیین راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان گفت: پیش از دولت یازدهم به امنیت و ایمنی به عنوان یک کیفیت در نظام شهری کمتر توجه شده بود و دولت تدبیر و امید با اجرای طرح بازآفرینی، امنیت و ایمنی را به شهرها بازگردانده است.

به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم بیان کرد: در طرح بازآفرینی شهری به حلقه‌های مفقوده کیفیت شهری که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه بود، تاکید شده است. وی اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری، تعیین پهنه‌های گسل و مراقبت از عرصه برای ایجاد امنیت در شهر کرمان طی هفته گذشته اجرایی شده است. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امن‌ترین منطقه تهران هسته مرکزی و منطقه ۱۲ این شهر است زیرا هیچ گسلی در این منطقه مشاهده نمی‌شود اما با توسعه شهرها در دهه‌های اخیر سکونتگاه‌ها در گسل‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: سازه‌های مسکن مهر نطنز روی گسل ساخته شده است ‌از این‌رو نبود تخصص شهری ناامنی با تاب‌آوری پایین به وجود آورده است. ایزدی تصریح کرد: پیش از این شهرها و بنیان‌های شهری به‌ درستی شناخته نشده و این امر به دلیل نداشتن درک صحیح از بنیان‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با اسناد مکمل ازجمله با جلوگیری از ساخت‌وساز و فعالیت کلیدی روی پهنه‌های حادثه‌خیز این نقیصه‌ها را جبران می‌کند، افزود: تاب‌آوری نیاز شهرهاست و اینکه شهرها با رخداد یک حادثه آسیب بسیاری می‌بینند ناشی از بی‌توجهی به کیفیت‌هاست. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرح‌های تفصیلی و جامع در نسل‌های ابتدایی عمر خود مزایایی داشته اما اینک زمان تجدیدنظر اساسی رسیده است و به‌طور جدی نظام طرح‌ریزی شهری در تمامی شهرها اجرایی می‌شود. وی تاکید کرد: در طرح‌های جامع و تفصیلی کمتر به کیفیت توجه می‌شود.

 

ارسال نظر