ضرورت اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات طبیعی

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۵۵

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح پنج هدف عمده‌یی که کارگروه مخاطرات زلزله در راستای تحقق آنها گام برمی‌دارد، گفت: اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌های آن مهم‌ترین اقدام حفاظت منابع ملی و ملموس‌ترین اقدام عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

محمد شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر، مسوولیت سه کارگروه از کارگروه‌های ۱۴گانه مدیریت‌ بحران کشور را برعهده دارد. او ادامه داد: کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به مسوولیت مرکز تحقیقات، کارگروه حمل و نقل به مسوولیت معاونت حمل و نقل وزارتخانه و کارگروه تامین مسکن به مسوولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله کارگروه‌هایی هستند که مسوولیت آنها با وزارتخانه است و کارهایی را در این راستا انجام می‌دهند. به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان‌ها، مسوولیت کارگروه‌های زلزله و حمل و نقل برعهده مدیران کل راه و شهرسازی است و وجود مخاطرات طبیعی گوناگون در کشور ایران همچون زلزله، فرونشست، رانش زمین و ریزش سنگ، فروریزش، سیل و یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت‌بحران هریک از آن مخاطرات در کشور، یکی از دلایل اهمیت این کارگروه و فعالیت‌هایی است که در این راستا انجام می‌شود. شکرچی‌زاده ادامه داد: پراکندگی عناصر مختلف تحت ‌مسوولیت وزارتخانه در سراسر سرزمین ایران نظیر جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها و نقش دوسویه این المان‌ها از دیگر مواردی است که اهمیت این کارگروه را نشان می‌دهد، زیرا از سویی خود در برابر مخاطرات آسیب‌پذیرند و از سویی دیگر در زمان بحران باید خدمات مناسب ارائه دهند.

او تصریح کرد: ریسک مخاطرات طبیعی در حیطه‌های مسوولیتی وزارت راه و شهرسازی بسیار بالاست و در عین حال مخاطرات طبیعی، سالانه خسارت‌های اقتصادی قابل ‌ملاحظه‌یی را بر پیکره مستحدثات، ابنیه‌ها و المان‌های متنوع تحت اختیار وزارت راه و شهرسازی وارد می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌های آن، مهم‌ترین اقدام حفاظت منابع ملی و ملموس‌ترین اقدام عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است و اهمیت کارگروه زلزله و لغزش لایه‌های ‌زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی هم دقیقا از این منظر قابل‌ توجه ویژه است. شکرچی‌زاده در بیان ضرورت تشکیل ساختار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: برقراری ارتباط ملموس و تنگاتنگ بین مرکز و کلیه نهادهای تابعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی همچون زلزله، زمین لغزش، ریزش سنگ، فرونشست زمین، فروریزش زمین علت تشکیل این گروه است.

 

ارسال نظر