اعتماد پارلمان شهری پایتخت به افشانی

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۵۲
اعتماد پارلمان شهری پایتخت به افشانی

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

محمدعلی افشانی با کسب 19رای به عنوان هفدمین شهردار تهران انتخاب شد. به این ترتیب او توانست با رای قاطع پنجمین شورای شهر پایتخت از ماراتن گزینش شهردار جدید تهران سربلند بیرون ‌آید و صندلی طبقه هفتم ساختمان خیابان بهشت را از آن خود کند.

به گزارش «تعادل» سهم سمیع‌الله حسینی‌مکارم دیگر نامزد شهرداری تهران از 21رای اعضای شورا فقط یک رای بود. یک رای سفید نیز آغازگر شایعاتی درخصوص مشکل قدیمی یکی از اعضای شورا با محمدعلی افشانی شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، انتخاب شهردار تهران بدون در نظر گرفتن ملاحظات و وزن نیروهای سیاسی در مناسبات اجتماعی ممکن نیست و این مورد در انتخاب هفدهمین شهردار تهران نمود عینی داشت. شاید بتوان گفت نامه محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران در حمایت از حسینی‌مکارم آخرین تلاش یک گروه سیاسی برای تاثیرگذاری در انتخاب شهردار بود. اما در نهایت محمدعلی افشانی، نامزد حزب اعتماد ملی توانست با کسب اکثریت آرا مدیریت شهر تهران را در دست گیرد.

بررسی کارنامه افشانی نشان می‌دهد که او سمت‌های مهم اجرایی را تجربه کرده است. او سمت‌هایی همچون استانداری فارس در دولت یازدهم، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دولت اصلاحات همچنین معاون عمرانی استانداری استان‌های خوزستان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه خود دارد. افشانی همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه صنعتی شریف است. در مرداد سال گذشته نیز او یکی از ٧ گزینه شهرداری تهران بود که در نهایت به نفع نجفی انصراف داد. افشانی هفته گذشته برنامه‌های خود را در قالب 14فصل با شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» به شورای شهر ارائه کرد.

 ارسال پرونده افشانی به وزارت کشور

به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر افشانی پس از تایید از سوی وزارت کشور می‌تواند فعالیت خود را در شهرداری آغاز کند.

هاشمی در حاشیه جلسه شورا در جمع خبرنگاران درخصوص پروسه تایید و شروع به کار شهردار جدید تهران تصریح کرد: نامه و پرونده انتخاب افشانی به عنوان شهردار منتخب شورا با امضای من برای شخص وزیر کشور ارسال شد و طبق قانون، وزارت کشور تایید صلاحیت شهردار منتخب را طی ۲۰روز انجام داده و نتیجه را به شورا اعلام می‌کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تایید شهردار جدید زودتر این پروسه انجام شود، افزود: به نظر نمی‌رسد با توجه به اینکه افشانی معاون وزیر کشور بوده است، کار تایید صلاحیت ایشان با مشکلی روبه‌رو شود. او در پاسخ به سوالی درخصوص اخذ میثاق‌نامه از شهردار جدید افزود: بحثی در مورد گرفتن میثاق‌نامه از شهردار جدید مطرح نشده و فکر نمی‌کنم اعضا نسبت به این موضوع حساس باشند. رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره سلامت شهردار جدید نیز گفت: دفعه پیش هم گفتم در این زمینه با من شوخی نکنید و جدی سوال کنید.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، جلسات شورای شهر تهران به صورت علنی برگزار می‌شود اما تصمیمات آن در جلسات غیرعلنی گرفته می‌شود آیا این گفته را تایید می‌کنید، پاسخ داد: سوال شما سفسطه‌انگیز است همه افراد حتی در مجلس شورای اسلامی دارای فراکسیون هستند که با هم در آن فراکسیون‌ها هم‌اندیشی می‌کنند. در درون یک مرکز انتخابی افراد با اندیشه‌های مختلفی حضور دارند و قبل از اینکه وارد صحن علنی شوند با هم تبادل آرا و هم‌اندیشی می‌کنند تا نسبت به بررسی حواشی‌ تصمیماتی که می‌گیرند کاملا آگاه باشند.  هاشمی تصریح کرد: از آنجا که شورای پنجم یک شورای یکدست است از این رو جلسات هم‌اندیشی آن نیز یکدست می‌شود و شما فکر می‌کنید ما جلسات پشت پرده برگزار می‌کنیم. در همه جای دنیا این اتفاق صورت می‌گیرد و هیچ چیز پشت پرده‌یی وجود ندارد و همه‌ چیز کاملا شفاف بوده است. جالب این است که از جلسات هم‌اندیشی ما همه آگاه هستند و موضوعات مطرح شده در آن مورد انتقاد و بررسی گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد و من فکر نمی‌کنم این موضوع باعث ناراحتی کسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود گرایش‌های متعدد سیاسی در شورای شهر تهران چگونه در انتخاب یک شهردار به اجماع رسیدید؟ اظهار کرد: ما از ۲۸نفر برای انتخاب شهردار شروع کردیم که 8 نفر انصراف دادند و ۲۰نفر باقی ماندند. شورا روی ۲۰نفر برنامه‌ریزی کرد. از این ۲۰نفر به تعداد 7نفر رسیدیم و از این 7نفر 3نفر انصراف دادند و در نهایت دو نفر باقی ماندند. طبیعی است که یک نفر از این افراد نیز به عنوان شهردار تهران رای می‌آورد و این روال کاملا طبیعی است.

هاشمی در پاسخ به اینکه آقای افشانی در جلسه حضور نداشتند، گفت: قرار هم نبود بیایند و دعوت هم نشده بودند و لازم نیست که اینجا باشند. ان‌شأالله زمانی که حکم را از وزیر کشور گرفتند ما ایشان را به شورا دعوت می‌کنیم.

 استفاده از برنامه نامزدها در شهرداری

حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران نیز بعد از انتخاب افشانی به عنوان شهردار جدید تهران در جمع خبرنگاران گفت: در فرآیند انتخاب شهردار ۵ برنامه از سوی نامزدها ارائه شد و ما می‌توانیم از این برنامه‌ها در تدوین برنامه ۵ ساله استفاده کنیم.

به گفته وی، انتخاب شهردار تهران منجر به چند پیام شد که اگر به هر دلیلی اقدامات شهرداری متوقف شد اما با برخورداری از گزینه‌های مختلف در زمان کوتاهی فرآیند انتخاب جدید انجام پذیرفت. فعالیت شورا و شهرداری متوقف‌شدنی نیست و قاعدتا تغییر شهردار خللی در مدیریت شهری وارد نخواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران درخصوص انتخاب افشانی به عنوان شهردار جدید نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: افشانی تجربه خوبی در مدیریت شهری دارد و در این حوزه نیز فعالیت کرده است که از آن جمله به حضور وی در معاونت‌های مختلف ازجمله معاون عمرانی وزیر کشور، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین استانداری فارس اشاره کرد.

او در پاسخ به اینکه شهردار جدید با چه چالش‌هایی روبه‌رو است، گفت: تعهدات مالی بسیار سنگین شهرداری تهران و بدهی‌های این مجموعه همچنین مطالبات شهرداری ازجمله چالش‌هایی است که شهرداری با آن روبه‌رو است که قطعا با تجربیات افشانی این مشکلات برطرف خواهد شد.

وی همچنین درباره خروج از برجام و مشکلاتی که برای فاینانس ایجاد می‌شود، افزود: نمی‌شود گفت که خروج امریکا از برجام اثری در فعالیت‌های شهرداری ندارد زیرا در برخی مجاری اثرگذار است اما نقش قابل توجهی از پروژه‌های شهرداری که اثرگذار نیز هستند از تنوع سرمایه‌گذار برخوردارند. بر همین اساس در بعضی از پروژه‌های عمرانی داوطلبانی از آسیای شرقی و جنوب آسیا وجود دارند و این موضوع نیز قابل توجه است.

او درخصوص آخرین وضعیت برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران گفت: هم‌اکنون درحال تدوین برنامه هستیم و این درحالی است که در فرآیند انتخاب شهردار ۵ برنامه از سوی نامزدها ارائه شد و ما می‌توانیم از این برنامه‌ها استفاده کنیم اما پیش‌بینی می‌شود تا تیر ماه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تدوین شود.

 

ارسال نظر