ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۸۵

34 بانک اطلاعاتی آمار خانه‌های خالی را دارند

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع که صنعت ساختمان در ایران کاملا بومی است، گفت: خروج امریکا از برجام تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن نخواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان و در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات در بازارهای جایگزین مسکن افزود: قیمت مسکن می‌تواند از تحولات سایر بازارهای جایگزین تاثیر بگیرد. بنابراین رشد قیمت‌ها متاثر از عواملی چون تورم، سود سپرده و ارزش دارایی‌های جایگزین مسکن است. مظاهریان گفت: خوشبختانه شاهد آن بودیم که در 3ماهه منتهی به سال ۹۷ بازار مسکن با رونق مواجه شد. اما این رونق همزمان با تحولات سایر بازارها رخ داد. اکنون منتظر بازگشت ثبات به بازارهای دیگر هستیم تا بتوانیم وضعیت بازار مسکن را تبیین کنیم. او با اشاره به موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب شده و لازم‌الاجراست. وی ادامه داد: اخذ این مالیات قابل پیگیری است و در صورتی که مالکی از پرداخت آن تمرد کند، ناچار خواهد بود جریمه پرداخت کردن مالیات را بپردازد. مظاهریان با اشاره به مشکلات پیش روی اخذ مالیات بر خانه‌های خالی گفت: بزرگ‌ترین مانع بر سر اجرای این قانون، شناسایی خانه‌های خالی است. اکنون ۳۴ بانک اطلاعاتی در کشور وجود دارد که این آمار را در اختیار دارند. اما به دلیل مشکلات قانونی حاضر به در اختیار قرار دادن آمار نیستند. وی افزود: شناسایی خانه‌های خالی نیازمند یکسان‌سازی بانک‌های اطلاعاتی و ایجاد سامانه‌یی مشترک برای ذخیره اطلاعات است. همچنین لازم است تا همکاری بین قوه‌یی در این زمینه صورت بگیرد، چراکه دستیابی به اطلاعات سازمان ثبت کشور نیز ضروری است. مظاهریان در انتها گفت: هدف قانونگذار از تصویب این قانون تشویق مالکان خانه‌های خالی به عرضه واحد خود در بازار بوده است. اما بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که میزان این مالیات به حدی نیست که مالکان را به ورود به بازار ترغیب کند.

24 میلیون تن ظرفیت بنادر شمالی کشور بلااستفاده است

 محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۳۰میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر 6میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک‌پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی راستاد که در راس یک هیات برای شرکت در اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها به باکو سفر کرده است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال‌های اخیر طرح‌های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا ۱۱میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیرآباد تا 7.5میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سازمان بنادر با دنبال کردن سیاست‌هایی که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابت‌پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشورمان جذب کند. راستاد گفت: در حال حاضر سایر کشورهای حاشیه خزر نیز در حال ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه ظرفیت‌های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضایی را فراهم کنند که حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند. وی افزود: از طرف جمهوری اسلامی ایران آن چیزی که می‌تواند بنادر ما را فعال‌تر کند، این است که صرفا به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص بدهیم، به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی این مساله می‌تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود.

۶۰ درصد مسکن مهر در دولت روحانی تحویل شد

 احمد اصغری‌مهرآبادی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به اتمام این طرح در همه استان‌ها گفت: ۶۰درصد واحدهای تحویلی مسکن مهر به متقاضیان شامل بیش از یک‌میلیون واحد مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است. به گزارش ایرنا، احمد اصغری‌مهرآبادی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی افزود: این در حالی است که در دولت‌های گذشته تنها ۶۹۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده بود. وی اضافه کرد: همه این واحدهای مسکونی با وجود محدودیت‌های شدید اعتباری دولت ساخته و تحویل متقاضیان داده شده است. وی با اشاره به کمک‌های مالی قابل توجه دولت به بخش مسکن مهر در کشور بیان کرد: کمک ۱۰هزار میلیارد ریالی از محل فروش اراضی دولتی، ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از محل یارانه‌ها به وزارت نیرو، اختصاص ۱۰هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سهم ۸۰درصدی وزارت نیرو برای بهبود وضعیت زیرساختی این طرح تنها بخشی از این کمک‌ها بوده است. وی مهم‌ترین مشکل مراحل پایانی تحویل واحدهای مسکن مهر در کشور را نبود خدمات زیرساختی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰هزار مسکونی در این حوزه ساخته شده ولی به علت نبود خدمات زیربنایی امکان تحویل نیست.

احمد اصغری‌مهرآبادی در مسکن مهر از نبود متقاضی برای ۱۰۰هزار واحد در کشور خبر داد و گفت: درصدد هستیم این واحدها را در اختیار نهادهای حمایتی قرار دهیم تا با مساعدت دولت و این نهادها مددجویان در آنها ساکن شوند.

 

ارسال نظر