راند آخر انتخاب شهردار تهران، یک‌شنبه آینده

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۳۰
راند آخر انتخاب شهردار تهران، یک‌شنبه آینده

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

سیدمحمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم دیروز به‌عنوان دو نامزد اصلی تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند.  به گزارش «تعادل» روز گذشته قرار بود از بین 5 کاندیدای تصدی شهرداری تهران دو نفر انتخاب شوند که با استعفای حجت میرزایی یکی از نامزدهای تصدی شهرداری تهران، ‌اعضای شورای شهر از بین

4 نفر باقیمانده دو گزینه اصلی را انتخاب کردند. بر این اساس محمدعلی افشانی با کسب 15رای بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و سمیع‌الله حسینی‌مکارم 11رای و پیروز حناچی 10رای را به خود اختصاص دادند. تعداد آرای سیدمحمود حسینی اعلام نشد.

بعد از استعفای نجفی در اسفند سال گذشته، اعضای شورای شهر از ابتدای اردیبهشت با انتخاب 28گزینه روند انتخاب شهردار را آغاز کردند. این روند تقریبا شبیه روند قبلی بود که منجر به انتخاب نجفی شد. از نکات قابل توجه لیست 28نفره، حضور نام محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در آن بود. هر چند هاشمی به لیست 7نفره هم راه یافت اما حضور وی به عنوان کاندیدای تصدی شهرداری در همین جا خاتمه یافت. هر چند اعضای شورای شهر عنوان کردند به دلیل پایبندی به میثاق‌نامه‌یی که به هنگام آغاز به کار امضا کردند، شورا را ترک نکنند به محسن هاشمی رای نداده‌اند اما نمی‌توان بازی‌های سیاسی احزاب اصلاح‌طلب را در این مورد نادیده گرفت.

در ادامه، انتخاب شهردار با انتخاب 7نفر از بین 28نفر وارد مرحله جدیدی شد که از این تعداد نیز 3نفر انصراف دادند و در نهایت روز گذشته دو گزینه اصلی شهرداری انتخاب شدند. انصاری‌لاری، محمود حجتی و حجت‌الله میرزایی کسانی بودند که از کاندیداتوری برای پست شهرداری تهران انصراف دادند و سیدمحمدعلی افشانی و حسینی‌مکارم به مرحله نهایی انتخاب شهردار تهران راه پیدا کردند. روز یک‌شنبه 23 اردیبهشت نیز شهردار تهران از بین این دو نفر انتخاب می‌شود.  براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این دو کاندیدا باید برنامه‌های خود همچنین تیم عملیاتی خود را در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران تشریح و معرفی کنند. در جلسه دیروز با وجود اینکه تعداد آرای 3 نفر از کاندیداها مشخص شد اما محسن هاشمی، رییس شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد که در مورد آراء صحبتی نشده و اسامی صرفا براساس حروف الفبا اعلام شده اما می‌توانید در این مورد سوال بپرسید. اما من به شخصه اعداد را نمی‌گویم.  هاشمی با بیان اینکه برای انتخاب شهردار تهران 4 شاخص در نظر گرفته شده است، افزود: کارایی شهردار، توانایی در برقراری انسجام بین شورا و شهرداری، نمایندگی بخش اصلاح‌طلب جامعه از نظر سیاسی همچنین عدم نظر منفی دولت و نظام در مورد کاندیداها مهم است.

او با بیان اینکه نهایتا یکی از گزینه‌ها از درون شهرداری و یکی دیگر از بیرون شهرداری انتخاب شد، گفت: همه اعضا مسوولیت افرادی که به عنوان کاندیدا معرفی کرده‌اند را پذیرفته‌اند و دلایل افرادی که انصراف داده‌اند به غیر از حجت میرزایی که صبح امروز انصراف داد، مشخص است.

رییس شورای شهر در پاسخ به اینکه آیا ممکن است از میان این دو نفر یک نفر انصراف دهد، تصریح کرد: نمی‌توانم در مورد احتمال کناره‌گیری پیشگویی کنم. در جلسه هم‌اندیشی اخیر با کسب 14رأی تصویب شد که دیگر لازم نیست، گزینه‌های شهرداری معاونان خود را به شورای شهر معرفی کنند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه همان روز اول مشخصات هر 7 نفر را به وزارت کشور داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بتوانند دو گزینه نهایی به صورت 100درصد تاییدیه نظام را بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار شگفتی اعضای شورا از انتخاب این دو نفر گفت: بعید می‌دانم شاید در مورد یکی از آنها دچار شگفتی شده باشند اما آرای خودشان است.  هاشمی در پاسخ به این سوال که افرادی امیدوارند شما شهردار شوید، افزود: من از آنها تشکر می‌کنم و می‌گویم که آرزو بر جوانان عیب نیست و امیدوارم به آرزویشان برسند.

 بازگشت پرونده باغات

به گزارش «تعادل» در جلسه روز گذشته شورای شهر مباحث دیگری هم پیگیری شد. 4 پرونده مربوط به باغات شهر تهران که مقرر بود در جلسه امروز شورای شهر تهران در دستور کار قرار گیرد بعد از بحث و بررسی اعضا و با رأی آنها به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بازگردانده شد.

در بررسی این پرونده‌ها اعتراض مالکان به نظر کمیسیون ماده 7 آیین‌نامه اجرایی ماده یکم قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز بود که پس از بررسی اعضای شورا، ابهاماتی در آن وجود داشت مبنی‌بر اینکه این املاک به عنوان باغ شناخته شوند که در نهایت اعضا تصمیم گرفتند این 4 پرونده را از دستور کار خارج کنند. اعضای شورای شهر تهران با 12رأی موافق و 14رأی مخالف این 4 پرونده را برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون معماری و شهرسازی بازگرداندند. پس از اتخاذ این تصمیم شهربانو امانی با انتقاد از اینکه در ماه‌های اخیر در چند مورد بررسی پرونده باغات، سبک و سیاق به شکلی قرار گرفته که پرونده‌ها از دستور کار خارج می‌شود، افزود: متاسفانه در چندین نوبت است که پرونده باغات در دستور کار شورا قرار می‌گیرد اما به نتیجه نمی‌رسد و به کمیسیون بازگردانده می‌شود. وقت شورا اهمیت ویژه‌یی دارد و باید به صورت بهینه‌یی از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا در جریان بررسی پرونده باغات محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز گفت: در یک زمینی به وسعت 110هزار مترمربع که کاربری آن تثبیت شده و ورزشی است 137 اصله درخت مثمر و غیرمثمر وجود دارد که با توجه به بازدیدی که از این ملک انجام شده تمامی درختان آن سالم هستند.

در ادامه این جلسه، حسن رسولی در اظهارنظری درخصوص پرونده باغات گفت: باید فرآیند تشخیص باغات در صحن علنی به صورت مشخص توضیح داده شود چراکه پول‌هایی میلیاردی درخصوص پرونده باغات جابه‌جا می‌شود و ممکن است حقوق افراد در جریان این بررسی‌ها تضییع شود.

سالاری بار دیگر در پاسخ به اظهارنظر رسولی در صحن علنی شورا گفت: این پرونده‌ در سال گذشته در شورا مطرح شد و در کمیسیون ماده 7 نیز مورد بررسی قرار گرفت و باغ شناخته شد در صورتی که براساس بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم این مجموعه فضای ورزشی است و هیچ‌گونه ساخت و‌سازی جز ورزشی در آن انجام نشده است.

در ادامه بحث و گفت‌وگوی اعضا در مورد پرونده باغات، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز با توجه به اعتراضات برخی از اعضای شورا مبنی بر شفاف شدن پرونده باغات گفت: بهتر است پرونده باغات از دستور خارج و در جلسه آینده و با حضور مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری تهران و با ارائه توضیحات لازم درخصوص این پرونده‌ها تصمیم‌گیری شود.

به این ترتیب این 4 پرونده از دستور کار شورا خارج و به کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

 

ارسال نظر