آغاز عیارسنجی نامزدهای شهرداری تهران در شورا

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۷۲
آغاز عیارسنجی نامزدهای شهرداری تهران در شورا

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته سه نفر از کاندیداهای تصدی شهرداری تهران در صحن شورای شهر برنامه‌های خود برای مدیریت شهری را ارائه کردند. هر چند قرار بود محمدابراهیم انصاری‌لاری ساعت 8 صبح و به‌عنوان نخستین کاندیدا صحبت کند، اما بعد از اعلام رسمی انصراف وی، حجت میرزایی به‌عنوان نخستین کاندیدای شهرداری تهران به ارائه برنامه‌های خود پرداخت. محمدعلی افشانی و سمیع‌الله مکارم نامزدهای بعدی بودند که برنامه‌های خود را ارائه کردند. به نظر می‌رسد، رویه انصراف کاندیداها در دور قبل که منجر به انتخاب نجفی شد، این‌بار نیز در حال تکرار است. در دور گذشته بعد از انصراف همه کاندیداها نجفی به‌عنوان تنها کاندیدای شهرداری توانست رای همه اعضا را کسب کند. این‌بار نیز افزون بر اعلام انصراف رسمی انصاری‌لاری از کاندیداتوری شهرداری تهران توسط محسن هاشمی رییس شورای شهر، حین برگزاری جلسه دیروز شورای شهر بازار شایعه مبنی بر استعفای محمود حجتی داغ بود و بعد از چند ساعت، خبر استعفای وی روی سایت شورای شهر قرار گرفت. بنا بر این تاکنون 2 نفر از 7 نامزد انصراف داده‌اند و احتمال اینکه برخی دیگر از کاندیداها به‌تدریج انصراف بدهند، چندان بعید نیست.

به گزارش «تعادل»، به هر کدام از اعضا دو ساعت وقت داده شد و قرار بود یک ساعت اول اعضا برنامه‌های خود را معرفی کنند و یک ساعت دوم نیز به سوالات اعضای شورا پاسخ دهند. اما عملا این‌گونه نشد و بعد از اتمام صحبت‌های میرزایی با وجود اینکه تعداد سوالات اعضا بسیار زیاد بود، میرزایی فقط

20 دقیقه فرصت یافت تا به سوالات پاسخ دهد. بعد از استراحت 5 دقیقه‌یی نیز محمدعلی افشانی به ارائه برنامه‌های خود پرداخت.

می‌توان گفت، محور برنامه‌ها تقریبا شبیه هم بود و سه کاندیدای یاد شده بیشتر بر هوشمندسازی، محله‌محوری و رفع مشکلات محیط‌زیستی شهر تهران تاکید داشتند.

حجت‌اله میرزایی معاون توسعه و برنامه‌ریزی فعلی شهرداری با شعار تهران، ‌شهری برای آینده، محمدعلی افشانی با شعار شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر و سمیع‌الله مکارم نیز با شعار «طهران برای تهران» برنامه‌های خود را ارائه کردند. حجت میرزایی برنامه‌های خود را در قالب سه راهبرد کلیدی و «سه حوزه تمرکز» تشریح کرد و گفت: سه راهبرد کلیدی شامل هوشمند‌سازی، انباشت سرمایه‌های اجتماعی سازمانی و حکمرانی شهری را در دستور کار قرار خواهم داد که این سه منجر به حکمرانی هوشمند شهر خواهد شد.

 مالیه مبتنی بر اقتصاد سنتی کلنگی

وی یکی از مهم‌ترین کاستی‌های شهر تهران را عدم ارتباط و تعامل با بازارهای منطقه‌یی و جهانی دانست و گفت: مالیه شهر تهران به‌شدت مخرب و مبتنی بر اقتصاد سنتی کلنگی و فاقد رقابت‌پذیری و نیز دلالی مخرب بوده است. بنابراین باید به این سازمان مبادله با بازارهای ملی را بیاموزیم. در واقع نیازمند تدوین رژیم‌های بلندمدت برای شهرداری تهران هستیم. از سوی دیگر نباید شهر تهران را بیش از این گران کنیم زیرا تهران بین سال‌های 84 تا 92 به اندازه کافی گران شد و برای مثال قیمت مسکن در این چند سال بیش از هزار برابر افزایش یافته است. همچنین از سال 85 تا 95 تعرفه خدمات شهری 7برابر شده و می‌توان گفت روند تخریب تهران از همین سال‌ها آغاز شد. شهر تهران اکنون در مخاطره است و باید با استفاده از اقتصاد رقابت‌پذیر و دانش‌بنیان و نیز سازمان اجتماعی مالیه شهری تهران را سرو سامان دهیم.

میرزایی ناکارآمدی اجتماعی، ناکارآمدی نظام حمل و نقل و ترافیک، تاب‌آوری پایین و ناپایداری کالبدی نابرابری‌های فضایی و تبعیض را از دیگر کاستی‌های شهر تهران برشمرد و اظهار کرد: یکی از فرصت‌های خوبی که تاکنون در تهران دیده نشده، برخورداری از ظرفیت شب‌های تهران است. بیدار کردن شب‌های تهران فرصت بسیار خوبی برای بازسازی آسیب‌های اجتماعی و نیز تقویت حس تعلق شهری و محله‌یی است.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: به‌شدت به توان جوانان باور دارم و در تیم مدیریتى‌ام از جوانانى که نمی‌شناختم اما رزومه خوبى داشتند استفاده کردم و حتما در شهردارى هم استفاده خواهم کرد. راه‌حل‌هاى جدى براى حل مشکلات دارم.  وی افزود: درخصوص بحث زنان، نخستین معاونى بودم که مدیر و معاون زن انتخاب کردم و تاکید کرده‌ایم در همه مناطق از ظرفیت زنان استفاده شود. زنان باید در همه حیطه‌ها وارد شوند. ما با مازاد نیروى انسانى روبه‌رو هستیم و باید بازنشستگى و ترازبندى کارکنان را اصلاح کنیم. بخش بزرگى از مشکلات با هوشمندسازى قابل حل است.

 مدیر چند سازمان در حد شهرداری بودید؟

بعد از صحبت‌های میرزایی، نوبت اعضای شورا بود که سوالات خود را از معاون شهردار و کاندیدای شهرداری بپرسند. محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر از مخالفان میرزایی خطاب به او گفت: ٨ ماه است با ما در حال همکاری هستید. مجموعه نظرات شما به قبل برمی‌گردد و در شرایطی که مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد، بسیاری از مواردی که نام بردید امکان تحقق در سه سال آینده را ندارد!

اما حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا انتقادات تندتری به میرزایی وارد کرد و گفت: شما تاکنون چند سازمان در حد و اندازه شهرداری تهران اداره کرده‌اید و چگونه می‌توانید مدیریت شهری را بدون گرانی با توجه به عدم همکاری سه قوا اداره کنید.  رسولی در خلال صحبت‌هایش عنوان کرد که اداره این سازمان با توجه به پیچیدگی‌های درونی و بیرونی نیازمند برخوردی از روابط پنهان، توانمند و قدرت رایزنی با ارکان قدرت است. امروز در کنار سایر بحران‌های دولت، نحوه اداره شهر تهران باتوجه به کاهش 8 هزار میلیارد تومان نیز به سرفصل‌های بحران‌های حکومت اضافه ‌شده است.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز سوال خود را این‌گونه مطرح کرد: در مورد مازاد نیروی انسانی در چند سال اخیر چه برنامه‌یی مدنظر دارید؟ درخصوص سرمایه‌گذاری مشارکتی چه برنامه‌یی دارید؟ نگرش شما درخصوص مدیران موجود شهرداری تهران چیست؟ تعاملات شما با مراجع قدرت چگونه است؟ میرلوحی، مسجدجامعی، اعطا، فراهانی، فخاری، خداکرمی و علیخانی از دیگر اعضایی بودند که میرزایی را مورد پرسش قرار دادند.

یکی از ایراداتی که به حجت میرزایی گرفته شد به جوان بودن وی برمی‌گشت و اینکه سابقه کار اجرایی در نهادی مانند شهرداری را نداشته است. زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورا در این باره نظر مخالف داشت و گفت: ما به دنبال این نیستیم که کاندیدای مورد نظرمان سوابق مدیریتی فوق‌العاده داشته باشد. در بیشتر کشورهای دنیا جوانگرایی

مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته و ما نیز از حضور آقای میرزایی به‌عنوان جوان‌ترین کاندیدا حمایت می‌کنیم. به گفته وی 70درصد شهرداران دنیا زیر٦٠ سال دارند.

 شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر

در ادامه محمدعلی افشانی به معرفی برنامه‌های خود با عنوان شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر پرداخت.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم شهردار باید بتواند با همه ارکان نظام کار کند و فقط رضایت شورای شهر مطرح نیست. همه ارکان نظام موافق حضور من هستند و بدون همکاری همه ارکان شهردار نمی‌تواند در تهران کاری از پیش ببرد.

افشانی با اشاره به انتقاداتی که اعضای شورا به او درخصوص فردمحوری می‌کنند، افزود: نگاه و نگرش من کاملا سیستمی است. وی با بیان اینکه بی‌تردید از نظرات اعضای شورا در اداره تهران استفاده می‌کند، ادامه داد: مطالب مدنظر ما با مطالبی که شما به آن اشاره کردید هیچ فاصله‌یی ندارد.

ازجمله محورهای برنامه او می‌توان ارتقای زیست‌پذیری شهری، حمل و نقل پایدار، مسکن عادلانه و قابل استطاعت، شفافیت عملکرد و اصالت بخشی به محلات را نام برد. همچنین توسعه پایدار محله‌یی، هوشمند‌سازی، ‌چالش‌های پیش روی سیستم‌های مالی و اقتصادی پیش روی مدیریت شهری و توجه به اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان از دیگر مواردی بود که افشانی به آنها اشاره کرد.

افشانی چالش‌های آلودگی هوا را از دغدغه‌های خود برشمرد و گفت: کلان‌شهر تهران برای سال 1395، تنها 1۷روز سال دارای هوای پاک بوده و 89 روز هوای ناسالم داشته است. او در ادامه راهکارهایی برای بهبود آلودگی هوا عنوان کرد که عبارتند از: توسعه حمل و نقل عمومی پاک و افزایش سهم آن در سفرهای شهری، خرید و ساخت واگن برای مترو، توسعه خطوط مترو، پیگیری‌های لازم برای دریافت سهم دولت در خصوص حمل و نقل عمومی، جلب مشارکت بخش خصوصی در سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی، تحدید تردد وسایل نقلیه آلاینده از طریق اعمال نظارت و ساز و کارهای بازدارنده، متوقف کردن تردد موتورسیکلت‌ها، توقف استفاده از وسایل و کامیون‌های آلاینده پیمانکاران خصوصا پیمانکاران شهرداری، تجهیز و گسترش مراکز معاینه فنی.

به نظر می‌رسد بر خلاف برنامه‌های حجت میرزایی که بیشتر مبتنی بر نظریه و تئوری بود، برنامه افشانی جنبه عملیاتی دارد اما در راهکارهای پیشنهادی وی خلاقیت و راهکار جدیدی به چشم نمی‌خورد. موردی که زهرا صدراعظم‌نوری نیز به آن اشاره کرد و گفت: شما چقدر از تهران شناخت دارید در صحبت‌هایتان اصلا از تهران صحبت نکردید، چقدر تهران را می‌شناسید.

نوری با تاکید بر اینکه تهران نیازمند خلاقیت و نوآوری است، تصریح کرد: من خیلی خلاقیتی در برنامه شما ندیدم. استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی بارها برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد شده اینها موارد جدیدی نیست و رویکرد خلاقانه‌یی در برنامه شما وجود ندارد. شما می‌گویید برای کاهش آلودگی باید موتورسیکلت‌ها را متوقف کنیم، چگونه می‌خواهید 3 میلیون موتور را متوقف کنید.

نوری با بیان اینکه چیزهایی که می‌گویید خروجی عملیاتی ندارد، ‌اضافه کرد: شما می‌گویید شهرداری باید اعمال سختگیرانه بر سازمان محیط زیست داشته باشد، شهرداری چگونه عمل کند که اعمال سختگیرانه محسوب شود؟ همه مسائلی که گفتید در برنامه دوم پنج‌ساله است و چیز جدیدی در برنامه شما وجود ندارد. نگرانم که در صورت شهردار شدن شما با سازمان تک لهجه مواجه باشیم، البته در توضیحات اعلام کردید از بدنه استفاده می‌کنید اما یکی از بیماری‌های مدیریت نظام اداری ایران تک لهجه‌یی بودن برخی از سازمان‌هاست.

 مخالفت افشانی با نظرات میرزایی

افشانی در بخشی از صحبت‌های خود درباره به ‌کارگیری از ظرفیت‌های زنان و جوانان صحبت کرد که حسن رسولی به این بخش از صحبت‌های وی واکنش نشان داد و گفت: در بحث شوراها معتقد به رشوه‌دهی به زنان و جوانان نیستم، اما باید جوانان و زنان را توانمند کنیم. انتصاب زنان و جوانان به‌ صورت جرثقیلی در مسوولیت‌هایی که فاقد توانمندی لازم برای امور باشد، ظلمی آشکار نسبت به زنان و جوانان و کشور است. ما پیرمردها باید جوان‌ترها را آموزش دهیم.  حجت نظری جوان‌ترین عضو شورا اما در اعتراض به صحبت‌های رسولی گفت: بهترین کار این است که شما پیرها کار را رها کنید.

افشانی بعد از استماع صحبت‌های اعضا عنوان کرد: نگاه من فردمحور نیست، زیرا سیستم مدیریت کیفیت را تعبیه کردم و نگرش من کاملا سیستمی است. سازمان را نمی‌توان با نگاه فردی اداره کرد. اگر مدیری می‌خواهد بداند، باید به سازمان قبلی خود سری بزند تا از نگاه کارمندان و مدیران بفهمد که کارنامه او چگونه بوده است. مدیران جمهوری اسلامی نه می‌میرند نه می‌روند بلکه از پستی به پست دیگری منتقل می‌شوند.

 طهران برای تهران

سمیع‌الله ‌حسینی‌مکارم معاون مالی و اقتصادی شهردار نیز از ساعت 14.30 تا 16.30 با در دست گرفتن پوستر برنامه‌های خود تحت عنوان «طهران برای تهران» برنامه‌های خود را در 7 محور در صحن شورا توضیح داد.

سرپرست شهرداری تهران گفت: نکته بعدی که در برنامه من مورد توجه قرار گرفته، مطالبات مردم است که بر اساس نظرسنجی‌های علمی به دست آمده است. در نظرسنجی‌ها از مردم پرسیده شده که مهم‌ترین مساله تهران چیست که به ترتیب 4 مساله اساسی و یک مساله تبعی را مشاهده کردیم. نخستین مساله ترافیک سپس آلودگی هوا، مساله بعدی آسیب‌های اجتماعی و مساله چهارم تاب‌آوری است. مساله دیگر نیز در کنار اینها فساد و فسادستیزی است.

وی ادامه داد: چالش‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها درآمدهای پایدار است. اینکه الان ۵۲هزار میلیارد تومان بدهکاری و ۳۶هزار میلیارد پروژه داریم. در ارتباط با مترو در سال‌های گذشته، میزانی که هزینه بزرگراه‌ها کردیم، 3.1برابر هزینه متروست که اگر تغییر می‌یافت، شاید امروز وضعیت متروها بهتر بود.  سرپرست شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از مسائل، توسعه تفرجگاه‌ها و مال‌هاست که ترافیک تهران را به هم زده است. پروژه‌ها بر اساس هزینه فایده دقیق نبوده و قیمت تمام شده پروژه‌ها بسیار بالاست. در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵، ۲۳۵ پروانه ساختمانی حدود ۶ هزار هکتار در اراضی باغی شهر تهران صادر شده است.

سرپرست شهرداری تهران ادامه داد: بنا داریم تا سامانه زباله‌سوز ایجاد کنیم. مقدمات آن فراهم شده است. قطعا این کار موجب بهتر شدن وضعیت زیست محیطی می‌شود. همچنین توسعه برق را از شیرآبه‌ها و زباله‌های آرادکوه داریم؛ در این خصوص با پیمانکار بر سر قیمت چانه‌زنی کرده‌ایم. بنابراین زباله‌هایی که ۵۰سال در آرادکوه جمع شده به درآمد تبدیل می‌شود و سالانه ۱۲۰میلیارد تومان درآمد برای ما خواهد داشت. وی با اشاره به تکمیل خطوط مترو گفت: به یقین تا 3 سال آینده خط ۶ و ۷ ادامه خط یک را تکمیل می‌کنیم و ظرفیت حمل و نقل را توسط حمل و نقل ریلی ارتقا می‌دهیم. ۶میلیون قطعا حمل و نقل خواهیم داشت و اگر برسیم، یک خط دیگر را هم شروع خواهیم کرد و خط‌های پیرامون و اقماری را با کمک دولت پیگیری می‌کنیم.

 در پرونده املاک نجومی تبرئه شدم

سمیع‌الله حسینی‌مکارم پس از ارائه برنامه‌های خود در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر در رابطه با پرونده املاک نجومی گفت: در این رابطه باید توضیحاتی را ارائه کنم، البته اسناد و مدارک آن موجود است از سال 85 وارد شهرداری تهران شدم و در حوزه سرمایه‌گذاری در ابتدا با ریاست آقای یاوری و در ادامه با ریاست آقای کرباسیان مشغول به کار بودم. او با اشاره به اینکه در همان زمان اعلام شد؛ کارمندانی که پنج سال سابقه حضور در شهرداری دارند، می‌توانند عضو تعاونی مسکن شهرداری تهران شوند، گفت: بنده نیز با توجه به زمان حضورم در شهرداری تهران عضو این تعاونی شدم و در همان مقطع 600هزار تومان از بنده دریافت کردند بعد از دو سال اعلام شد که در تعاونی مسکن سهم داریم و در ادامه نیز جلسات متعددی برگزار شد در نهایت خانه‌یی به متراژ 74متر به من واگذار شد و تمام مراحل به صورت قانونی بوده است.

او تاکید که در این رابطه هیچ تخلفی صورت نگرفته و اسناد و مدارک آن موجود است.

مکارم در ادامه گفت: در همان مقطع بابت دریافت واحد مسکونی پول آن را نقدا پرداخت کردم در فرآیند ثبت‌نام هیچ تخفیفی داده نشده است. این گزینه تصدی شهرداری تهران در پایان گفت: بعد از انتشار اسامی برخی افراد به عنوان دریافت‌کننده املاک نجومی این موضوع پیگیری شد و دادگاه حکم بر برائت من داد و اسناد و مدارک آن موجود است.

‌حسینی‌مکارم با اشاره به بافت فرسوده افزود: با دولت کارهایی را آغاز کرده‌ایم و در حال نوشتن آیین‌نامه مربوطه هستیم. اگر آیین‌نامه نوشته شود، طرح احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند کمک‌هایی را به تهران داشته باشد. حتما بسته‌های تشویقی را تهیه و اجرا خواهیم کرد.

به گفته وی، اقتصاد خلاق و اقتصاد سبز در تهران بسیار مغفول واقع شده است. اقتصاد سبز در دنیا درآمد بالایی دارد که مورد توجه قرار می‌دهیم. امسال ۳۰میلیارد تومان برای استارت‌آپ‌ها گذاشتیم تا ایجاد پهنه کنیم که قطعا این کار را انجام می‌دهیم.

 

 

ارسال نظر