بودجه فرهنگی شهرداری کجا هزینه می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۱۰۳۱

رییس شورای شهر تهران گفت: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری فقط 2هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارد که مقدار زیادی از این بودجه هم صرف مناسبات و خرج پخت آش و مداحان می‌شود به همین دلیل شهرداری نمی‌تواند به تنهایی از پس آسیب‌های اجتماعی بربیاید.  به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تهران با اشاره به سابقه طولانی شهرداری در ایران گفت: تاکنون تهران نزدیک به 55 شهردار داشته است، اما وضعیت شورا فرق می‌کند 20سال قبل از انقلاب قانون آن شکل گرفته و 20 سال طول کشید تا تشکیل شود، امیدوارم شرایط طوری نباشد که 20سال دیگر زمان ببرد تا دولت اختیارات شورا را به آن واگذار کند.

وی ادامه داد: 24 وظیفه دولت باید به شورا اعطا شود اما عملکردها نشان می‌دهد، دستگاه اجرایی حاضر نیست به قوانین اجرایی شورا پایبند باشد و سیستم کماکان به سمت دولتی شدن پیش می‌رود.  وی با بیان اینکه هیچ لایحه‌یی در شورای عالی استان‌ها و طرحی در مجلس و دولت وجود ندارد که تحقق این 24 مسوولیت را عملا نشان دهد، افزود: مدیریت شهری آمادگی حل مشکل دولت را دارد برای مثال وقتی آموزش و پرورش مشکل زمین دارد شهرداری به محض آغاز کار وعده می‌دهد که زمین را به آ‌نها اختصاص دهد.

رییس شورای شهر با اشاره به مطالبات مردم افزود: 93درصد مطالبات مردم حل معضل ترافیک و آلودگی هواست و ما می‌توانیم فقط با تجهیز 200 کیلومتر مترو و 15 ایستگاه تعداد سفرهای شهری را از 2 میلیون به 7میلیون افزایش دهیم. هاشمی در ادامه با شوخی گفت: مردم حق دارند بگویند ما بی‌عرضه هستیم، چراکه اکنون شاهد هدررفت منابع هستیم. فرماندار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه روزانه ٢٠٠هزار نفر در شهر تهران تردد می‌کنند، افزود: سالانه ٧٠ میلیون نفر سفر در تهران انجام می‌شود. عیسی فرهادی گفت: شهر تهران با حدود 9.5 میلیون جمعیت حدود ٤٠ مشکل جدی دارد که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه تهران در سرانه آموزشی، ورزشی و درمانی جایگاه مناسبی ندارد به‌طوری که یکی از مناطق پرجمعیت تهران با ٣٠٠هزار نفر فاقد حتی یک تخت بیمارستانی است، گفت: نرخ بیکاری تهران 11.5درصد است و با توجه به خیل مهاجرت بیکاران به تهران و عدم وجود مکانیسمی برای کاهش مهاجرت، کاهش آن سخت است.  مصطفی کواکبیان نیز در حاشیه جلسه شورای برنامه و توسعه استان تهران در خصوص تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران یک بار به مجلس آمد، اما رای نیاورد و دوباره آن را کلید می‌زنیم و به نظر می‌رسد در دو، سه هفته آینده در مجلس مجددا مطرح شود. وی با بیان اینکه «اگر نمایندگان رای دهند حتما به صورت جدی این موضوع را بررسی می‌کنیم»، گفت: حفظ بیت‌المال برای ما مهم است و مهم نیست که این اتفاقات در دوره چه کسی رخ داده باشد.  نماینده تهران با بیان اینکه «رقم‌های نجومی از واگذاری املاک و امکانات به گوش ما می‌رسد» در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای بیاورد؟ گفت: الان زمینه بیشتر فراهم است، چرا که در آن دوره برخی‌ها سودای رییس‌جمهور شدن داشتند.

 

ارسال نظر