تلفات رانندگی ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۰۲

رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های محافل حمل و نقلی، حمایت از تولید داخل در بخش خودروسازی است یعنی ما باید به سمت خودرو غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند. به گزارش فارس، محمد بخارایی در نشست بررسی برنامه‌های جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در سال 97 در راستای کاهش سوانح رانندگی اظهار کرد: در سال 96 تعداد 16هزار نفر در سوانح رانندگی جان باختند و 300هزار نفر هم مجروح و معلول شدند. وی ادامه داد: حمل و نقل باید بدون حادثه باشد و این هدف همه است، ایمنی راه‌ها نیازمند عزم ملی است و کشتار 16هزار نفر در سوانح رانندگی باید یک دغدغه ملی باشد.

بخارایی با تاکید بر اینکه ایمنی بدون اقدام و تلاش دست‌یافتنی نیست، گفت: می‌توان اقدامات وسیعی بابت ارتقای ایمنی انجام داد.

رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به سهم 45درصدی عابران پیاده و موتورسواران در آمار کشته‌های سوانح رانندگی گفت: حدود 23درصد معادل 3هزار و 800 نفر از جانباختگان سوانح رانندگی موتورسواران هستند و 100هزار نفر از مجروحان سوانح رانندگی موتورسواران هستند.

بخارایی با تاکید بر اینکه تخلف در موتورسواری نماد تخلف اجتماعی شده است، گفت: موتورسواری که صبح خود را با تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز یا تردد در پیاده‌رو آغاز کند در محیط کار خود نیز کار را با تخلف شروع می‌کند.

رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه فرهنگ جامعه از فرهنگ رانندگی مشخص است، بیان کرد: کشور ما جزو امن‌ترین کشورهای جهان است و در موتورسواری هم می‌توانیم تخلف کمتری داشته باشیم. وی با بیان اینکه سالانه 22درصد از آمار سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده است، گفت: آموزش کاربران و شهروندان امری است که به آن چندان پرداخته نشده و در این حوزه آموزش و پرورش، ستاد ائمه جمعه، ارگان‌های متولی و رسانه ملی کم‌کاری کرده‌اند.

‌وی ادامه داد: اگر بر ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه شهرها نظارت کنیم و از آنها جلوگیری شود ضمن اینکه موتورسواران را به خوبی مدیریت کنیم، سوانح رانندگی بسیار کاهش می‌یابد.

وی کاهش سرعت مجاز را از عوامل دیگر کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: در کشوری مثل اسپانیا حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌های برون‌شهری 100کیلومتر بر ساعت در آزاد‌راه‌های درون‌شهری 60کیلومتر بر ساعت و در مراکز تجاری و مسکونی پرتردد 30کیلومتر در ساعت است درحالی که ما زمانی خواستیم سرعت مجاز را در ایران کاهش دهیم بسیاری از کارشناسان یا انجمن‌های ناوگان عمومی اعتراض کردند.

وی اظهار کرد: همچنین می‌توان سرعت مجاز را برای هر خودرویی تعیین کرد به عنوان مثال‌ می‌توان سرعت مجاز را برای خودرویی مثل پراید که در سوانح رانندگی بسیار آسیب‌پذیر است، کاهش داد.

رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: ما در ایران یک درصد جمعیت جهان را داریم بنابراین نباید کشته‌های سوانح رانندگی ما از حداکثر 12هزار نفر در سال افزایش یابد درحالی که جانباختگان سالانه 16هزار نفر در سوانح رانندگی ما یعنی در ایران 25درصد بالاتر از متوسط جهانی کشته می‌دهیم.

وی نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های رانندگی را از دیگر موارد کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیمه‌ها هم در این حوزه کم‌کاری می‌کنند و سرمایه‌گذاری نکردند. رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، کاهش اعتبارات نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها را از دیگر موارد افزایش تلفات سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: تخصیص بودجه در بخش نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها باید 100درصد باشد درحالی که می‌توان توسعه را به عقب انداخت و پروژه‌های عمرانی را کمتر کرد اما به نگهداری راه‌ها بودجه اختصاص داد.

 

ارسال نظر