سال 97، نرخ کرایه تاکسی چقدر افزایش می‌یابد؟

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۰۱

لایحه نرخ کرایه تاکسی در کمیسیون عمران شورای شهر تهران به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن شورای شهر تهران قرار گرفت.

به گزارش مهر، لایحه نرخ کرایه تاکسی در نوبت طرح در صحن علنی شورای شهر مانده است. این لایحه که ۲۰فروردین ماه به شورای شهر تهران رسیده، هفته گذشته در کمیسیون تخصصی به تصویب رسید اما هنوز در صف بررسی در صحن علنی شورای شهر تهران است. این روزها رانندگان تاکسی‌های گردشی نرخ‌های مصوب خود را می‌گیرند و مسوولان ترافیکی شهر هم هشدار می‌دهند دریافت کرایه اضافه خلاف قانون است و با رانندگان متخلف برخورد می‌شود. لایحه نرخ کرایه تاکسی امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد. فرمول جدید مدیریت شهری براساس هزینه رانندگان تاکسی است.

 ورودی تاکسی ۶۰۷ تومان بدون مسافت آزاد

براساس لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در سال ۹۷ برای ورود ۶۰۷ تومان بدون مسافت آزاد و در ازای هر ۱۰۰متر ۳۲تومان پیشنهاد شد. همچنین در سرعت کمتر از ۱۵کیلومتر در ساعت مسافت طی شده لحاظ نمی‌شود و به‌ازای هر دقیقه ۸۰تومان محاسبه می‌شود همچنین برای نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت ۲۲ تا ۶بامداد معادل ۲۰درصد به نرخ‌های تعیین شده اضافه می‌شود. به گزارش مهر، شهرداری تهران موظف است تاکسی‌متر تاکسی‌های دارای نرم‌افزار جابه‌جایی مسافر در شهر (تاکسی‌های اینترنتی) را تنظیم و بر اجرای آن نظارت کند. مبلغ ورودی 4790هزار تومان بدون مسافت آزاد است. همچنین نرخ کرایه سفر در ازای هر یک‌صد متر 8تومان پیشنهاد شده است. در سرعت‌های کمتر از ۱۵کیلومتر در ساعت مسافت طی شده محاسبه نمی‌شود و به‌ازای هر دقیقه 260تومان محاسبه می‌شود. همچنین برای سفرهای خارج از محدوده مناطق ۲۲گانه شهر تهران به میزان ۱۰کیلومتر ۳۰درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود.

همچنین در ماده ششم این لایحه به نرخ کرایه تاکسی‌های راه‌آهن و ترمینال اشاره شده که براساس آن مبلغ ورودی ۵هزار و 389تومان بدون مسافت آزاد و نرخ کرایه سفر به‌ازای هر یک‌صد متر 116تومان است. در ماده ۹ این لایحه آمده است، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است کرایه انواع تاکسی‌های شهر تهران را باتوجه به شرایط آب و هوایی در مواقع باران و برف حداکثر تا ۲۰درصد برای کلیه خدمات تاکسی افزایش دهد. این افزایش تنها شامل تاکسی‌هایی خواهد بود که دارای یکی از روش‌های پرداخت الکترونیک کرایه بوده و امکان تعیین نرخ به‌صورت متمرکز با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی محدوده فعالیت برای آنها وجود دارد. همچنین در ماده ۱۰ این لایحه افزایش کرایه در زمان اوج سفر پیش‌بینی شده و سازمان تاکسیرانی مجاز است کرایه خدمات تاکسی خطی را در ساعات اوج ترافیک یعنی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به میزان ۱۰درصد برای تاکسی‌هایی که دارای یکی از روش‌های پرداخت الکترونیک هستند، افزایش دهد. در این لایحه تهیه برچسب و تنظیم تاکسی‌متر تاکسی‌ها تا سقف 450میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

 تمام تفاوت‌های نرخ کرایه‌ها

در دوره‌های پیشین سیاست‌گذاری برمبنای محاسبه درصد افزایش نرخ به نسبت سال پیشین بود. در روش پیشنهادی جدید ابتدا هزینه‌های ثابت و متغیر و تابع کلی هزینه–مسافت راننده تاکسی محاسبه و نرخ کرایه متوسط هر کیلومتر به دست آمده است. براساس متوسط قیمت هر کیلومتر و مفروضات اولیه راجع به هر نوع از خدمات و سیاست‌های مدیریت شهری نرخ کرایه هر یک از خدمات محاسبه خواهد شد، براساس روش‌های محاسباتی قبل از تغییرات میزان کرایه با بالا رفتن مسافت طی شده کمتر بود.

هزینه‌های ثابت، بیمه وسیله نقلیه، بیمه تاکسیران، عوارض سالانه مالیات شغلی، معاینه فنی، استهلاک وسیله نقلیه، تمدید پروانه، استهلاک قیمت و سود سرمایه‌گذاری هزینه‌های ثابتی هستند که در نرخ‌گذاری پیش‌بینی شده و تعمیرات و قطعات یدکی، سوخت و حقوق و دستمزد هزینه‌های متغیر هستند.

پارامتر‌های موثر دیگر در میزان هزینه‌ها، تعداد تعطیلات رسمی در سال، تعداد روزهای جمعه، میانگین مصرف تاکسی، قیمت هر لیتر بنزین، میانگین مصرف گاز در هر ۱۰۰کیلومتر، قیمت هر مترمکعب گاز، میزان ساعت کاری روزانه و... مشخص شده است که براساس آن مجموعه هزینه‌های روزانه یک تاکسیران 223هزار تومان است که در حال حاضر قیمت‌گذاری با این هزینه‌ها تفاوت دارد.

در حال حاضر شورای شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل و نقل با پیشنهادات شهرداری موافقت کرده و به گفته رییس کمیسیون عمران نرخ کرایه‌های تاکسی به‌طور متوسط 12.5درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر