معرفی 28 کاندیدا برای شهرداری تهران

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۷۱
معرفی 28 کاندیدا برای شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی

روز گذشته با اعلام اسامی 28نفر به عنوان کاندیدای شهرداری تهران، روند انتخاب شهردار وارد مرحله جدیدی شد. اعضای شورای شهر تهران در جلسه هم‌اندیشی که قبل از جلسه علنی روز یک‌شنبه داشتند، ‌کاندیداها را مشخص کرده و قرار است، شهردار آینده تهران با طی کردن روند خاصی از بین این 28نفر انتخاب شود.

محمدعلی افشانی، علی‌اوسط هاشمی، انصاری‌لاری، مرتضی بانک، حبیب‌الله بیطرف، پنجه فولادگران، اسماعیل تبادار، احمد ترک‌نژاد، قاسم تقی‌زاده‌خامسی، تندگویان، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، محمد حقانی، پیروز حناچی، خواجه‌نصیر، مصطفی سلیمی، محمدرضا عارف، فرشید گلزاری، حسینی‌مکارم، مهرعلیزاده، مقیمی، مناف هاشمی، حجت‌الله میرزایی، سیدجعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن هاشمی کاندیدای شهردار تهران هستند.

قرار است از بین این افراد 7نفر به عنوان گزینه نهایی انتخاب شوند. نام محسن هاشمی، رییس شورای شهر درحالی بین کاندیداها دیده می‌شود که بحث و جدل‌های فراوانی بر سر شهردار شدن وی وجود دارد. برخی اعضای شورای شهر مانند علی اعطا معتقدند به دلیل اینکه همه اعضا میثاق‌نامه‌یی را مبنی بر عدم خروج اعضا از شورا امضا کرده‌اند بنابراین هاشمی نباید این میثاق‌نامه را زیر پا بگذارد و از شورا خارج شود. به گفته اعطا این نظر اکثر اعضای شورای شهر است و حتی در رای‌گیری استمزاجی که انجام شد، تصمیم بر ادامه حضور هاشمی در شورا بوده است. به گفته وی، افراد باید بپذیرند که به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌اند و بعد از انتخابات توافق کردیم که کسی از شورا خارج نشود و این ربطی به میثاق‌نامه ندارد.

 شورای شهر منسجم و یکپارچه خواهد ماند

حسن رسولی از دیگر مخالفان خروج هاشمی از شوراست. او در جلسه روز گذشته شورا در تذکری گفت که به موکلین چند ده میلیونی این شورا اطمینان می‌دهیم، شورایی که شما به صورت یکپارچه تشکیل داده‌اید، یکپارچه و منسجم باقی خواهد ماند.

رسولی ادامه داد: باید از همه طرفداران آقای هاشمی تشکر و عذرخواهی کنیم که براساس حقشان خواهان جایگاه شهرداری برای ایشان بودند اما آقای هاشمی با برخوردی بزرگ‌منشانه نظر اعضای شورا را پذیرفتند که البته از این خاندان غیر از این انتظاری نیست. امیدواریم در روزهای آینده با همین روند به انتخاب شهردار تهران بپردازیم.

 موافقت مشروط با شهردار شدن هاشمی

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز مخالف شهردار شدن هاشمی است. او در این باره گفت: من مخالف حضور آقای هاشمی در کسوت شهرداری تهران هستم و در برگه رأی خودم نوشتم که ما دوست نداریم ریاست شورا، شهردار شود چراکه انسجام شورا اهمیت بسیار زیادی دارد. تنها در صورتی که پس از بررسی صلاحیت 7 کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران این افراد صلاحیت لازم را کسب نکنند در آن موقع موافق شهردار شدن هاشمی خواهم بود.

 هاشمی: توانایی را در خودم می‌بینم

هر چند به گفته سخنگوی شورای شهر اکثریت اعضا بر ماندن هاشمی در شورا اتفاق نظر دارند اما خود محسن هاشمی نظر دیگری دارد و از خلال صحبت‌هایش می‌توان به علاقه او برای شهردار شدن پی برد. او در حاشیه جلسه شورای شهر در گفت‌وگویی اعلام کرد که اگر فرد مطلوبی برای شهردار شدن پیدا نشود و بار دیگر به این منظور به من رجوع کردند، مخالفت نمی‌کنم.

ریس شورا با بیان اینکه هر کس برای کاندیدا نشدن دلیلی دارد، ادامه داد: یکی مریض است، یکی هم مثل من، اعضا علاقه ندارند شهردار شود اما می‌تواند در شهر راه رود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مایل است شهردار تهران شود یا خیر، گفت: شهردار منتخب مستقیم شوراست. پس نمی‌توان به طور قاطع گفت، مردم تهران می‌خواهند من شهردار شوم. مهم این است که انسجام شورا حفظ شود.

البته این توانایی را در خودم می‌بینم و اعتقاد دارم با توجه سوابق، تحصیلات و ارتباطاتم با مسوولان در سطح کشور و ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی که در برنامه‌ها دارم، می‌توانستم و می‌توانم برای پیشرفت شهر تهران کمک کنم اما اهمیت نظر اعضا بالا بود.

او با بیان اینکه نمی‌خواستم به خاطر نظر خودم اختلاف ایجاد کنم و طبیعت ما هاشمی‌ها هم این نیست که اختلاف ایجاد کنیم، گفت: امیدوارم شورای شهر به گزینه مطلوب برسد و نیازی به حضور من نباشد اما اگر فرد مطلوبی پیدا نشود و بار دیگر به من رجوع کردند، من مخالفت نمی‌کنم. تا 3 بار می‌شود، رجوع کرد تاکنون دو بار رجوع کردند.

رییس شورا با بیان اینکه همه گزینه قابل احترامند، افزود: خواهش می‌کنم گزینه‌ها را تخریب نکنید. ممکن است؛ عضوی از شورا کاندیدایی را نوشته باشد اما این کاندیدا بگوید چرا اسم من را نوشتید. حتی گفتیم با کاندیدای خود پیش از مطرح کردن صحبت کنید. من همیشه برای خدمتگزاری حاضرم.

وی در پاسخ به اینکه 28گزینه مطرح شده، چهره سیاسی هستند تا مدیر شهری گفت: من امیدوارم اعضای شورا به فرد مطلوب رسیده و احتیاجی به حضور من نباشد؛ اما دقت داشته باشید که گزینه‌های اعلامی قابلیت‌های بالایی دارند و قطعا در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر 7 نفر از آنها انتخاب می‌شوند. البته دقت داشته باشید که مسوولیت اسم بر عهده اعضاست و به اعضا گفته‌ام با اسامی که نوشته‌اید، صحبت کنید تا بعدا نگویند چرا ما را نوشتید و حتی بگویند «کی بود کی بود من نبودم».

 هاشمی میثاق نامه را امضا نکرده است

ظاهرا مهم‌ترین مانع رسمی برای شهردار شدن هاشمی همان امضای میثاق‌نامه است. درحالی که اعضای شورا بارها و بارها در صحبت‌های خود تاکید کرده‌اند که تمام اعضای شورا میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند اما حالا موافقان شهردار شدن هاشمی این موضوع را تکذیب می‌کنند. محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورا در آخرین اظهارنظر خود عنوان کرد که محسن هاشمی میثاق‌نامه را امضا نکرده است.

علیخانی با بیان اینکه تا آنجا که من اطلاع دارم میثاق‌نامه توسط محسن هاشمی امضا نشده است، گفت: اما متعهدترین فرد به این میثاق‌نامه، محسن هاشمی است که می‌گوید اگر جمع به حضور من رای دهند در انتخابات شهرداری به عنوان کاندیدای شهرداری برنامه ارائه می‌کنم و اگر نه به نظر جمع احترام می‌گذارم. او ادامه داد: من میثاق‌نامه را امضا کرده‌ام و به آن پایبندم اما میثاق‌نامه چیزی جز توافق اعضای شورا نیست و می‌توان به توافق جدیدی رسید. کسانی که می‌گویند ۲۱عضو شورا این میثاق‌نامه را امضا کردند آن را منتشر کنند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برخی نگرانند هاشمی برنامه‌هایش را در شورا ارائه کند، گفت: این نگرانی به این دلیل است که ممکن است این برنامه‌ها سبب افزایش رای وی شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید حزبی به مساله انتخاب شهردار نگاه کرد و باید به عنوان یک جبهه فرصت خدمت به مردم را پیدا کرده به این موضوع نگاه کرد، گفت: ممکن است این فرصت دیگر اتفاق نیفتد و به اعتقاد من تنها کسی که می‌تواند به سرعت برنامه‌های رشد پایتخت را عملیاتی کند، همین فرد است زیرا در داخل شهرداری بوده و حالا نیز اگر رای بیاورد باز هم در کنار شورا خواهد بود.

علیخانی تاکید کرد: برخی بدون اینکه بدانند می‌گویند من عضو حزب کارگزاران هستم. جهت اطلاع باید بگویم من عضو هیچ حزبی نیستم و از سر دلسوزی برای تهران می‌گویم این انتخاب انجام شود و چه اشکال دارد، نماینده بخشی از مردم تهران نیز در کنار ما به شورا بیاید و این اتفاق به تضارب آرا نیز کمک می‌کند و بسیاری از پرسش‌های گذشته را می‌توانیم از وی بپرسیم.

رییس کمیسیون عمران در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان لیست ارائه شده را با توجه به حذف و انصراف برخی اسامی، لیستی ضعیف می‌دانند، گفت: به نظر من قوی‌ترین گزینه هاشمی است و می‌تواند مدیر موفقی برای شهرداری باشد. ما دیگر فرصت نداریم مانند ۶ ماه گذشته فرصت‌سوزی کنیم و باید راهی بدون تکرار اشتباهات گذشته را برویم.

فردا نیز مجددا جلسه هم‌اندیشی درباره انتخاب شهردار برگزار می‌شود و باید دید اعضای شورای شهر در روند انتخاب شهردار به چه نتایجی خواهند رسید.

 

ارسال نظر