ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۳۰۸

جمعیت شهری به 74 درصد رسیده است

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با رشد شتابان در 2یا 3دهه گذشته جمعیت شهری ایران هم‌اکنون به 74درصد رسیده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی افزود: این رشد شتابان شهرنشینی در دهه پیش ‌رو مردم را در شهرها با چالش‌های متعددی ازجمله کیفیت زندگی، زیست‌‌پذیری و تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث مواجه کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری ازجمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات خود برای ارتقای کیفیت مردم در شهرها اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

او به کارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند و این مساله باید به تدریج نهادینه شود. طاهرخانی تاکید کرد: قطعا توجه به پایه‌های اقتصادی و مالی در پروژه‌های شهرهای جدید و مشارکت با بخش خصوصی از رویکردهای اصلی در سال جدید خواهد بود چراکه باید همزمان با توانمند کردن شرکت‌های تابعه از لحاظ مالی، نیم‌نگاهی به توسعه پایه‌های اقتصادی و فعالیت‌های شهری خود با توجه به ظرفیت‌های موجود داشته باشیم.

سپرده‌گذاری 50 میلیونی برای وام مسکن 100 میلیون تومانی

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال قیمت مسکن افزایش می‌یابد، گفت: از شورای پول و اعتبار، افزایش وام مسکن زوجین به ۲۰۰میلیون تومان را درخواست کرده‌ایم.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال آن است تا بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده در عین حال زمان بازپرداخت وام طولانی‌تر شده و سود آن کاهش یابد.

مظاهریان یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که مبلغ وام خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۱۶۰ به ۲۰۰میلیون تومان افزایش و بهره بانکی هم در بافت‌های فرسوده ۲درصد کاهش و از ۸ درصد کنونی به ۶ درصد تنزل یابد.

او ادامه داد: به همین منظور اصلی‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌دار شدن مردم در ۴سال اخیر تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن یکم در خرداد ۱۳۹۴ بود تا براساس آن تسهیلات مسکن بر پایه پس‌انداز مردم و پرداخت وام با بهره پایین توسط بانک شکل بگیرد.

مظاهریان تصریح کرد: قرار است در صورت موافقت شورای پول و اعتبار، وام مسکن زوجین خانه اولی به هر یک ۱۰۰میلیون تومان ارتقا یابد که پس از یک دوره یک ساله سپرده‌گذاری هر کدام از زوجین به مبلغ ۵۰ میلیون تومان نزد بانک عامل بخش مسکن پرداخت شود. به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر و مراکز استان‌ها همچنین شهرهای کمتر از ۲۰۰هزار نفر افزایش یابد.  به گفته این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی درحال حاضر افزایش زمان بازپرداخت وام و کاهش نرخ سود در غیر از بافت‌های فرسوده در درخواست نهایی وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار قرار ندارد و صرفا افزایش سقف وام و کاهش سود آن ویژه بافت‌های فرسوده جزو خواسته‌های اصلی وزارت متولی بخش مسکن از نظام بانکی قرار دارد.

 

ارسال نظر