ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۴۷

 آخرین وضعیت سامانه شناسایی خانه‌های خالی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه در حال انتخاب مشاور برای طراحی سامانه جامع املاک کشور هستیم، گفت: راه‌اندازی این سامانه زمان‌بر خواهد بود. حمیدرضا عظیمیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۵ ماه پیش مسوولیت راه‌اندازی سامانه جامع املاک کشور به سازمان ملی زمین و مسکن واگذار شد و برهمین اساس باید هزینه‌های آن را برعهده بگیریم. به‌تازگی کار را آغاز کرده‌ایم و در حال انتخاب مشاور هستیم. قرار است کلیه اطلاعات برخط املاک کشور در این سامانه ثبت شود که یکی از آن موارد، موضوع خانه‌های خالی است. او افزود: راه‌اندازی این سامانه مقداری زمان می‌برد، چراکه باید دستگاه‌های دیگر ازجمله شهرداری‌ها، اداره ثبت و دارایی کمک کنند. در این سامانه جامع قرار است اطلاعات تمام زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی کشور ثبت شود و موارد استفاده متعددی هم دارد که یکی از آنها وضع مالیات بر خانه‌های خالی است. عظیمیان با بیان اینکه نمی‌توانیم زمان دقیقی برای راه‌اندازی سامانه مشخص کنیم، گفت: باید معماری این سایت را طراحی کنیم. برای آن نیاز به مشاور داریم. ظرف دو هفته آینده مشاور را انتخاب می‌کنیم. بعد آنها معماری سامانه را طراحی می‌کنند. سپس نسبت به نوشتن برنامه و خرید تجهیزات اقدام خواهیم کرد. هنوز اسم مشخصی هم برای سامانه انتخاب نشده است. فعلا با عنوان سامانه جامع املاک کشور آن را می‌شناسیم که شاید بعدا اسم آن تغییر کند.

 منع اشتغال کارمندان 12 دستگاه در امور «مهندسی»

 معاون وزیر راه و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل اجرایی وزارت راه و شهرسازی درباره ممنوعیت مداخله کارمندان دولتی در ارائه خدمات مهندسی خبر داد و گفت: براساس اصلاحات انجام شده تعداد دستگاه‌های شمول این بخشنامه به ۱۲ دستگاه افزایش یافته است. حامد مظاهریان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد:

5 بهمن سال گذشته وزارت راه و شهرسازی بخشنامه منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می‌آورد را ابلاغ کرد که شامل کارمندان 9 دستگاه دولتی می‌شد. او تصریح کرد: همچنین سه دستگاه دولتی جدید هم به بخشنامه منع مداخله کارمندان دولت در ارائه خدمات مهندسی افزوده شد. در مجموع بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مشمول 12 دستگاه دولتی شده است. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین «الزام» در تحویل پروانه صلاحیت مهندسان در اصلاحیه «اختیاری» شده است. مظاهریان گفت: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان (سازمان نظام کاردانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها)، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سه دستگاه‌ دولتی هستند که به 9 دستگاه قبلی مشمول بخشنامه ممنوعیت مداخله در ارائه خدمات مهندسی افزوده شده‌اند.

 عزم جدی برای اصلاح گسترش بی‌ضابطه شهرها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، گفت: از اواخر دهه 60 که شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی خود به فروش ضابطه روی آوردند، طرح‌های جامع شهری از حیز انتفاع (سودمندی) افتاد که هم‌اکنون در حال اصلاح روش‌های نادرست گذشته هستیم و امیدواریم بتوانیم انضباط شهری را در شهرهای ایران حاکم کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری این مطلب که قانون در مورد ساخت و ساز کاملا روشن است، افزود: وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در این زمینه کاملا مشخص در قانون عنوان شده است و مشکل این است که از اواخر دهه 60، شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی خود به فروش ضابطه روی آوردند و بعد از آن اساسا طرح‌های جامع شهری از حیز انتفاع (سودمندی) افتاد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در واقع هم‌اکنون منبع درآمد شهرداری، فروش شهر است. این مشکل را نه فقط در محدوده‌ها که درون شهرها نیز داریم. آخوندی با طرح این پرسش بنیادین که اگر شهرداری پروانه خلاف صادر کرد؟ آیا مهندس می‌تواند پروانه خلاف را اجرا کند؟ افزود: اصلاح روش‌های پیش گرفته شده از کارهایی است که در حال انجام آن هستیم و امیدواریم که در تلاش دوباره و جریانی که به راه انداخته‌ایم، بتوانیم به توفیق دست یابیم و آخر کار بتوانیم یک انضباطی در حوزه شهری و همچنین حوزه شهرسازی ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر