ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۶۷

استقبال از سرمایه‌گذاری ایران در شبکه ریلی پاکستان

پاکستان از ایران دعوت کرد برای بهبود سیستم‌های ریلی این کشور در صنعت راه‌آهن پاکستان سرمایه‌گذاری کند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پاکستان آبزور، سعد رفیق، وزیر راه آهن پاکستان پیشنهاد مذکور را در دیدار با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اسلام‌آباد مطرح کرد و در این باره گفت: پاکستان مشتاق است روابط نزدیک‌تری با ایران در همه بخش‌ها به ویژه بخش راه‌آهن که اولویت اصلی این کشور است، داشته باشد. وزیر راه‌آهن پاکستان در دیدار با هیات ایرانی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی برای بهبود بخش ریلی کویته- تفتان استقبال کرد و گفت: با بهبود خطوط و سیستم ریلی، زمان سفر از پاکستان به ایران به جای ۲۰ساعت به 8 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. هر دو طرف همچنین موافقت کردند یک گروه مشترک ایران- پاکستان را برای مطالعه همکاری بیشتر برای توسعه شبکه ریلی تشکیل دهند.

مهرآباد رکورددار پرواز در اسفند 96

براساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه مهرآباد همچنان اصلی‌ترین و پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران به حساب می‌آید. به گزارش ایسنا، براساس آمارهای منتشر شده در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ فرودگاه مهرآباد حدود ۳۰درصد از کل پروازهای کشور را انجام داده تا به عنوان فعال‌ترین فرودگاه ایران شناخته شود. پس از آن فرودگاه مشهد با حدود ۱۳درصد و فرودگاه امام خمینی(ره) با حدود ۱۲درصد قرار گرفته‌اند. به این ترتیب این 3 فرودگاه در کنار هم بیش از نیمی از کل پروازهای انجام شده در ماه پایانی سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن فرودگاه شیراز با حدود 7درصد، فرودگاه کیش با 6.4 درصد، فرودگاه اصفهان با 4.9درصد و فرودگاه اهواز با 4.8درصد قرار گرفته‌اند. پس از این فرودگاه‌ها اکثر قریب به اتفاق دیگر فرودگاه‌های کشور سهمی کمتر از یک درصدی را در کل پروازهای انجام شده به خود اختصاص داده‌اند. در میان فرودگاه‌های مراکز استان، فرودگاه سمنان، شهرکرد، اردبیل، گرگان، ارومیه، خرم‌آباد و ساری کمترین سهم را داشته‌اند و فرودگاه سمنان با صفر درصد عملیات خاصی را به خود اختصاص نداده است.

گام‌های نهایی ریل‌گذاری رشت و تبریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که ظرف هفته‌های آینده ریل‌گذاری دو مسیر قزوین- رشت و میانه- تبریز به پایان می‌رسد. به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ از نظر منابع مالی سال سخت و خاصی بود با وجود آنکه برای تامین منابع مالی با مشکلاتی جدی روبه‌رو بودیم اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از تعهدات اجرایی شدند. به گفته او، ریل‌گذاری حدود ۵۰۰کیلومتر مسیر جدید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ساخت در سال ۱۳۹۶ بود و حدود ۲۰کیلومتر ریل‌گذاری باقی‌مانده در دو مسیر مهم ریلی که رشت را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط دوم تبریز را افتتاح خواهد کرد تا نیمه اردیبهشت ‌ماه نهایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد از منابع مالی در نظر گرفته شده برای شرکت ساخت در سال گذشته تخصیص یافته است، بیان کرد: البته بالای ۹۰درصد از این منابع با اسناد خزانه و اوراق مشارکت تامین شد که هر چند برای بعضی از پروژه‌ها گره‌گشایی قابل توجهی به حساب می‌آید اما برخی طرح‌ها نیاز به منابع مالی نقد دارند که این مساله مشکلاتی را ایجاد کرد. خادمی ادامه داد: با این وجود مسیر مهمی مانند راه‌آهن کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، ۱۱۵کیلومتر ریل‌گذاری شد و کار در آن در 6 جبهه متفاوت ادامه پیدا کرد. در مسیر میانه- تبریز هم با وجود آنکه محدودیت‌هایی جدی در پیشرفت پروژه داشتیم، خوشبختانه کار به طور قابل توجهی پیشرفت فیزیکی داشته است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اتصال راه‌آهن ایران به آذربایجان هم گفت: این پروژه مهم که در نوروز سال ۱۳۹۷ گام نخست آن نهایی شد، می‌تواند گام مهمی در مسیر توسعه ترانزیت منطقه باشد. او افزود: مسیر کرمانشاه هم که اتصال آن به مرز خسروی در دستور کار است پس از تکمیل با کشیدن ۱۵کیلومتر خط ریل جدید به عراق وصل می‌شود و با این اتفاق راه‌آهن ایران از مرز سرخس به عراق و کشورهای همسایه آن متصل خواهد شد. خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری پروژه‌های راه‌سازی در سال ۱۳۹۶ تصریح کرد: حدود ۷۰درصد از طرح‌های مدنظرمان در حوزه آزادراه‌سازی در سال گذشته اجرایی شد و پروژه‌هایی مانند کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه تهران- شمال، آزادراه همت-کرج، آزادراه اصفهان- شیراز و آزادراه اراک- بروجرد- خرم‌آباد هر یک طبق تعهدات موجود پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند.

 

ارسال نظر