غلبه معیارگرایی بر شخص‌گرایی در انتخاب شهردار جدید؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۰۱

بعد از اینکه استعفای محمدعلی نجفی از سوی اعضای شورای شهر پذیرفته شد، بسیاری تاکید کردند که شهری مانند تهران نباید بدون مدیر بماند و باید هر چه زودتر شهرداری برای تهران تعیین شود. در همین رابطه، اعضای شورای پنجم امروز‌(یک‌شنبه) درباره فرآیند انتخاب شهردار تصمیم‌گیری خواهند کرد. از میان اظهارات اعضای شورای شهر و برخی ناظران چنین برمی‌آید که تکیه بر معیارهای انتخاب شهردار جدید تهران است تا بر شخص یا اشخاص خاص برای تصدی این سمت. محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار گفت: احتمالا فرآیند انتخاب شهردار مشابه دفعه قبل خواهد بود با این حال ممکن است دوستان شورا پیشنهاد جدیدی نیز داشته باشند، این پیشنهادات طرح شده و در رابطه با آنها تصمیم خواهیم گرفت. به گفته وی، افرادی مطرح شده‌اند اما از نظر من باید براساس برنامه گزینه‌ها را انتخاب کنیم و به دنبال افراد دارای نام و نشان نباشیم. نباید دنبال افرادی باشیم که صرفا مشهور بوده و مسوولیت‌های مهم داشته‌اند، من شخصا به دنبال چنین گزینه‌هایی نیستم. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در رابطه با معیارهای خود برای انتخاب شهردار آینده ادامه داد: من به دنبال پیشنهاد افرادی برای پست شهرداری هستم که برنامه داشته و عملگرا باشند. زمان به سرعت درحال سپری شدن است. ۷ماه از عمر شورای شهر گذشته است و در این دوران با مشکلاتی زیادی روبه‌رو شدیم. به گزارش ایلنا، علیخانی با بیان اینکه شورا اگر می‌خواهد موفق باشد باید براساس برنامه گزینه‌ها را انتخاب کند، افزود: باید روی کسی تمرکز کنیم که برای تهران برنامه مناسبی داشته باشد. فردی که بتواند اولویت‌های خود را در برنامه مشخص کرده و برنامه‌هایش شعاری و کلی نباشد.  این عضو شورای شهر مهم‌ترین معضل تهران را ترافیک و آلودگی دانست و درباره ویژگی‌های گزینه‌های احتمالی شهردار آینده تصریح کرد: افراد مورد نظر باید دارای برنامه‌یی با قابلیت سنجش و ارزیابی باشند. من به دنبال فردی به عنوان شهردار بعدی هستم که عملگرا باشد تا بتوانیم این همه مشکلی که تهران با آن روبه‌رو است را بالاخره حل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا نگران بلاتکلیفی در شهرداری و موج استعفا‌ها نیست، تصریح کرد: اتفاقا افرادی که با رفتن یک فرد پست خود را ترک می‌کنند، بهتر است بروند. این رفتن نشان می‌دهد که این افراد به خاطر خدمت به مردم نیامدند بلکه به خاطر فرد آمدند و امروز هم به خاطر یک شخص تصمیم گرفته‌اند، بروند.

 ضرورت تداوم فعالیت‌ها در دوره کنونی

پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در واکنش به وضعیت بلاتکلیفی در شهرداری گفت: نمی‌توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است و امیدوارم شورا زودتر شهردار جدید را انتخاب کند.

حناچی با اشاره به اینکه نام او نیز جزو گزینه‌های سرپرست شهرداری مطرح شده بود، گفت: اگرچه اسم من نیز مطرح شده بود اما به نظرم اقدام شورای شهر برای انتخاب سمیع‌الله حسینی‌مکارم به عنوان سرپرست شهرداری تهران تصمیم منطقی بود. در هر صورت در دوره سرپرستی نباید اقدامات جاری شهرداری زمین بماند. معاون شهردار در رابطه با شرایط شهرداری پس از رفتن محمدعلی نجفی، موج استعفاها و بلاتکلیفی سازمانی با بیش از چندین هزار هزار پرسنل تصریح کرد: نمی‌توان گفت هیچ تغییری در شهرداری رخ نداده چراکه ثبات در مدیریت یکی از شرط‌های اساسی تداوم مدیریت است. با این وجود ما امیدوار هستیم شورای شهر تهران به زودی در رابطه با انتخاب شهردار جدید تهران تصمیم بگیرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: در هفته پیش رو در رابطه با معیارها و فرآیند انتخاب شهردار و گزینه‌های مختلف گفت‌وگو را آغاز خواهیم کرد و ابتدا در رابطه با فرآیند انتخاب تصمیم‌گیری خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است اعضای شورای شهر روی گزینه‌های سابق شهرداری تمرکز کنند، گفت: افرادی که در مرداد ماه برای تصدی شهرداری تهران مطرح بودند یا به شورا برنامه ارائه دادند، ممکن است مجددا مطرح شوند و ممکن است افراد دیگری نیز مطرح شوند و این طور نیست که امکان طرح گزینه‌های جدید نباشد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید ابتدا فرآیند انتخاب مشخص شود تا بتوان به گزینه‌ها پرداخت در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در میثاق‌نامه اعضای شورای شهر تغییری ایجاد شود یا نه؟ گفت: پس از استعفای آقای نجفی، شورا به بحث تعیین سرپرست وارد شد اما تاکنون در رابطه با معیارها و فرآیند انتخاب شهردار جدید تهران گفت‌وگویی نداشته‌ایم و این امر به اوایل هفته پیش رو موکول شده است.

 شهردار میدانی و پای کار

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه‌های بعدی شهرداری از میان چهره‌های ملی انتخاب خواهند شد، گفت: الزاما موافق نیستم شهردار آینده تهران از میان چهره‌های ملی انتخاب شود. ممکن است در جریان فعالیت‌های شدید و کمرشکن اجرایی شهرداری تهران یک چهره ملی نتواند آن طور که باید خودش را نشان دهد.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه چهره‌ ملی معمولا چهره‌های ستادی هستند، افزود: به اعتقاد من شهردار تهران باید یک شهردار میدانی و پای کار باشد که شبانه‌روز کف خیابان باشد و بتواند انتظارات شهروندان را برآورده کند و الزاما گزینه بعدی شهرداری تهران از میان چهره‌های ملی انتخاب نمی‌شود.

 

ارسال نظر