ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۹۷۳۶

تحقق وعده نجفی در آخرین روز تصدی شهرداری

روز گذشته محمدعلی نجفی شهردار مستعفی در آخرین روز کاری خود، در جریان برگزاری سومین همایش فصلی مدیران شهری از سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی کرد. به گزارش «تعادل»، نجفی در روزهای ابتدایی فعالیت خود به شهروندان قول داد تا برای شفافیت بیشتر و ایجاد شهرداری شیشه‌یی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را روی سایتی منتشر کند تا علاوه بر مسوولان، شهروندان نیز به راحتی بتوانند به این قراردادها دسترسی داشته باشند که بالاخره روز گذشته و بعد از گذشت 7 ماه از این سامانه رونمایی شد. قرار است اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری روی خروجی این سایت مخابره شود. این سامانه به عنوان نمادی از جلب مشارکت شهروندان به‌صورت جدی در جهت نظارت بر عملکرد شهرداری‌ و مجموعه‌های وابسته آن با هدف پیشگیری از تخلفات احتمالی است. همچنین امکان گزارش تخلفات احتمالی، طرح شکایات یا سوال از طریق سامانه ۱۸۸۸ ایجاد شده است.

از دیگر ویژگی‌های این سامانه، اطلاع‌رسانی درخصوص تعداد و مبلغ قراردادهای محرمانه شهرداری و سازمان‌های تابعه آن است. سیدحسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر در این رابطه گفت: «آنچه امروز در این سایت رونمایی می‌شود، سازوکاری است برای عمل به وعده‌یی که شورا و شهرداری تهران در جهت مبارزه با فساد به مردم داده است. مردم نیز می‌توانند با ورود به سامانه شفافیت شهرداری تهران و با آگاهی از انعقاد قراردادها، منتخبان خود را در امر نظارت بر شهرداری یاری کنند.» او ادامه داد: «عنوان کردیم علاوه بر اعمال نظر صحیح مدیران شهری و نظارت شورای شهر بر اطلاعاتی که از طریق سامانه‌های الکترونیک به‌صورت مستمر به شهروندان محترم ارائه می‌کنیم، آنان نیز در راستای استیفای حقوق شهروندی و کمک به منتخبان خود بتوانند در امر سالم‌سازی‌ از طریق نظارت همگانی ما را یاری کنند.» خزانه‌دار شورای شهر همچنین عنوان کرد: «شاید بتوان از این طریق به انعقاد قراردادهایی که با تشریفات مناقصه بسته می‌شد جلوگیری کنیم، چراکه متاسفانه پیش از دوره دکتر نجفی این قراردادها به‌صورت انحصاری بسته می‌شده است.»

پیش‌تر قرار بود از این سامانه در همایش «تهران؛ شهر هوشمند» رونمایی شود؛ اما در این مدت تلاش شد تا نسبت به تکمیل این سامانه اقدام شود. حجت میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تاکید دارد که علت تاخیر در رونمایی هم برخی مشکلات فنی بوده است.

بررسی انتقال پایتخت اداری از تهران

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: انتقال پایتخت اداری در مجلس در حال بررسی است و قصد داریم از تجربیات کره‌جنوبی در این زمینه استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: کره‌جنوبی دارای موفق‌ترین تجربه در خصوص انتقال پایتخت اداری است و هم ‌اکنون این فرآیند در کره‌ در حال انجام است.  او افزود: ایران و کره‌جنوبی به خصوص در دوران معاصر روابط اقتصادی و سیاسی مستحکمی داشتند.  طاهرخانی تصریح کرد: مطابق آخرین سرشماری حدود ۷۴ درصد جمعیت ایران شهرنشین است و یک دوره شهرنشینی شتابان را در دو، سه دهه اخیر طی کرده است. شهرنشینی در دهه پیش‌رو در ایران با چالش‌های متعددی از جمله زیست‌پذیری و تاب‌آوری در برابر حوادث مواجه است.  مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به گذشت سه دهه از سیاست ایجاد شهرهای جدید در ایران گفت: این سیاست همزمان در کره‌جنوبی در دهه ۹۰ آغاز شد و در ایران همواره چالش‌هایی در این خصوص چون ناهماهنگی، رشد شتابان توسعه شهری و تقدم توسعه مسکونی در شهرهای جدید نسبت به زیرساخت‌های اساسی به خصوص حمل و نقل وجود داشته است.

 

ارسال نظر