آغاز رایزنی‌ها برای انتخاب شهردار جدید تهران

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۱۹۷۳۳
آغاز رایزنی‌ها برای انتخاب شهردار جدید تهران

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

بعد از اینکه اعضای شورای شهر در جلسه روز یک‌شنبه با استعفای شهردار مخالفت کردند، او روز دوشنبه مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرد و در نتیجه استعفای نجفی برای بار دوم این ‌بار بدون حضور او در شورای شهر تهران بررسی شد و با 15رای موافق به تصویب رسید و محمدعلی نجفی پس از گذشت 7 ماه و 21 روز از ساختمان بهشت رفت.

در ادامه اعضای شورا، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری را به عنوان سرپرست انتخاب کردند. بنابراین اعضای شورا باید برای بار دوم شهردار انتخاب کنند اما در جلسه روز گذشته مشخص نشد چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و فقط محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در صحبت‌های خود عنوان کرد که جلسات هم‌اندیشی برای انتخاب شهردار با فوریت برگزار خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد که با تبیین شاخص‌های شهردار آینده از اعضای شورا خواهیم خواست، نامزدهای خود را برای این پست مهم اعلام کنند و در اسرع وقت نسبت به انتخاب شهردار آینده تهران اقدام خواهیم کرد.

هر چند اعضای شورا اسم شخص خاصی را به میان نیاوردند اما در میان نامزدهای شهرداری تهران اسامی محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمدعلی افشانی، علی‌اصغر احمدی و پیروز حناچی بیش از سایرین به گوش می‌رسد.

 موج جدید استعفا در شهرداری

پس از رای مثبت شورای شهر تهران به استعفای دوباره نجفی، موج جدید استعفا در شهرداری تهران آغاز شده است. مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری و میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی و پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی جزو این مدیران هستند.  به گزارش «تعادل» صحن شورای شهر تهران در جلسه روز یک‌شنبه و در زمان نخستین بررسی استعفای شهردار مملو از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف بود به گونه‌یی که بسیاری از خبرنگاران تمام مدت جلسه ایستاده برنامه را پوشش دادند. بگذریم از اینکه جایگاه خبرنگاران شورای شهر وضعیت مناسبی ندارد و اعتراض‌های خبرنگاران چه در دوره گذشته و چه در شورای پنجم راه به جایی نبرده است. اما روز گذشته صحن شورا آرام‌تر و خلوت‌تر بود و گویی جلسه‌یی که نتیجه آن از پیش مشخص است برای پوشش خبری چندان جذاب نیست. جلسه با نیم ساعت تاخیر و در ساعت 9 و 30دقیقه آغاز شد. ابتدا محسن هاشمی متن دومین استعفانامه محمدعلی نجفی، شهردار تهران را قرائت کرد و از اعضای موافق و مخالف خواست تا نظرات خود را مطرح کنند.

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد تا پذیرش استعفای شهردار به جلسه آینده موکول شود. نظری، خداکرمی، الویری، آروین و میرلوحی امضاءکنندگان این پیشنهاد بودند که نامشان توسط هیات رییسه قرائت شد.

الویری با بیان اینکه متقاعد شده است نجفی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد، گفت: من متقاعد شدم وضعیت بیماری ایشان طوری است که نمی‌تواند به کار ادامه دهد. باید در مورد سرپرست رایزنی بیشتری انجام دهیم. برخی به عنوان گزینه سرپرست مطرح می‌شوند اما بعد با ما تماس گرفته و می‌گویند اصلا نمی‌خواهند سرپرست شوند.  این عضو شورای شهر با اشاره به اظهارات روز دوشنبه دادستانی مبنی بر اینکه شورای شهر هر چه زودتر به استعفای شهردار رای مثبت دهد، افزود: اگر ظرف 24ساعت پس از این اظهارات شورا عکس‌العمل نشان داده، ممکن است برای عموم این طور تلقی شود که شورا تحت تاثیر اظهارات دادستان کل رای به استعفا داده است. نجفی اعلام کرده که تا 10 اردیبهشت می‌تواند به کار خود ادامه دهد بنابراین می‌توانیم از امروز بعدازظهر به صورت فشرده روند انتخاب سرپرست را آغاز کرده و رای‌گیری برای استعفا را به جلسه بعد موکول کنیم چراکه در هر صورت بلافاصله پس از استعفا و پذیرش استعفای شهردار باید سرپرست انتخاب شود.

مسجدجامعی در موافقت و حق‌شناس در مخالفت با این پیشنهاد صحبت کردند. درحالی که مسجدجامعی معتقد بود در انتخاب سرپرست باید دقت کنیم؛ چراکه نباید کسی را انتخاب کنیم که حق امضا نداشته باشد و نتواند امور راپیگیری کند، حق‌شناس عنوان کرد من از موافقان استعفا بودم و همچنان هم موافق هستم که به رای ایشان احترام بگذاریم و تکلیف شهر را یک ساعت به تعویق نیندازیم. در نهایت محسن هاشمی، رییس شورای شهر استدلال الویری و مسجدجامعی را نادرست خواند و گفت: در هر حال تبادل آرا و نظرات امری طبیعی است و ما نباید وظایف قانونی خود را به علت اظهارات یک نفر عقب بیندازیم. به این ترتیب پیشنهاد الویری با ١٤رأی مخالف رد و رای‌گیری برای پذیرش استعفای نجفی آغاز شد که در نهایت با 15رای موافق، ‌5 رای مخالف و یک رای سفید به تصویب رسید.

به گزارش «تعادل» شهردار تهران روز بیست و سوم اسفند سال گذشته به دلیل بیماری استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرد و یک‌شنبه هفته جاری استعفای او در شورای شهر تهران بررسی و رد شد اما نجفی بر استعفای خود اصرار ورزید و روز دوشنبه مجددا نامه استعفای خود را به شورای شهر فرستاد که این ‌بار مورد پذیرش اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در این جلسه همچنین برخی اعضای شورا نسبت به اظهارات روز دوشنبه دادستان کل کشور مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر باید استعفای نجفی را بپذیرند، واکنش نشان دادند. ازجمله حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: اظهارات روز دوشنبه دادستان با اصل ۵۷،۱۰۱،۱۰۲ و ۱۰۳ قانون اساسی مغایرت دارد و در شأن و جایگاه دستگاه قضایی و دادستان هم نیست. دادستان آمرانه گفته است که شورای شهر تهران و شهرداری چنان و چنین کنند و اگر شهردار ترک پست نکند به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود. آقای منتظری را می‌شناسم و امیدوارم این حرف‌ها را اصلاح کند.

او اضافه کرد: قوه قضاییه ۱۶میلیون پرونده مانده دارد و به هیچ کدام از پرونده‌های فساد شهرداری رسیدگی نکرده و بهتر است به کار خود بپردازد. چراکه ۲۱نفر از اعضای شورای شهر به نیازهای مدیریت شهری واقف هستند. رسولی با بیان اینکه اراده محکم نجفی بر استعفاست، گفت: نجفی به دلیل بیماری، فشار بیرونی و عوارض بعد فشارها استعفا داده است و از دادستان می‌خواهیم اظهارات غیرمصلحت نظام و خلاف قانونش را اصلاح کند. ما نماینده هستیم و نمی‌توانیم شهر را معطل بگذاریم، نباید به فرمایش این و آن باشیم چراکه ممکن است بعدا یک دستگاه دیگر فشار بیاورد و باید سرپرست انتخاب کنیم. حق‌شناس نیز در این باره گفت: سخنان روز گذشته دادستان کل کشور مصداق بارز عدول از قانون اساسی و دخالت در اختیارات شورای شهر تهران بود از نمایندگان مردم تهران صادقی و رحیمی و نیز آقای حافظی تشکر می‌کنم که نسبت به این موضوع اظهارنظر کردند ولی انتظار است ریاست محترم شورا نیز در این زمینه اظهارنظر کند.  بلافاصله بعد از پذیرش استعفای نجفی، انتخاب سرپرست برای شهرداری در دستور کار قرار گرفت و محسن هاشمی از اعضا خواست تا گزینه‌های پیشنهادی خود را برای سرپرستی شهرداری معرفی کنند که به گفته وی، دو نفر از اعضا محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر و بقیه سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری را پیشنهاد کردند که بعد از رای‌گیری حسینی‌مکارم با 14رای موافق به عنوان سرپرست شهردار انتخاب شد.

 مکارم گزینه خوبی نیست

بعد از انتخاب مکارم، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، انتخاب مکارم را برای سرپرستی شهرداری تهران انتخاب خوبی ندانست و تاکید کرد: باید زمان بیشتری برای انتخاب سرپرست در نظر گرفته می‌شد که این اتفاق نیفتاده است. این درحالی است که محسن هاشمی، رییس شورا انتخاب مکارم را پیشنهاد خود نجفی دانست و در جمع خبرنگاران گفت: انتخاب ایشان نظر اعضا بود و ما کاملا آزادانه از اعضا خواستیم، پیشنهادات خود را برای سرپرستی شهرداری تهران اعلام کنند و تعداد زیادی مکارم را پیشنهاد دادند. در اینگونه سرپرستی‌ها معاون مالی و اقتصادی به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و دلایل آن تسلط به مسائل مالی و مشکلات شهر است. از سوی دیگر در دوران گذار باید محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود.  رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مکارم به نجفی شهردار تهران نزدیک بوده است، گفت: نظر خود آقای نجفی، انتخاب آقای مکارم به عنوان سرپرست شهرداری بود.

 رویکرد شهرداری برنامه‌های نجفی است

سمیع‌الله حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران نیز بعد از رای‌گیری و انتخاب در صحن شورا حضور یافت و طی صحبت‌هایی از ادامه رویکرد نجفی در برنامه‌های شهرداری خبر داد و تصریح کرد: عمده برنامه‌های ما مبتنی بر همان برنامه‌های نجفی و برنامه‌هایی است که شورای شهر تدوین و ابلاغ کرده است البته ممکن است نگاهمان متفاوت باشد.

سرپرست شهرداری تهران با بیان اینکه امیدوارم معاونان شهردار ما را در ادامه این راه گذار کمک کنند در پاسخ به اینکه آیا شما بازنشسته هستید یا نه؟ گفت: بازنشسته بودم اما از آنجا که جانباز بودم و براساس قانون جانبازان اجازه ادامه کار دارند با دستور شهردار حکم اعاده بنده صادر شد و درحال حاضر کارمند رسمی شهرداری تهران هستم.

 

 

ارسال نظر