کاهش استقبال از حمل‌و‌نقل عمومی در سال 97

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۵:۲۵
کد خبر: ۱۱۹۷۲۰
کاهش استقبال از
حمل‌و‌نقل عمومی در سال 97

 

استقبال ایرانی‌ها از سفر به خارج از کشور طی سال‌های اخیر به حدی افزایش یافته است که رییس سابق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌یی ایران در اسفندماه سال 95 رسما اعلام کرد که در نوروز 96 سفر به کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و عراق از راه‌های زمینی نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.

البته اثبات رشد سفرهای خارجی مسافران ایرانی در سال‌های اخیر نیازی به اعلام آمار در این زمینه ندارد و مشاهدات میدانی هر یک از ایرانیان از سفرهای انجام شده درمیان بستگان و نزدیکان به خوبی براین موضوع صحه می‌گذارد.

دراین میان، افزایش حجم سفر به خارج از کشور علاوه بر خارج کردن حجم بالایی از ارز، صنعت گردشگری داخلی کشور را هم با مشکلاتی مواجه می‌کند.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب، علاوه بر مقایسه سفرهای زمینی، دریایی، ریلی و جاده‌یی انجام شده در نوروز 96 و 97، لیستی از کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای سفرهای نوروزی تهیه کند.

 آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در نوروز امسال حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، هوایی و دریایی نسبت به ایام نوروز ۹۶ کاهش یافته اما عین حمل‌ونقل ریلی در بازه مورد اشاره از رشد برخوردار بوده است.

 مطابق آمار در ایام نوروز 97 (25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97) در بخش جاده‌یی تعداد سفر و مسافر به ترتیب 716 هزار و 762 و 7 میلیون و 445 هزار و 844 نفر بوده که در مقایسه با ایام نوروز 96 در حوزه تعداد سفر بالغ بر 6.5 درصد کاهش یافته است، در نوروز 96 تعداد مسافر جاده‌یی 7 میلیون و 971 هزار و 622 نفر بود.

 در بخش هوایی و در شاخص تعداد نشست و برخاست پروازها طی ایام نوروز 97 نسبت به نوروز 96، 14.3 درصد رشد منفی داشته است.

 در نوروز 97 (25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97) تعداد نشست و برخاست‌ها 25 هزار و 921 و در نوروز سال گذشته این میزان 30 هزار و 253 بوده است.

 در ایام نوروز 96 نزدیک 3 میلیون و 7221 هزار و 956 نفر مسافر در فرودگاه‌های کشور اعزام و پذیرش شده، این در حالی است که در نوروز 97 این شاخص با کاهش 13.7 درصدی به 3 میلیون و 212 هزار و 858 رسیده است.

 در نوروز 97 در بخش حمل‌ونقل دریایی و در شاخص «ورود و خروج مسافر» 3 میلیون و 435 هزار و 932 نفر ثبت شد که این رقم در مقایسه با تعداد ورود و خروج مسافر در ایام نوروز 96 حدود 13.4 درصد داشته است.

 در بخش دریایی تعداد ورود و خروج گردشگر در ایام نوروز 97 نسبت به نوروز 96 حدود 43. 6 درصد افزایش یافته است.

 در بخش ریلی، طی نوروز 97 یک میلیون و 931 هزار و 651 نفر مسافر جابه‌جا شده‌اند که در مقایسه با ایام نوروز 96 با یک میلیون و 761 هزار و 167 نفر حدود 9.6 درصد رشد داشته است.

 در تعطیلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین در مجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند.

 3 میلیون و ٣٥٩هزار و ٦٩٨ نفر با هواپیما، یک میلیون و ٥٩٣ هزارو ٢٥٦ نفر با قطار و 6 میلیون و ٩٣٩هزار و ٦٣٤ نفر با اتوبوس، مینی بوس و سواری عمومی سفر کرده‌اند.

 براساس آمار وسیله نقلیه عمومی شماره یک ایرانیان اتوبوس است، پس از آن هواپیما و در رتبه بعدی قطار قرار دارد.

 استقبال اندک از سفر دریایی به قشم و کیش

 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درگزارشی اعلام کرد که تا پایان 14 فروردین سال جاری، سفرهای هوایی به جزیره کیش افزایش ۱۸ درصدی داشته است اما تردد دریایی به این جزیره مجموعا فقط ۸ درصد رشد داشته است.

  قشم هم با وجود آنکه رشد ۵۰ درصدی سفرهای هوایی را درسال جاری داشته است اما مسافرت دریایی به آن فقط ۲ درصد رشد داشت که توفان‌های دریایی، اصلی‌ترین عامل این کاهش سفر بوده است.

 کشورهای پرطرفدار برای ایرانی ها

شاید با توجه به اینکه سفر به کشورهای همسایه به افراد این امکان را می‌دهد که همزمان زیادی را زیاد در مسیر جاده‌یی نباشند و هم از کشوری دیگر بازدید نمایند، یکی از دلایل افزایش استقبال از سفرهای خارجی است.

 ترکیه یکی از کشورهایی است که در ردیف نخست فهرست مقاصد خارجی مورد علاقه ایرانی‌ها قرار می‌گیرد، چرا که هم به ایران از لحاظ مسافت نزدیک است و هم نیازی به دریافت ویزا ندارد.

 مقصد دیگری که ایرانیان برای سفر نوروزی خود انتخاب می‌کنند کشور عراق است، این کشور به علت جاذبه‌های مذهبی انتخاب بسیاری از افراد است.

 یکی از مقاصد دیگری که برای سفر و به ویژه سفرهای نوروزی ازسوی ایرانی‌ها انتخاب می‌شود، جمهوری آذربایجان و شهر باکو است.

 علاوه بر ترکیه، آذربایجان و عراق، یکی از محبوب‌ترین مقاصد خارجی گردشگران ایرانی، کشور ارمنستان است.

 

ارسال نظر