نقشه‌ گسل‌های تهران در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۸۲

باتوجه به اینکه پژوهشگران درباره فعال بودن گسل‌های شهر تهران و وقوع زمین لرزه در پایتخت هشدار می‌دهند، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تهیه نقشه‌های ۱۰ کلان‌شهر در برنامه سال ۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد، گفت: منابع بودجه‌یی تهیه این نقشه‌ها تامین شده و قرار است نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران دراختیار عموم شهروندان قرار ‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدسعید ایزدی گفت: پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ در موضوع تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران و باتوجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر، کار مشترکی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد و نخستین نقشه‌ها برای شهر تهران تهیه شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: در نقشه‌های تهیه شده، پهنه‌هایی در سه پهنه پرخطر، متوسط و ضعیف در نقشه‌ها شناسایی شده است.  معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دقت نقشه‌های گسلی شهر تهران به نحوی است که قابل تشخیص حتی پلاک‌های ساختمانی است و پلاک‌ها می‌توانند تشخیص دهند که در کدام پهنه قرار دارند.

ایزدی یادآور شد: طبق روال شورا، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران، نقشه‌های فوق به شهرداری و سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه در امر ساخت و ساز مسوول هستند، ابلاغ شده است.

این مقام مسوول همچنین گفت: آنچه شورای عالی شهرسازی و معماری مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از همه مهم‌تر آنکه شناسایی این پهنه‌ها کمک می‌کند که ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد، ضرورت دارد که مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی این اسناد است که تولید شده‌اند.  او تصریح کرد: غیر از تهران نقشه پهنه‌های گسلی شهر کرج و بیرجند هم آماده شده است. همچنین نقشه پهنه‌های گسلی شهر تبریز هم آماده شده منتها باید به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید و روند شورای عالی را طی کند تا همان‌طور که برای تهران ابلاغ شد برای سه شهر دیگر نیز ابلاغ شود.  ایزدی افزود: در بودجه سال ۹۷ هم منابع این موضوع پیش‌بینی شد و امیدواریم که علاوه بر ۱۰ کلان‌شهر که در مصوبه قید شده است بتوانیم آن را تا سقف ۲۰ کلان‌شهر و شهرهای بزرگ تعمیم دهیم و پهنه‌هایش را مشخص کنیم.

 

ارسال نظر