مخالفت پارلمان شهری پایتخت با استعفای نجفی

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۲۳
مخالفت پارلمان شهری پایتخت با استعفای نجفی

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

 استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران در روزهای پایانی سال گذشته باعث شد تا سال 96 برای ناظران امور شهری و شهروندان تهرانی با شوک و نگرانی به پایان برسد. بیست و سوم اسفند سال گذشته بود که در جریان جلسه‌یی که پشت درهای بسته برگزار شد و بعد از تکذیب‌های فراوان اعضای شورا درخصوص استعفای شهردار بالاخره احمد مسجدجامعی واقعیت را با رسانه‌ها در میان گذاشت و خبر استعفای نجفی را تایید کرد. این خبری بود که جریان‌های مخالف شهردار تهران از مدت‌ها پیش به دنبال آن بودند و بارها به بهانه‌های واهی خبر استعفای شهردار را منتشر کرده یا خواستار استعفای وی شده بودند.

هر چند به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر نجفی دلیل استعفای خود را بیماری‌اش عنوان کرده بود اما از همان ابتدا نزدیکان شهردار بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کردند که مهم‌ترین دلیل استعفای نجفی فشارها از بیرون بوده است. اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند تا برای بررسی این موضوع نشست هم‌اندیشی در ایام عید برگزار کنند که این نشست به جای ایام نوروز، روز گذشته پشت درهای بسته برگزار شد.

به گزارش «تعادل» در ایام نوروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شهردار در صورت خواست و اصرار اعضای شورا استعفایش را پس می‌گیرد اما روز گذشته رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران از امتناع نجفی درخصوص پس گرفتن استعفایش خبر داد.

مجید فراهانی درباره جلسه غیرعلنی روز گذشته گفت: در جلسه غیرعلنی با آقای نجفی درخصوص استعفای ایشان در جلسه همفکری اعضای شورای شهر گفت‌وگو کردیم. نجفی نهایتا با استناد به قضاوت قطعی 3 پزشک مختلف درخصوص بیماری صعب‌العلاج‌شان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند.

 دفاع نجفی از استعفای خود

زهرا نژادبهرام، عضوهیات رییسه شورای شهر نیز در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره توضیح داد: در جلسه روز گذشته آقای نجفی بار دیگر استعفای خود را مطرح و از آن دفاع کردند؛ اعضای شورای شهر نیز دلایل و دیدگاه‌های خود را در این زمینه عنوان کردند و قرار بر این شد که روز یک‌شنبه آینده در صحن علنی از استعفای خود دفاع کنند و در این خصوص رای‌گیری شود. من به خودشان نیز گفتم که به استعفا رای نمی‌دهم ضمن اینکه بسیاری از دوستان نیز چنین نظری داشتند و مخالف استعفا بودند.  نژادبهرام دلیل استعفای نجفی را بیماری جدید وی و نیز فشارهای بیرونی عنوان کرد و گفت: ایشان بیمار هستند اما به نظر می‌رسد فشارهای بیرونی عامل اصلی استعفا باشد. در واقع موضوع برج میلاد باعث شد تا فشارهای جدی بر او تحمیل شود. موضوعی که به نظر من اصلا اتفاق خاصی نبود و در کشور ما هزاران برنامه از این دست برگزار می‌شود و این موضوع با یک تذکر حل می‌شد ضمن اینکه آقای نجفی نیز همان روز عنوان کرد که این شیوه را نپسندیده و درباره آن به برگزار‌کنندگان تذکر داد. در نهایت این فشارهای بیرونی نجفی را به سمت استعفا هدایت کرد. نژادبهرام ادامه داد: موضوع بیماری چیزی نیست که بتواند باعث استعفا شود و به کسانی هم که انتقاد می‌کنند چرا آقای نجفی با علم به بیماری مسوولیت را قبول کردند باید بگویم که بیماری وی جدید است و قبلا این بیماری را نداشته‌اند.

 تاکید اعضای شورای شهر بر «ماندن نجفی»

همانطور که نژادبهرام عنوان کرد اکثر اعضای شورای شهر که در جلسه حضور داشتند، مخالف استعفای شهردار هستند. مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در حاشیه برگزاری جلسه غیرعلنی اعضای شورای شهر تهران در مورد استعفای نجفی گفت: همه اعضای شورای شهر متفق‌القول معتقدند که نجفی باید بماند. اعضای شورای شهر عملکرد نجفی را مثبت ارزیابی می‌کنند، این بیماری‌ را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست.  شایعاتی درخصوص انتخاب سرپرست شهردار نیز شنیده می‌شد و نام‌هایی مانند سلیمی، شهردار منطقه 3 و خود الویری نیز مطرح بود که الویری این موضوع را تکذیب کرد و گفت: در این جلسه اصلا بحث گزینه‌های دیگر شهرداری و سرپرستی مطرح نشد.  وی با بیان اینکه تاکید همه اعضا بر این است که نجفی از تصمیم خود منصرف شود، گفت: عملکرد نجفی در شهرداری تهران مثبت بوده است و انتخاب گزینه دیگر به جای نجفی فعلا مطرح نیست.

 استعفای نجفی به راحتی پذیرفته نمی‌شود

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع استعفای شهردار در جلسه رسمی 19فروردین ماه با حضور آقای نجفی مطرح می‌شود و وی دلایل استعفای خود را مطرح و در انتها رأی‌گیری خواهد شد، گفت: در این جلسه تنها تبادل نظر و اخبار انجام شد اما از آنجا که بحث استعفای نجفی بسیار مهم است، سخنانی نیز در این مورد انجام شد و حتی نجفی در بخشی از این جلسه حضور داشتند و بحث استعفا نیز مطرح شد.  سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه ایشان بر استعفای خود پافشاری دارند، گفت: اصرار وی به دلیل بیماری است و البته عوامل دیگری نیز عنوان شده است. بالاخره تنگناهایی نیز در این دوره وجود داشته است اما مشخصا بیماری جدید ایشان علت استعفاست.

اعطا با بیان اینکه هنوز استعفا بررسی نشده و نمی‌توان در مورد گزینه‌ها صحبت کرد، گفت: حتی در مورد گزینه‌های سرپرستی نیز صحبت نشد و در مورد گزینه‌های احتمالی بعدی نیز سخنی به میان نیامد و اساسا این موضوع را تکذیب می‌کنم اما دقت داشته باشید که فضا در شورای شهر به گونه‌یی نیست که در جلسه نوزدهم فروردین ماه به آسانی استعفا پذیرفته شود.  وی با بیان اینکه فضا در شورای شهر اینگونه است که اعضا موافق استعفا نیستند، گفت: تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست و اگر شورا رأی منفی به استعفای نجفی بدهد، نجفی همچنان شهردار تهران خواهد بود.

اعطا در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن نام محسن هاشمی در این جلسه به عنوان گزینه شهرداری گفت: چنین بحثی نداشتیم.  وی درخصوص نامه دوم استعفای نجفی و تغییر محتوای آن نیز به ایسنا گفت: شهردار تهران امروز(سه‌شنبه) نیز متن استعفای خود را که خلاصه‌تر از متن استعفای اول بود، تقدیم شورای شهر کرد و از نظر محتوایی تغییری نداشته بلکه متن جدید خلاصه‌تر بوده است. بحث اصلی استعفای نجفی بیماری است و اگر بیمار نمی‌شدند، استعفا نمی‌دادند؛ چراکه با وجود بیماری تحمل فشارها سخت است و بحث اعضا این است که وی دوره درمان خود را طی کند تا با قوت فعالیتش را ادامه دهد؛ اما نجفی مصر بر رفتن است.

 تصمیم شورا  برای مخالفت با استعفای نجفی

حجت نظری نیز دیروز بعد از جلسه هم‌اندیشی در توییتر خود نوشت:«در جلسه هم‌اندیشی امروز(سه‌شنبه) اعضای شورای شهر تهران که ساعاتی از آن با حضور نجفی برگزار شد درباره استعفای ایشان هم مواردی مطرح شد. شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری درخصوص ادامه مسیر به بعد از عدم پذیرش استعفا موکول می‌شود.»

 نظر متفاوت نزدیکان نجفی

درحالی که نجفی همچنان مهم‌ترین دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرده است اما نزدیکان وی نظر متفاوتی را مطرح می‌کنند. داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران درباره استعفای محمدعلی نجفی گفت: فشارهایی که وجود دارد، باعث شده است که شهردار تهران استعفا کند و بیماری در این میان نقش چندانی ندارد. به گفته وی آقای نجفی اعلام کرده که به دلیل بیماری دیگر قادر نیست در شهرداری حضور پیدا کند و به همین خاطر خواهان استعفاست اما در شهرداری و بین تحلیلگران نظر بر این است که ایشان تحت تاثیر فشارهایی که وجود دارد به سمت استعفا رفته و بیماری فرع بر موضوع است.  معاون پارلمانی شهردار تهران تاکید کرد: اعضای شورای شهر تهران مخالف استعفای آقای نجفی هستند و تا این لحظه خواهان ماندن ایشان در کسوت شهرداری هستند. باید منتظر جلسه هفته آینده اعضای شورای شهر باشیم و باز هم تاکید می‌کنم اعضای این شورا خواهان ماندن نجفی و تداوم خدمات ایشان در سمت شهرداری تهران هستند.  قنبری در پاسخ به اینکه آیا احضار شهردار تهران به دادگاه به دلیل حواشی به وجود آمده در جشن برج میلاد در استعفا تاثیرگذار بوده است یا خیر، گفت: آقای نجفی از دادگاه و از نحوه احضار به دادگاه ناراحت بودند. قطعا این احضار را نمی‌توان در جریان استعفای شهردار تهران نادیده گرفت. آقای نجفی به خاطر این اتفاق ناراحت و نگران بود و پس از این اتفاق بود که بحث استعفا به شکل جدی مطرح شد.  معاون پارلمانی شهردار تهران خاطرنشان کرد: آن اتفاق مشکوک بود، آنگونه که دست‌اندرکاران جشن بیان کردند، بنا نبود آن دختران خردسال حرکات موزون انجام دهند بلکه قرار بوده به حضار گل تقدیم کنند اما مراسم به‌نحو دیگری پیش رفت که خودش جای سوال دارد!

وی در خاتمه تاکید کرد: آنچه در بین صاحب‌نظران مطرح می‌شود این است که فشارهای موجود باعث استعفای شهردار تهران شده است.

 ماجرای میثاق نامه شورای پنجم

از همان روزهای نخستین شورای شهر پنجم بحث شهردار شدن محسن هاشمی مطرح بود اما در ادامه میثاق‌نامه‌یی توسط اعضای شورای شهر مبنی بر عدم خروج اعضای شورای شهر از شورا امضا شد. بعد از استعفای نجفی بار دیگر خبر شهردار شدن محسن هاشمی بر سر زبان‌ها افتاده و نیز اخباری مبنی بر پس گرفتن میثاق‌نامه شورای پنجم از سوی هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منتشر شد تا شرایط برای شهردار شدن هاشمی فراهم شود.  خبری که روز گذشته زهرا صدراعظم‌نوری، عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آن را تکذیب کرد.  وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که در پی درخواست‌های مکرر مردمی و سیاسی برای تصدی کرسی شهرداری تهران توسط محسن هاشمی، رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، میثاق‌نامه را پس گرفته است، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، تلاش اعضای شورای شهر این است که به استعفا رای منفی بدهد.  عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: براساس قانون اگر در جلسه علنی شورای شهر به استعفای شهردار رای مثبت داده شود؛ باید سرپرست تعیین شود.

 

ارسال نظر