ثبت 5 نقص فنی در پروازهای داخلی روز شنبه

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۳۶

درحالی که نخستین روزهای آغاز طرح تسهیل سفرهای نوروزی سال 97 را سپری می‌کنیم روز گذشته 5 نقص فنی در پروازهای داخلی ثبت شد که این موضوع نه تنها موجب نگرانی مسافران هوایی برای انجام سفری ایمن شد بلکه زنگ خطری برای مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری است تا بیش از این به بخش فنی و تعمیرات هواپیماها توجه داشته باشند.

ناگفته نماند که انتشار آمار 5 نقص فنی در یک روز زمانی نگران‌کننده می‌شود که براساس برنامه سازمان هواپیمایی کشوری مجوز 20650 سورتی پرواز برای ایام نوروز در مسیرهای داخلی و خارجی صادر کرده شده است.

اما نخستین نقص فنی رخ داده در روز شنبه مربوط به یک فروند هواپیمای ماهان به شماره پرواز 1085 در مسیر زابل- ایرانشهر است که این پرواز به دلیل نقص فنی به صورت اضطراری در فرودگاه بین‌المللی زاهدان به زمین نشست.

حمیدرضا پارسا، مسوول روابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان دراین زمینه به ایرنا گفت: یک فروند هواپیمای

BAE 146_ RJ100 متعلق به شرکت ماهان به شماره پرواز 1085 در مسیر زابل- ایرانشهر در ساعت 9:40دقیقه صبح دیروز با اعلام شرایط اضطراری مبنی بر نقص فنی در موتور شماره 3 درخواست فرود در فرودگاه بین‌المللی زاهدان را کرد. او افزود: این هواپیما پس از 16دقیقه در ساعت 9:56 به سلامت در فرودگاه بین‌المللی زاهدان به زمین نشست. پارسا تصریح کرد: این پرواز قرار بود مسیر تهران- زابل- ایرانشهر و برعکس را انجام دهد که دچار نقص فنی شد و مسافران این پرواز از هواپیما خارج و به ترمینال فرودگاه زاهدان منتقل شدند.

 پرواز مشهد - تهران 2 بار بازگشت

دومین نقص فنی گزارش شده مربوط به پرواز شرکت ایران ایرتور از مشهد به تهران است که این پرواز به دلیل نقص فنی 2بار به فرودگاه مشهد بازگشت. مدیرکل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در خراسان رضوی گفت: پرواز مشهد- تهران 2بار به فرودگاه مبدا بازگشت. حسین ترابیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پرواز شماره 961 شرکت هواپیمایی ایران ایرتور ساعت 5 صبح دیروز از مشهد به مقصد تهران انجام شد ولی حدود 15دقیقه پس از پرواز به دلیل نقص فنی به فرودگاه مشهد بازگشت.

او اظهار کرد: این پرواز پس از رفع نقص ساعت 7 و 45دقیقه انجام شد ولی دوباره به دلیل نقص فنی دیگر به فرودگاه مشهد بازگشت. براساس گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی ایران ایر تور، خلبان پرواز شماره ۴۶۰ مسیر مشهد- تهران به علت بروز نقص فنی در سیستم هوای داخل کابین، هواپیما را مناسب ادامه مسیر ندانست و به فرودگاه برگشت تا پس از رفع نقص فنی مجددا پرواز کند. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی هم در این باره به فارس گفت: خلبان این هواپیما در راستای رعایت اصول ایمنی پرواز به فرودگاه برگشت و این منطقی است زیرا بروز مشکل فنی در پرواز موجب بروز مشکلات بعدی می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه برگشت به فرودگاه مشهد طبق قوانین فرود اضطراری محسوب نمی‌شود، توضیح داد: این بازگشت به فرودگاه به دلیل نقص فنی در هواپیماست درحالی که در فرود اضطراری اگر خلبان درخواست فرود اضطراری دهد که ممکن است به دلیل از دست دادن موتور، باز نشدن چرخ و... باشد باید همه عوامل فرودگاهی در آماده‌باش کامل باشند و لحظه به لحظه تا نشستن هواپیما آمادگی خود را حفظ کنند درحالی که در این پرواز خلبان تشخیص داده که هواپیما به دلیل نقص فنی مناسب ادامه مسیر نیست و درخواست بازگشت به فرودگاه می‌دهد بنابراین تصمیم خلبان ادامه مسیر پس از رفع نقص بوده است.

سومین نقص فنی رخ داده در روز گذشته مربوط به پرواز ١٢١٤ قشم ایر است که با یک فروند هواپیمای‌ ام دی زاگرس انجام شد و تبریز را به مقصد بندرعباس ترک کرد اما به دلیل مشکل فشار کابین در یزد به روی زمین نشست. چهارمین نقص فنی مربوط به پرواز اصفهان- تهران هواپیمایی ماهان است که این پرواز به دلیل نقص در موتور شماره٢ در اصفهان با تاخیر روبه‌رو شد. در پنجمین مورد پرواز 3323 تهران -رامسر با atr متعلق به هما نیز پس از 15 دقیقه پرواز به علت نقص فنی به فرودگاه مهرآباد بازگشت. ثبت 5 نقص فنی در پروازهای داخلی در شرایطی رخ داده که براساس اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نخستین روز از پروازهای نوروزی(24 اسفند ماه) 122هزار مسافر از طریق 6 فرودگاه بزرگ کشور جابه‌جا شدند. در این روز فرودگاه امام خمینی(ره) با 171فروند نشست و برخاست و تعداد 27هزار و 190 اعزام و پذیرش مسافر نقش مهمی را در انجام پروازهای خارجی داشت.

همچنین فرودگاه مهرآباد با 393فروند نشست و برخاست و 47هزار و 553 اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه مشهد با 168فروند نشست و برخاست 23هزار و 825 اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه شیراز با 92فروند نشست و برخاست و 9400 اعزام و پذیرش مسافر به ترتیب بیشترین پرواز را به خود اختصاص دادند.

فرودگاه اهواز با 62 فروند نشست و برخاست و 7882 اعزام و پذیرش مسافر و فرودگاه اصفهان با 59 فروند نشست و برخاست و 6615 اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی بخش عمده‎یی از پروازهای نوروزی را انجام دادند. در این روز در مجموع 945فروند نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها انجام شد که 122هزار مسافر جابه‌جا شدند.

 

ارسال نظر