پشت‌پرده استعفای نجفی از شهرداری تهران

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۳۵
پشت‌پرده استعفای نجفی از شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران، در روزهای پایانی سال شوک بزرگی برای شهر و شهروندان بود. بحث بر سر دلایل این استعفا بسیار است و با وجود اینکه محسن هاشمی به نقل از استعفانامه نجفی عنوان کرده که عود کردن بیماری او دلیل کناره‌گیری از شهردار است، اما باتوجه به حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌ها و جریان‌های مخالف شهردار از همان روزهای آغازین فعالیت وی به وجود آوردند، اگر اعضای شورای شهر فشارهای سیاسی را دلیل اصلی استعفای شهردار معرفی نمی‌کردند، باز هم واضح بود که فشارهای بیرونی دلیل اصلی این امر به‌شمار می‌رود. زهرا نژادبهرام و ابراهیم امینی ازجمله اعضای شورای شهر بودند که فشارهای بیرونی را عامل کناره‌گیری نجفی عنوان کردند. علیخانی نیز در آخرین نشست خبری خود بر این موضوع تاکید کرد و فشارهای سیاسی را عامل اصلی استعفای شهردار دانست.

چهارشنبه گذشته که استعفای نجفی علنی شد، رحمت‌الله حافظی عضو اصولگرای شورای چهارم که از منتقدان سرسخت قالیباف به‌شمار می‌رفت در توییتی نوشت: «مدیر منصوب به شهردار سابق مراسم رقص در برج میلاد را تدارک می‌بیند، شهردار فعلی به دادستانی احضار و سپس با قرار وثیقه آزاد می‌شود و نهایتا استعفا می‌دهد.»

در روزهای ابتدایی فعالیت مدیر جدید، زمزمه‌هایی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه شهردار جدید 6 ماه بیشتر نمی‌تواند کار کند.

 برچیدن بساط ۸ کارتل بزرگ اقتصادی

مجید فراهانی عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز دیروز در گفت‌وگویی، مبارزه با فساد را مهم‌ترین دلیل فشارها بر نجفی برشمرده است. به گفته وی، شهرداری با همان بخشنامه‌های ضدفساد موفق شد، بساط ۸ کارتل بزرگ اقتصادی و کارگزاران عظیم رشدیافته در طول سالیان گذشته را یک‌شبه برچیند، به نحوی که بدهکاران و طلبکاران مستقیم با خود شهرداری طرف شوند. براساس آمارها و نظرسنجی‌ها، شهرداری تهران امروز جزو فاسدترین دستگاه‌های کشور است و نظرسنجی آقای نجفی در شهرداری طی 6 ماه اول نشان داده که یک‌سوم ارباب رجوعان اعلام کردند که از ما تقاضای رشوه شده است. ظاهرا این دست از فعالیت‌های آقای شهردار به مذاق برخی خوش نیامده و تمام تلاش خود را به کار بردند تا نجفی سال 97 شهردار تهران نباشد. البته خود نجفی نیز نسبت به این فشارها آگاه بود و در مصاحبه‌یی عنوان کرد در برابر فشارها ایستادگی می‌کنم اما در ادامه راه موفق نشد.

شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم ورود

46 دستگاه واگن جدید مترو به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت، در پاسخ به اینکه دلیل اصلی استعفای او چیست؟ شعری از مولانا را قرائت کرد و گفت: «بهتر آن باشد که سِرِّ دلبران/ گفته‌ آید در حدیث دیگران»

غلامعلی رجایی مشاور شهردار تهران نیز در توییتی آورده است: «از نزدیک در جریان استعفای شهردار هستم. این کناره‌گیری غیراختیاری ربطی به مراسم برج میلاد و احضار وی به دادسرا ندارد.»

 استعفا را پیش‌بینی می‌کردم

به گزارش «تعادل»، بخش عمده نشست خبری دیروز رییس کمیسیون حمل و نقل با خبرنگاران نیز حول محور استعفای شهردار گذشت. محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در ابتدای این نشست با اشاره به استعفای نجفی از سمت شهرداری تهران گفت: باتوجه به فشارهایی که بر وی بود و همچنین روحیات نجفی این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردم اما با همه این احوال استعفای وی در روزهای پایانی سال غیرمترقبه بود.

وی با بیان اینکه عارضه جدید پزشکی نجفی به‌تازگی ایجاد شده، تصریح کرد: برای اعضای شورای شهر نیز این بیماری محرز شده و استرس بر تشدید این بیماری موثر است.

علیخانی در پاسخ به اینکه چرا استعفای نجفی را پیش‌بینی می‌کردید، گفت: باتوجه به روحیات نجفی و پست‌های قبلی که داشت این احتمال وجود داشت و نهایتا استعفای خود را به شورای شهر داد. نجفی در این هفت ماه تحت فشارهای بیرونی و مشکلات درونی بود، بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی و تامین بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌ها کار آسانی نیست و دقت داشته باشید که هر روز پیمانکاران جلو شورا تجمع می‌کردند و این درحالی بود که در مدیریت قبلی می‌ترسیدند تجمع کنند و اما حالا آزادانه تجمع کرده و جلو شورای شهر می‌آمدند.

وی با بیان اینکه بیماری نجفی برای اعضای شورای شهر محرز شده است، گفت: حتی یک‌بار در جلسه هم‌اندیشی سه‌شنبه شهردار تهران شرکت نکرد و بعدا مشخص شد که برای پیگیری درمانش به پزشک مراجعه کرده و بهتر است در مورد بیماری‌شان خودشان جواب بدهند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا حواشی برج میلاد سبب استعفای نجفی بر اثر فشارهای بیرونی بوده است، گفت: بحث برج میلاد آنچنان اهمیتی نداشت اما دقت داشته باشید که با آمدن نجفی و اقدامات وی منافع خیلی‌ها در شهرداری به خطر افتاده بود و دست‌های پنهان و فشارها نمی‌خواستند اجازه دهند که اتفاقات خوبی در شهرداری رخ دهد.

 محسن هاشمی شهردار می‌شود؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال شهردار شدن محسن هاشمی، گفت: چون برخی احتمال می‌دهند که محسن هاشمی جزو گزینه‌ها باشد و از آنجا که دل‌شان نمی‌خواهد او شهردار شود، شروع به تخریب ها‌شمی کردند که این کار پسندیده‌یی نیست، چراکه وی بارها تاکید کرده که دنبال شهردار شدن نیست و این تصمیم شوراست که تشخیص بدهد چه کسی شهردار شود یا نه! هر چند در نظرسنجی‌ها ۷۰درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که هاشمی برای شهردار شدن مناسب است اما نظر نهایی را شورای شهر اعلام خواهد کرد. اما هاشمی در افکار عمومی و بدنه شهر مقبولیت دارد و دقت داشته باشید که در لیست امید نیز با بالاترین رای به شورای شهر راه یافتند. حالا خود هاشمی بخواهد یا نه یک بحث است و اینکه شورای شهر وی را انتخاب کند یا نه بحث دیگری است. هر چند که خودش اعلام کرده تمایلی برای شهردار شدن ندارد و در شورا نیز این بحث مطرح نشد. اما حرف من این است که نباید تخریب‌ها شروع شود که کار پسندیده‌یی نیست. وی در مورد گزینه‌های شهرداری تهران نیز گفت: تاکنون گزینه‌یی مطرح نشده و اسامی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، در حد گمانه‌زنی است اما قطعا تا قبل از جلسه ۱۹ فروردین که بحث استعفای نجفی مطرح می‌شود جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر خواهیم داشت تا به جمع‌بندی درخصوص گزینه‌ها برسیم.

 ساماندهی فضای شهرداری

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به شرایطی که نجفی در آغاز کار با آن روبه‌رو بود، گفت: مهم‌ترین کاری که ایشان انجام داد، ساماندهی فضاهای به‌هم ریخته شهرداری بود. وقتی آقای نجفی آمد به مخیله‌اش هم خطور نمی‌کرد که با چنین ساختار به‌هم ریخته و نابسامانی در حوزه‌های مختلف مواجه شود؛ به نحوی که حتی امکان حرکت هم از او سلب شود، به‌همین دلیل بود که به‌کرات از گوشه و کنار به گوش ما می‌رسید که شهرداری و شورا مدفن اصلاح‌طلبان خواهد شد و به سه ماه نرسیده حضورشان با شکست روبه‌رو می‌شود. به گزارش ایلنا، مجید فراهانی تصریح کرد: شهرداری با همان بخشنامه‌های ضدفساد، موفق شد بساط

8 کارتل بزرگ اقتصادی و کارگزاران عظیم رشدیافته در طول سالیان گذشته را یک‌شبه برچیند و بدهکاران و طلبکاران مستقیم با خود شهرداری طرف شوند. فراهانی با بیان اینکه نجفی زمانی وارد شهرداری شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و هر روز پیمانکاران طلبکار بیرون ساختمان شورای شهر به حق اعتراض کرده و برخی به خاطر طلب‌های‌شان خودسوزی هم کردند، گفت: شهرداری همین امروز با مشکل پرداخت حقوق و دستمزد مواجه است و

تا آخر سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری دارد، با این حال در چنین شرایطی شهرداری فضای تراکم‌فروشی غیرقانونی را متوقف کرد و به نظرم انحلال شورای معماری مناطق خیلی شجاعت می‌خواست. معاون سابق شهردار گفته بود، اگر پول کافی بدهند، برای ساخت برج در وسط میدان فردوسی هم مجوز می‌دهم.

وی با تاکید بر اینکه انحلال شورای معماری مناطق اعتراض سازندگان را در پی داشت، افزود: سازندگان اعتراض می‌کنند که این بخشنامه دست ما را بسته است. متاسفانه در گذشته هر میزان تراکمی که از شورای معماری مناطق درخواست می‌کردند، تصویب می‌شد و در عوض پولش را می‌گرفتند. شرایط به‌گونه‌یی بود که معاون سابق شهردار گفته بود، اگر شما پول کافی بدهید، برای ساخت برج در وسط میدان فردوسی هم مجوز می‌دهم، به‌همین دلیل است که با برج‌هایی در انتهای کوچه‌های الهیه مواجه هستیم که آدم حیران می‌ماند، اگر آتش‌سوزی‌ای رخ دهد، چگونه می‌توان ماشین‌های آتش‌نشانی را برای اطفای حریق داخل کوچه برد.

فراهانی افزود: به همین دلیل است که شاهد ایجاد شهری بی‌قواره هستیم که در آن فرد هر قدر پول بدهد، می‌تواند ساختمان بسازد. شهردار در چنین شرایطی باز هم توانست این ساختار را سازماندهی کند؛ نخست منبع تخلفات را بست و دوم جلو اقدامات غیرقانونی را گرفت و حاضر نشد با شهرفروشی و تراکم‌فروشی که مساوی با تخریب شهر است، تهران را اداره کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری گذشته از شهرفروشی درآمد کسب می‌کرد و این اواخر دیگر کف‌گیر تراکم هم به ته دیگ خورده بود، ادامه داد: در گذشته یک سیکل معیوب در مدیریت شهری وجود داشت. در حقیقت شهر را می‌فروختند و تخریب می‌کردند تا بتوانند آن را اداره کنند، اما این سیکل معیوب تا کی می‌توانست ادامه پیدا کند؟ نجفی جلو این کار را گرفت و شجاعانه هم این اقدام را انجام داد.

 فساد در شهرداری تهران

فراهانی در رابطه با اقدامات شهرداری در راستای مبارزه با فساد تصریح کرد: انتقاد دیگری که وارد می‌دانم در رابطه با مبارزه با فساد است. ما انتظار داشتیم شهرداری تهران برنامه‌ منسجمی برای مبارزه با فساد داشته باشد. براساس آمارها و نظرسنجی‌ها، شهرداری تهران امروز جزو فاسدترین دستگاه‌های کشور است و نظرسنجی آقای نجفی در شهرداری طی 6 ماهه اول نشان داده که یک‌سوم ارباب رجوع اعلام کردند که از ما تقاضای رشوه شده است. متاسفانه فساد در داخل شهرداری تهران موضوع پنهان و جدیدی نیست و برنامه شهرداری برای مقابله با این فساد برای ما مشخص نیست، در حالی که متاسفانه فساد افسارگسیخته به شکل تاریخی در شهرداری تهران وجود دارد.

وی با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای مبارزه با فساد سازمان‌یافته گفت: یکی از راه‌های اساسی، هوشمندسازی و آنلاین کردن خدمات شهرداری است. هر قدر مراجعات به شهرداری را کاهش داده و تحول دیجیتالی در این سازمان ایجاد کنیم، توانسته‌ایم با فساد مقابله کنیم. همچنین اگر بتوانیم فردی را که فسادی کرده، معرفی و با او برخورد علنی کنیم، همین نشان می‌دهد که عزم و اراده راسخ برای مبارزه با فساد داریم. معمولا فساد در ساختارهای متورم بیشتر است و هر چه بتوانیم شهرداری را کوچک‌تر کنیم، فساد را کاهش داده‌ایم، البته مبارزه با فساد نیازمند یک برنامه جامع است. در هر صورت افراد باید بدانند که کارشان ارزیابی می‌شود و اگر عملکرد مناسبی نداشته باشند یا تخلف کرده باشند، در آغاز سال باید نگران تمدید قراردادشان باشند.

 

ارسال نظر