ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۳۳

حذف پروازهای چارتری بازار را منظم می‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است با حذف امکان فروش چارتری بلیت هواپیما برخی بی‌نظمی‌هایی که در گذشته وجود داشته از بین می‌رود و امکان افزایش عجیب قیمت برخی پروازها کاهش خواهد یافت.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین ابهام‌هایی که بازار سفرهای هوایی با آن روبه‌رو بوده مدیریت پروازهای چارتری و تعیین نرخ آنها بوده است. او افزود: از این‌رو سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور جدی موضوع حذف این پروازها را در نظر گرفته و اینکه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی نیز اعلام آمادگی کرده که در این زمینه ورود کند، مساله‌یی مثبت است زیرا بخش زیادی از چارترها با محوریت آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود.

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه حذف پروازهای چارتری نیاز به برخی استثناها دارد، گفت: حذف چارتر در تمام مسیرها برای مسافران سود اقتصادی ندارد. در برخی مسیرهای زیارتی یا حتی مقاصد توریستی مانند کیش و قشم برای مسافران مقرون به‌صرفه‌تر است که از تور و پروازهای چارتری استفاده کنند. به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، هر چند پیش از این اعلام می‌شد که حذف چارترها می‌تواند برای برخی ایرلاین‌ها مشکل و محدودیت اقتصادی ایجاد کند، اما شرکت‌های هواپیمایی هر یک نرخ‌گذاری‌های پروازی جداگانه‌یی را در نظر گرفته‌اند که بخشی از آنها به ایام کم مسافر سال باز می‌گردد از این‌رو حتی در صورت حذف چارتر هم می‌توان انتظار داشت، ایرلاین‌ها شرایط خود را مدیریت کنند.

80درصد ظرفیت بنادر شمالی خالی است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بنادر کشور فقط محلی برای تخلیه، بارگیری و ترابری کالا نیستند، گفت: ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰میلیون تن است که در حال حاضر از 6میلیون تن ظرفیت آن (20درصد) استفاده می‌شود و برای ارتقای این سهم نیازمند استفاده از تسهیلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم.

به گزارش ایسنا، محمد راستاد اظهار کرد: با این رویه شاهد هم‌افزایی و مشارکت سازمان‌های مربوطه خواهیم بود که موجب تحول در بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی می‌شود. او با بیان اینکه سرمایه‌های کشور باید به مرحله‌ بهره‌برداری برسند، ادامه داد: به واسطه ظرفیت‌ها و تسهیلات موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بنادر کشور می‌توانند به خوبی از این پتانسیل استفاده کنند و در مسیر پیشرفت گام بردارند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فعالیت‌های تولیدی همراه با ایجاد ارزش افزوده باید در دستور کار بنادر قرار گیرد تا شاهد افزایش حجم تخلیه و بارگیری، رونق نوارهای ساحلی کشور و هم تضمین در بخش بازاریابی باشیم. راستاد با اشاره به اینکه اراضی پس‌کرانه‌یی بنادر باید به سمت و سویی هدایت شود که فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌یی به عنوان اولویت اصلی تلقی شود، بیان کرد: به‌طور مثال بندر کاسپین الگوی قابل قبولی در راستای اشتغال‌زایی و تولید است و در بندر چابهار چنین توسعه‌یی در دستور کار قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه سازمان بنادر متولی امور دریایی و مرجع حاکمیتی دریا به شمار می‌آید، اظهار کرد: استفاده از حداکثر ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی در تفاهمنامه مذکور بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است.

تاخیر 54درصدی پروازهای فرودگاه مهرآباد در بهمن‌ماه

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در بهمن‌ماه امسال 14شرکت هوایی در مجموع 5هزار و 807 پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام دادند که 54درصد آن با تاخیر انجام شده است.

به گزارش ایرنا، از 5هزار و 807 پرواز فرودگاه مهرآباد در بهمن‌ماه، 3هزار و 139پرواز با تاخیر و 2هزار و 668 پرواز به موقع انجام شد. با تاخیر 69درصدی پروازها، شرکت هواپیمایی کارون در راس بیشترین تاخیرها قرار گرفت و پس از آن شرکت زاگرس با 61درصد و ایران‌ایر با 59درصد در رتبه بعدی قرار گرفتند. در این ماه 58درصد پروازهای شرکت هوایی آتا ایر، 55درصد پروازهای کاسپین و 54درصد پرواز شرکت‌های آسمان و تابان از فرودگاه مهرآباد با تاخیر انجام شده است. در بهمن‌ماه شرکت هواپیمایی آسمان با 983 مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد که 459 پرواز آن به موقع و 531 پرواز با تاخیر صورت گرفت. همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شرکت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد 644 مورد بود که 356 پرواز آن به موقع و 288 پرواز آن با تاخیر انجام شد. در مدت یاد شده شرکت هوایی آتا ایر موفق شد 488پرواز از مهرآباد داشته باشد که 207 مورد آن به موقع و 281 پرواز آن با تاخیر بود. شرکت هوایی ایران‌ایر هم در این ماه 684 پرواز انجام داد که 279پرواز آن به موقع و 405مورد آن با تاخیر همراه شد.

پرواز مستقیم تهران به بلگراد برقرار شد

پرواز مستقیم تهران به بلگراد با پرواز یک فروند ایرباس 320 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برقرار شد. به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، این نخستین پرواز از تهران به بلگراد طی 27 سال اخیر است و انجام آن نشان‌دهنده بهبود روابط بین ایران و صربستان است. دو کشور تا اوایل دهه 1990 میلادی یعنی زمانی که یوگسلاوی بر اثر یک جنگ خونین تجزیه شد، روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند. اکنون و در شرایطی که بلگراد به دنبال تقویت گردشگری و افزایش رشد اقتصادی خود است، در تلاش برای دستیابی به بازارهای غیر اروپایی و جذب گردشگر از کشورهایی نظیر ایران و ترکیه است ضمن اینکه بلگراد ایران را بازاری مستعد برای صادرات محصولات کشاورزی خود می‌بیند. راسیم لجاجیک وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان با اشاره به برخی هشدارها درباره افزایش تعداد مهاجرانی که قصد دارند از ایران به غرب اروپا بروند، گفت: طبیعی است که همه ‌چیزهای مثبت ریسک‌هایی را هم در پی دارند، ایرانی‌ها از بلگراد به عنوان یک مسیر ترانزیت برای سفر به اتحادیه اروپا استفاده کرده‌اند. او افزود: دو کشور توافق کرده‌اند، اقداماتی را برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اجرا بگذارند. لجاجیک بیان کرد: «در طرف ایران، کنترل در سوار شدن به هواپیما افزایش خواهد یافت در بلگراد هم توافق کرده‌ایم که یک کمیته مشترک ایجاد کنیم تا بتوانیم مشکلات‌مان را آسان‌تر حل و فصل کنیم.»

 

ارسال نظر