بیماری؛ دلیل استعفای نجفی از شهرداری تهران

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۳۰
بیماری؛ دلیل استعفای نجفی از شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

محمدعلی نجفی شهردار تهران استعفای خود را تقدیم اعضای شورای شهر تهران کرد. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، ضمن تایید فشارهای سیاسی وارده به نجفی اعلام کرده است، دلیل این استعفا بیماری است.

به گزارش «تعادل»، از صبح روز چهارشنبه شایعات مختلفی در فضای مجازی مبنی بر استعفای نجفی منتشر شد و رسانه‌های اصولگرا وحتی صدا و سیما نیز شروع به انتشار خبر استعفای نجفی کردند. البته این‌بار اول نبود که برخی جریان‌های خاص شایعه کناره‌گیری نجفی را مطرح می‌کردند و آن‌قدر تعداد این شایعات زیاد بود که دیگر جدی گرفته نمی‌شد. اما این‌بار قضیه فرق می‌کرد، تایید برگزاری جلسه اعضای شورا این امر را تقویت کرد اما تا بعدازظهر اخبار ضد و نقیض بود. در ساعات ابتدایی و قبل از ظهر برخی اعضای شورا در گفت‌وگو با خبرنگاران قضیه استعفا را تکذیب کردند. ازجمله زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رییسه شورا در این باره گفت: در ۶ ماهه گذشته مدام شایعه استعفای نجفی منتشر می‌شود که صحت ندارد و ما واقعا علت این رفتار را نمی‌دانیم. وی همچنین با ابراز نارضایتی از این بی‌اخلاقی رسانه‌یی خاطرنشان کرد که شهردار تهران پرتوان به کار خود ادامه می‌دهد.

اما دقایقی بعد از این اظهارنظر، احمد مسجدجامعی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خبر استعفای شهردار را تایید کرد. بعد از آن نژادبهرام هم در توییتی عنوان کرد که من الان درخواست استعفای نجفی را دیدم و فشارهای بیرونی باعث استعفای وی شده است.

در ادامه مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز اظهار کرد که تصمیم‌گیری درخصوص شهردار جدید نیازمند زمان است، از این رو اعضای شورا بر ادامه کار شهردار تا انتهای تعطیلات نوروز توافق جمعی دارند. بنا شد استعفا در نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید رسما قرائت شده و تصمیم‌گیری قطعی کنیم.

افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تایید استعفای شهردار تهران و بررسی استعفای او در جلسه غیررسمی شورای شهر تهران اعلام کرد: از چند روز پیش قرار بود اعضا به‌طور غیررسمی جلسه‌یی برای جمع‌بندی اقدامات سال جاری و برنامه‌ریزی برای سال آینده داشته باشند. باتوجه به مطرح شدن استعفا، جلسه امروز به این امر اختصاص یافت.

 علت استعفا از زبان محسن هاشمی

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران، علت استعفای محمدعلی نجفی را یک مشکل جدید پزشکی مطرح کرد و گفت: مشکل پزشکی را نمی‌شود علنی کرد.

هاشمی در این باره توضیح داد: از عصر روز سه‌شنبه استعفای آقای نجفی را دریافت کردیم و روز گذشته هم در جلسه هم‌اندیشی، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جلسه هم‌اندیشی تصمیم بر این شد که نجفی تا نخستین جلسه رسمی شورا به وظایف خودش ادامه دهد تا مشکلی برای شهر پیش نیاید. بعد از تعطیلات استعفای وی را در صحن شورا به بحث می‌گذاریم. اگر توضیحات قانع‌کننده‌یی دادند در همان جلسه سرپرست انتخاب می‌کنیم، اگر پذیرفته نشد به کار خود ادامه می‌دهند.

رییس شورای شهر در مورد شهردار گفت: نجفی از اعضا دلخور نیست و اتفاقا چند شب پیش با اعضا جلسه‌یی داشتند و من دلخوری از اعضا را تکذیب می‌کنم. در مورد اینکه اعضا مخالفند یا نه هم چیزی نمی‌توانم بگویم، قطعا اعضا دوست دارند که وی بماند.

هاشمی درخصوص دستگیری نجفی و آزادی با وثیقه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: راجع به گزینه‌های جایگزین وی هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم و ‌خوب نیست که رییس شورای شهر تهران راجع به این موضوع اظهارنظر کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر کسی بیماری داشته باشد و بیماری خود را پنهان کند کار خلافی کرده است، فشار سیاسی زیادی به ایشان وارد شده اما بیماری، علت استعفای شهردار تهران است. وی تاکید کرد: اگر اعضا هم بخواهند من شهردار نمی‌شوم.

هر چند گفته می‌شود دلیل استعفای شهردار بیماری وی بوده اما به نظر می‌رسد تلاش‌های جناح مخالف شهردار نتیجه داد و بالاخره شهردار تهران را مجبور به استعفا کردند. از همان روزهای نخستین که اسم نجفی در لیست کاندیداهای شهرداری تهران قرار گرفت برخی جریان‌ها و رسانه‌های اصولگرا ساز مخالفت کوک کرده و هجمه‌های فراوانی به نجفی وارد کردند. مهم‌ترین بهانه آنها برای اینکه نجفی گزینه مناسبی برای شهر تهران نیست هم بیماری و سن بالای او بود به همین دلیل زمانی که بیماری دیسک کمر شهردار در مراسم اربعین عود کرد این رسانه‌ها دست به کار شده و از عدم کفایت وی بر‌ای مدیریت شهر تهران گفتند.

بعد از آن نیز با دلیل و بی‌دلیل هر روز در این رسانه‌ها اخبار و تحلیل‌هایی با این عنوان که چرا نجفی باید استعفا کند، نجفی در شهرداری نمی‌ماند و نظایر این به تیتر یک آنها تبدیل شد.

در جریان زلزله تهران، خبری در رسانه‌های جریان مخالف و فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه شهردار تهران در زمان زلزله تهران نبوده و با خانواده‌اش در گران‌ترین هتل کیش تفریح و استراحت می‌کرده است، خبری که نجفی آن را تکذیب کرده و گفته بود: آخرین مسافرتش 6 ماه قبل بوده و در روز زلزله در تهران مشغول فعالیت بوده است. این جریان ادامه داشت تا اینکه روز زن رسانه‌های مخالف بهانه مهم‌تری پیدا کرده و تمام تلاش خود را برای تخریب شهردار به کار بردند. در این روز به مناسبت روز زن مراسمی در برج میلاد برگزار شد و در آن چند دختر بچه زیر 8 سال حرکات موزون انجام دادند. این موضوع، به لطف رسانه‌های مخالف ناگهان ابعاد بزرگ‌تری یافته و کار را به نماز جمعه و دادستانی کشاندند. هر روز تحلیل‌ها و اخبار تازه‌یی از این موضوع منتشر و شهردار متهم شد که چرا مجلس گناه را ترک نکرده است. درنهایت شهردار تهران به دادستانی احضار و مجبور به پاسخگویی شد.

نکته جالب اینجاست که اگر مراسم مشکل داشت، چرا برگزار‌کنندگان آن به دادستانی احضار نشده و شهردار باید پاسخگوی مراسمی باشد که در برنامه‌ریزی آن نقشی نداشته است. رحمت‌الله حافظی عضو اصولگرای شورای چهارم و منتقد جدی قالیباف، در این خصوص توییت جالبی منتشر کرد و نوشت: «مدیر منصوب به شهردار سابق مراسم رقص در برج میلاد را تدارک می‌بیند، شهردار فعلی به دادستانی احضار و سپس با قرار وثیقه آزاد می‌شود و نهایتا استعفا می‌دهد. با این رفتارها و چنین عملکردی نیاز به ستون پنجم دشمن نداریم. خودمان تیشه به ریشه‌ها می‌زنیم.» نکته قابل‌توجه در جریان استعفای نجفی این بود که از ساعات آغازین صبح خبر استعفای شهردار تهران بارها تایید و تکذیب شد، اما محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر روابط عمومی شورا و مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران سکوت اختیار کرده و هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام ندادند.

 شهردار بعدی کیست؟

هنوز جوهر استعفانامه نجفی خشک نشده، گمانه‌زنی‌ها برای شهردار بعدی شروع شده و خبرگزاری آنا خبر داد که سه عضو شورای شهر تهران در تماس با مهرعلیزاده از وی درخواست کردند تا آماده خداحافظی از اصفهان و پذیرش سمت شهرداری تهران باشد.

به گزارش آنا، دو عضو شورای شهر، از جهانگیری هم درخواست کرده‌اند تا از این فرصت برای خروج از دولت استفاده کند. اما بعید به نظر می‌رسد که جهانگیری از سمت معاون اولی کناره‌گیری کند. در ابتدای دوره پنجم شورای شهر، مهرعلیزاده از گزینه‌های جدی برای تصدی شهرداری تهران بود و برنامه مفصلی را هم در این خصوص به شورای شهر ارائه کرد اما باتوجه به اقبال بیشتر اعضای شورای شهر به آقای نجفی، از کاندیداتوری برای سمت شهرداری تهران کناره‌گیری کرد و بعد از مدتی ازسوی دولت، به‌عنوان استاندار استان اصفهان، انتخاب شد. برخی نیز دیروز مطرح کردند، اگر محمود حجتی وزیر کشاورزی نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند، شهردار بعدی تهران خواهد بود. محسن هاشمی رییس کنونی شورای شهر تهران نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که برای تصدی شهرداری تهران مطرح شده است.

 

 

ارسال نظر