صرف۵۰ درصد هزینه‌های عمرانی کشور در محدوده تهران

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۲۸

تورج فرهادی قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰درصد هزینه‌های عمرانی کشور در محدوده تهران خرج می‌شود که نشان‌دهنده جذابیت خاص و بسیار این محدوده است.

به گزارش ایسنا، فرهادی با اشاره به اینکه محدوده شهر تهران حدود ۶۱۲ کیلومتر مربع است، گفت: نسبت مجموعه شهری تهران به محدوده شهری کل کشور عددی زیر یک درصد را نشان می‌دهند، به‌طوری که یک میلیون و ۶۴۷ هزار کیلومتر مربع مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین آخرین سرشماری نفوس در ایران در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که در مجموعه شهری تهران بیش از ۱۹درصد جمعیت کشور به صورت رسمی زندگی می‌کنند.  قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰درصد کشور در ظرفیت مساحتی که حدود یک‌درصد کشور را تشکیل داده است مشغول سکونت و زندگی هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰درصد از تولید ناخالص ملی در شهر تهران واقع شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزینه‌های عمرانی کشور در محدوده تهران خرج می‌شود، که نشان‌دهنده جذابیت خاص و بسیار این محدوده است، به‌طوری که این موضوع می‌تواند منجر به با ارزش شدن زمین شود.

 فرهادی که در یک برنامه رادیویی با موضوع بررسی بسترهای زمین‌خواری و روش‌های مقابله با آن صحبت می‌کرد، همچنین افزود: به‌دلیل کم‌آب بودن کشور اکثر مردم به حضور در شمال ایران که منطقه‌یی مملو از آب است، رغبت و علاقه بسیاری دارند، به همین دلیل همواره به دنبال این هستند تا محل سکونتی در این ناحیه داشته باشند. همچنین توجه و علاقه مردم به یک موضوع خاص همواره بهانه‌های خوب و بسیاری را دراختیار سوءاستفاده‌گران و فرصت‌طلبان قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از فضای ایجاد شده دست به سوءاستفاده از تقاضای مردم بزنند.

در ادامه این برنامه رادیویی مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به اینکه افزایش قیمت ملک در کشور همواره انگیزه زمین‌خواری را بالا می‌برد نیز اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مجازات‌های تعیین شده در حوزه زمین‌خواری متناسب با جرم واقع شده نیست، به‌طوری که این مجازات در رفع و جلوگیری از گسترش این موضوع کارساز نیست. ماشاالله گرامی با اشاره به اینکه ثبت موقعیت تمام اراضی و املاک کشور همواره برعهده سازمان ثبت اسناد و املاک است، گفت: صدور سند مالکیت برای مالک یک زمین یا ملک ازجمله مهم‌ترین رسالت‌های سازمان ثبت اسناد کشور به‌شمار می‌آید. همچنین هر نهاد و دستگاهی که در زمینه زمین و ملک مسوولیت و رسالتی را برعهده دارد، باید حافظ املاک و اراضی خود باشند، به‌طوری که سازمان ثبت احوال نمی‌تواند ضعف یک سازمان در نگهداری املاک خود را پوشش دهد.  وی با اشاره به دستگاه‌های متولی در امر عرصه‌های ملی کشور، گفت: مساحت کشور ایران حدود 164میلیون هکتار است، به‌طوری حدود ۱۴۴میلیون از این مقدار را مساحت غیرشهری و یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار را مساحت شهری تشکیل داده است.   گرامی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷درصد از مساحت کشور را عرصه‌های شهری تشکیل داده است، عنوان کرد: طیف گسترده اراضی ملی و غیرشهری کشور باتوجه به فعالیت‌های مطلوب سازمان اراضی و مراتع کشور در وضعیت خوبی قرار ندارند، به‌طوری که حفاظت فیزیکی از این اراضی راه مناسبی برای مدیریت اراضی به‌شمار نمی‌آید.

وی با اشاره به اقدامات سازمان ثبت اسناد درخصوص جلوگیری از موضوع زمین خواری در کشور، تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همواره در نظر دارد تا با اقدامات سیستمی از گسترش موضوع زمین‌خواری در کشور جلوگیری کند.

 

 

ارسال نظر