خیز شورای تهران برای لغو مصوبه برج‌ باغ‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۴
خیز شورای تهران برای لغو مصوبه برج‌ باغ‌ها

گروه راه و شهرسازی|

 لغو مصوبه جنجالی برج باغ‌ها که در سال 83 و در زمان مدیریت قالیباف بر شهر تهران ابلاغ شده بود، ‌یکی از دستور جلسه نشست روز گذشته شورای شهر تهران بود که به دلیل کمبود وقت بررسی آن به جلسات بعدی موکول شد، اما به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران اصلاح مصوبه برج باغ‌ها یکی از اولویت‌های شورای پنجم محسوب می‌شود و از آنجا که اعضای شورا به دنبال حفظ باغات تهران هستند، بنابراین قرار شد بخشی از بندهای این مصوبه را حذف کنند و پیشنهادهای جدیدی بدهند. لغو این مصوبه باید به‌طور همزمان هم در شورا و هم در شورای عالی شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین شهرداری لایحه‌یی برای اصلاح این مصوبه تهیه کرد تا به شورای عالی شهرسازی ارائه شود.

به گزارش «تعادل» مصوبه برج‌ باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران است که در سال۸۲ به تصویب رسید و در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز تایید شد و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت. طبق این مصوبه متولیان ساخت‌وساز می‌توانند صرفا در ۳۰درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰درصد باقیمانده باغ را حفظ کنند، اما در عمل چنین نشد چون اولا شهرداران مناطق در شوراهای معماری بعضا تا ۴۰ یا 50درصد اجازه سطح اشغال در طبقات را دادند و ثانیا به بهانه تامین پارکینگ در زیرزمین‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج ۶۰ تا ۷۰درصد زیرزمین، تحت ساخت رفت و با ایجاد رمپ‌ها در فضای باقیمانده که بخشی از فضای ۷۰ درصد باغ را اشغال می‌کرد، عملا شاهد از بین رفتن باغ‌های شهر شدیم. این قضیه تا جایی ادامه یافت که برخی از مافیای باغ‌خواری صحبت کردند.

مصوبه برج باغ‌ها تیشه به ریشه باغ‌های تهران زده است. بیش از 150 باغ در تهران قربانی سودجویی انسان‌ها شده‌اند. قربانیانی از 4 منطقه در تهران که بیشتر مناطق شمالی شهر را در بر می‌گیرند. به گفته یکی از اعضای شورای شهر بیشترین آمار تخریب باغات در مناطق 1، 2، 3 و 5 بوده است.

در واقع مدیریت قبلی شهر تهران به منظور درآمدزایی و فروش هر چه بیشتر تراکم این مصوبه را تصویب کردند، هر چند در پایان دوره شورای چهارم برخی اعضای اصلاح‌طلب پیشنهادهایی مبنی بر لغو و اصلاح این مصوبه عنوان کردند اما پیشنهادها محقق نشدند و اکنون بعد از گذشت حدود 14سال از اجرای این مصوبه و بعد از اینکه به گفته پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با اجرای این مصوبه 4 هزار هکتار از باغات تهران نابود شده‌اند، اعضای شورای پنجم شهر تهران تصمیم گرفته‌اند جلو اجرای آن را بگیرند و اصلاح کنند.

 اول هزینه می‌کنند بعد اصلاحیه می‌آورند

در ادامه جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر، اصلاحیه بودجه سال 96 به مبلغ 760میلیارد تومان که یک فوریت آن در جلسه گذشته به تصویب رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفت. در جریان بررسی این لایحه افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای شهر تهران در مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ گفت: ما ماه‌هاست که علیه اسناد فاقد اعتبار و هزینه‌های خارج از مصوب فریاد می‌زنیم و می‌گوییم که نباید هزینه‌ها براساس روال‌های غیرقانونی باشد.

وی ادامه داد: آقایی می‌رود، مصاحبه می‌کند و می‌گوید ۱۰میلیارد هزینه شده است و حالا برای اقداماتی که انجام داده‌اند، مصوبه آورده‌اند در حالی که برای این هزینه‌ها، قبلا اعدادی در نظر گرفته شده بود و در قالب لایحه بودجه به شورا آمده و اعداد و ارقام در کمیسیون‌ها مورد برآورد قرار گرفته شده است و در نهایت تصویب شد.

معاون نظارت شورای شهر تهران افزود: برخلاف این رویه برخی افراد هزینه می‌کنند و حال برای قانونی شدن اقدامات‌شان اصلاحیه آورده‌اند. داستان این مساله مانند داستان برج باغات شده است. دوستان می‌گویند خوشبختانه این عدد ۷۶۰میلیارد دلار است. این خوشبختانه نیست بلکه بدبختانه است. این عدد حدود ۵درصد هزینه‌کرد بودجه است. آنها اول اقدام غیرقانونی می‌کنند و حالا درصدد اخذ مجوز و قانونی کردن اقدامات‌شان هستند.

حبیب‌زاده اضافه کرد: بخشی از اصلاحیه این لایحه و درخواست جهت افزایش آن برای حقوق و مزایاست. به چه حقی این کار را انجام داده‌اند؟ من با این کار مخالفم و از دوستان و اعضای شورا می‌خواهم که با آن مخالفت کنند. مخالفت با این مساله، مخالفت با یک رویه غلط و غیرقانونی است.

 افزایش 4برابر هزینه‌های روابط‌عمومی!

همچنین شهربانو امانی در واکنش به اصلاحیه بودجه روابط‌عمومی شهرداری گفت: روابط‌عمومی قبلی باید در مورد کتاب‌هایی که در خصوص مدیریت جهادی چاپ کرده و شوهای افتتاحیه توضیح دهد، چرا که هزینه‌ها چهاربرابر شده و این شبهه انتخاباتی دارد. وی با بیان اینکه 2میلیارد تومان پول‌اش نذری داده شده، گفت: این مسائل مربوط به دوران نجفی نیست و نباید به اسم نجفی نوشته شود.

در ادامه پندار مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری در توضیح اصلاحیه بودجه گفت: ۵۰۰۰نفر نیرو از نیروهای خدمات شهری تبدیل وضعیت داده و قراردادشان رسمی شده و بار مالی پیش‌بینی شده در این زمینه درست نبوده است. به‌طور متوسط حقوق‌ها در هر سال 8درصد افزایش می‌یابد. اما بر اساس مصوبه هیات وزیران حقوق امسال ۱۰درصد افزایش یافته که این مساله نیز سبب افزایش بار مالی شده است.

در ادامه حجت میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دفاع از اصلاحیه بودجه روابط‌عمومی گفت: زمانی که ما پای کار آمدیم همه اعتبارات روابط‌عمومی خرج شده بود و در 6ماهه دوم روابط‌عمومی حتی یک ریال هم اعتبار نداشت.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بودجه روابط‌عمومی بین ۱۸ تا ۲۰میلیارد تومان بوده اما سال گذشته به دلیل اختلاف رییس کمیسیون بودجه و مدیر روابط‌عمومی شهرداری این اعتبارات نصف شده بود، گفت: بودجه نیز از محل اسناد ۹۵ هزینه شده بود و زمانی که روابط‌عمومی تحویل تیم جدید شد، اعتباری نداشت.

 واگذاری منتفی شد، ‌شهر آفتاب پول ندارد!

سید حسن رسولی نیز در بررسی لایحه اصلاحیه بودجه مصوب سال 1396 درباره اصلاحیه بودجه 200میلیارد تومانی برای احداث و توسعه مجموعه شهر آفتاب اظهار کرد: اعضای شورای شهر در دوره چهارم به دلیل تصمیم برای واگذاری مجموعه شهر آفتاب، اعتبار مصوب برای این مجموعه را از بودجه حذف می‌کنند، اما بنا به دلایلی واگذاری شهر آفتاب منتفی می‌شود.

وی با اشاره به بازدیدی که تعدادی از اعضای شورای پنجم از مجموعه شهر آفتاب با حضور شهردار تهران داشتند، گفت: در این بازدید مشخص شد که 200 میلیارد تومان برای توسعه این مجموعه هزینه شده است. این مبلغ بر اساس اسناد هزینه صورت‌ وضعیت قطعی پیمانکاران است.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد: درباره مجموعه شهر آفتاب نشستی با مسوولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که خروجی نداشت. در حال حاضر مجموعه شهر آفتاب متعلق به شهرداری تهران است و مادامی‌ که تصمیم جدیدی برای این مجموعه گرفته نشود، باید هزینه جاری و نگهداشت و پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط شهرداری پرداخت شود.

وی درباره پیشنهادی مبنی بر حذف اصلاح اعتبارات تملک دارایی مالی با عنوان «دیون بلامحل» که در اصلاحیه اعتبار 40 میلیارد تومان برای آن اعلام ‌شده است، گفت: این ردیف برای رفع دیون شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی است که متقاضی احداث بناهای تجاری، مسکونی و اداری بودند اما به دلیل ناشی از رکود بازار اعلام انصراف کردند و خواهان استرداد پولشان هستند، از این‌رو نباید این ردیف حذف شود.

به گزارش ایسنا، نهایتا کلیات این اصلاحیه به تصویب رسید و اعضای شورای شهر اصلاحیه ۷۳۰میلیارد تومان از اصلاحیه ۷۶۰میلیارد تومانی را به تصویب رساندند و ۳۰میلیارد تومان از این اصلاحیه به دلیل اختلاف نظر بدون مصوبه شورا باقی ماند که در تفریغ بودجه به عنوان هزینه فاقد مطرح می‌شود.

 پیاده‌راه 17 شهریور گازانبری ساخته شد

در نشست دیروز شورای شهر تهران همچنین محمد علیخانی رییس کمیسییون حمل و نقل و ترافیک از شهردار پایتخت خواست تا به داد اهالی و کسبه پیاده‌راه «17 شهریور» برسد. وی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه در پی اعتراضات گسترده کسبه و اهالی پیاده‌راه 17شهریور از این منطقه بازدید کردم، گفت: این پیاده‌راه به صورت غیرکارشناسی و غلط بدون تهیه مطالعات و پیوست‌های ترافیکی ساخته شده است. این پیاده‌راه با رنگ لعاب مذهبی به صورت دستوری و گازانبری ساخته شد و هیچ یک از کارشناسان ترافیکی دخالتی در اجرای این طرح نداشتند و سندی نیز در تایید آن امضا نکردند. به گفته علیخانی 400میلیارد تومان که با احتساب قیمت روز 1000میلیارد تومان می‌شود، برای ساخت این پیاده‌راه هزینه شده است.

 

 

ارسال نظر