تکذیب درگیری بر سر جعبه سیاه پرواز تهران-یاسوج

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۲۷

دو هفته از سقوط هواپیمای 72 ATR شرکت آسمان در کوه دنا می‌گذرد و هر دو جعبه سیاه این هواپیما طی روزهای اخیر (عصر شنبه و صبح یک‌شنبه) توسط امدادگران هلال‌احمر و کوهنوردان ارتش پیدا شده و به ستاد مدیریت سانحه سقوط هواپیما واقع در استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد منتقل شده است.

پیش از پیدا شدن جعبه سیاه ATR اظهارات ضد و نقیضی درباره یافتن این جعبه و نحوه انتقال آن ازسوی مسوولان حاضر در منطقه دنا، مطرح شد، ضمن اینکه بلاتکلیفی سازمان هواپیمایی کشور در اطلاع‌رسانی و تایید و تکذیب اخبار مربوط به این سانحه با یافتن جعبه سیاه ATR به اوج خود رسید. درحالی که عصر شنبه معاون استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد و تعدادی از نمایندگان مجلس پیدا شدن جعبه سیاه این هواپیما را تایید کردند این سازمان روز یک‌شنبه از یافتن این جعبه سیاه خبر داده و آن را تایید کرد و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تاخیر در اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: به‌دنبال پیدا شدن قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده از سوی گروه‌های کوهنورد اعزام شده به منطقه حدس‌هایی درباره پیدا شدن جعبه سیاه زده شد اما تا زمان تایید نشدن آن به‌طور رسمی از سوی کارشناسان، سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تایید نکرد.

 درگیری شد یا نشد؟

یکی از ابهامات مطرح شده پس از یافتن جعبه سیاه هواپیمای ATR مربوط به درگیری میان دو گروه برای دریافت جعبه سیاه این هواپیما بود و درحالی که یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرده بود که درگیری به وجود آمده، سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تکذیب کرد.

بهرام پارسایی از اعمال فشار گروهی به استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به دادستانی دنا خبر داد و گفت: این افراد می‌خواستند پیش از رویت دادستانی، جعبه سیاه را به تهران منتقل کنند.

پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گروهی سعی داشتند به استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد اعمال فشار کنند تا جعبه سیاه از مسیر دادستانی دنا منتقل نشود و این مساله به درگیری فیزیکی هم منجر شد. با این حال، رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به ایسنا، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: نمایندگان این سازمان حین دریافت جعبه سیاه با دادستانی همکاری‌های لازم را به عمل آورده و هیچ درگیری و مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.

 جعبه سیاه سالم مانده یا نه؟

از دیگر ابهامات مطرح شده پس از یافتن جعبه سیاه درباره سالم ماندن اطلاعات این جعبه است. در شرایطی که مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی از سالم بودن جعبه سیاه ATR سخن گفته، رییس کمیسیون سانحه از صدمه دیدن این قطعه به‌دلیل نفوذ برف در آن خبر داده است.

پس از یافتن جعبه سیاه مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنشی اعلام کرد، وضعیت ظاهری این دو جعبه سیاه نشان می‌دهد مشکلی برای آنها از نظر فنی پیش نیامده است.

محمدسعید شریفی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه جعبه سیاه هواپیمای ATR سانحه دیده شامل FDR و CVR در کهگیلویه‌وبویراحمد تحویل نماینده سازمان هواپیمایی شد، گفت: جعبه سیاه با نخستین پرواز به تهران منتقل می‌شود.

او در تشریح آخرین جزئیات تحویل جعبه‌ سیاه هواپیمای سانحه‌دیده ATR اظهار کرد: جعبه سیاه هواپیمای ATR سانحه‌دیده شامل FDR و CVR در استان کهگیلویه‌وبویراحمد تحویل نماینده سازمان هواپیمایی (رییس کمیته بررسی سانحه ATR) شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار کرد: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت رسیدگی به مستندات حادثه و تعیین علت سانحه را دارد. شرفی با اشاره به انتقال قطعات پیکرهای جان‌باختگان ‌ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی یکی، دو روز پس از وقوع سانحه ATR از بازماندگان جانباختگان این سانحه آزمایش‌های DNA را انجام داد که با بقایای پیکرها مطابقت داده می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی افزود: ما نمی‌دانیم که این بقایای پیکرهایی که به پایین آورده شده است، مربوط به چند مسافر است، بلکه باید با آزمایش‌های DNA سازمان پزشکی قانونی مشخص شود.

 اما حسن رضایی‌فر رییس کمیسیون سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعلام کرد به‌دلیل باقی‌مانده جعبه سیاه هواپیما به مدت دو هفته زیر برف‌ها، احتمال خرابی قطعات الکترونیکی آن وجود دارد که سبب شده نتوانیم به‌طور مستقیم به اطلاعات جعبه سیاه دسترسی مستقیم داشته باشیم. رضایی‌فر گفت: البته احتمال پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد. رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج اعلام کرد: جعبه سیاه این هواپیما صبح یک‌شنبه موردتایید نهایی قرار گرفته و برای طی کردن تشریفات قانونی به مقامات قضایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد تحویل شده است. به گفته او، ابتدا اطلاعات این جعبه روی دستگاه جدید قرار خواهد گرفت و پس از آن بازخوانی اطلاعات رسما کلید خواهد خورد. رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج درباره تشریفات قانونی آغاز به کار روی جعبه سیاه نیز گفت: باتوجه به اینکه پرونده ابعاد قضایی هم دارد، ابتدا باید مقامات قضایی تشریفات قانونی آن را نهایی کنند و سپس برای ارزیابی اطلاعات جعبه سیاه دراختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد. رضایی‌فر درباره زمان تخمینی نهایی شدن بازخوانی اطلاعات هم گفت: باتوجه به شرایطی که در جعبه سیاه حکمفرما بوده، نمی‌توان انتظار داشت که بتوان در حال حاضر زمان دقیقی را برای نهایی شدن بازخوانی اطلاعات درنظر گرفت اما تمام تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این اطلاعات مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

 

ارسال نظر