در شهر

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۵۸:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۰۴۱

 پیشنهاد پلیس برای اجرای آزمایشی طرح ترافیک جدید

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح برخی موارد در اجرای طرح ترافیک جدید شهرداری در سال 97 پیشنهاد داد که این طرح در ماه‌های نخست به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا شود.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح ترافیک جدید شهرداری تهران که اصرار بر اجرای آن همزمان با آغاز سال 97 وجود دارد، گفت: طرح ترافیک 97 شهرداری نسبت به سال قبل تفاوت اساسی پیدا نکرده و تنها تغییر اساسی که نسبت به سال قبل دارد و اتفاقا مربوط به شورای شهر تهران هم هست، بحث نحوه پرداخت و هزینه برای ورود به طرح است. وگرنه طرح از لحاظ محدوده فرقی نکرده است و سقف همچنان محدود است و هر کسی که پول بدهد، نمی‌تواند وارد شود. وی درباره نحوه توزیع سهمیه‌ها میان مشاغل و دستگاه‌ها نیز گفت: نحوه توزیع را شورای ترافیک شهر تهران که پلیس هم عضو آن است، مشخص نمی‌کند و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران آن را توزیع می‌کند و پلیس اصلا ورودی به این سهمیه‌ها و نحوه توزیع آن ندارد و علاقه‌یی هم نداریم که به آن ورود کنیم؛ اما حتما باید شاخص و معیاری در این خصوص وجود داشته باشد. مهماندار با بیان اینکه هیچ تغییر آنچنانی در سال 97 از لحاظ اجرایی در طرح ترافیک وجود ندارد، افزود: سهمیه‌ها و سقف رعایت شده و حتی سقف کاهش هم پیدا کرده است؛ اما تفاوت در شیوه پرداخت و مبلغ است که این افزایش و کاهش قیمت جزو اختیارات شورای شهر است و دوستان باید در مورد آن تصمیم بگیرند قبلا هم همین طور بود و پلیس در تغییرات قیمت دخالتی نداشته و خود شورای شهر تهران تصمیم گرفته و حتما دوستان مصالح موکلین خود را در نظر گرفته‌اند که این مبالغ را مصوب کرده‌اند. رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح نیز گفت: با توجه به اینکه تغییر اساسی در شیوه پرداخت و مبلغ به وجود آمده و این موضوع وابستگی به ساعت دارد باید توجه داشت که زمان ورود و خروج براساس این طرح مهم است بنابراین اگر بخواهد این شیوه پرداخت اجرایی شود باید تجهیزات مورد نیاز نیز نصب شود. مهماندار با بیان اینکه ما درحال حاضر فقط دوربین‌های ورودی را داریم، گفت: حتی در این مورد هم باز معتقدیم که در تعداد دوربین‌های ورودی هم کم و کسر وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه باید حتما دوربین‌های خروجی که الان تعدادش خیلی کم است در محدوده نصب شود، تصریح کرد: این دوربین‌ها باید بتوانند طبق مصوبه شورای شهر تشخیص دهند که فرد در چه ساعتی آمده و چه ساعتی از محدوده بیرون رفته است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه شهرداری باید بتواند ساعت ورود و ساعت خروج را ثبت کند تا بتواند براساس شیوه مصوب عوارض بگیرد و خود شهرداری هم برای گرفتن عوارض نیازمند این دوربین‌هاست، اظهار کرد: نکته دوم بحث جریمه است. تا این دوربین‌ها نصب نشود و براساس استانداردها، پلیس آنها را تست نکند و یک دوره به عنوان دوره آزمایشی اجرا نشود، قابلیت اینکه بتوانیم جریمه کنیم را نداریم و جریمه کردن موکول به نصب دوربین‌ها و انجام آزمایشات از سوی پلیس است. اگر این موارد تایید شود از یک تاریخی به بعد می‌توان طرح را اجرایی کرد که به نظر می‌رسد همه اینها به زمان نیاز دارد. مهماندار با بیان اینکه خیلی مطمئن نیستم که برای فروردین ماه این طرح آماده شود، گفت: احتمالا طرح یا با تاخیر اجرا خواهد شد یا اینکه به سال 97 موکول می‌شود؛ چراکه تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشود، قابل اجرا نیست و تنها باید یک عدد ثابت را براساس ساعت ورود به عنوان عوارض لحاظ کرد. مهماندار درباره احتمال تغییر مبلغ جریمه‌ها با توجه به عدم تناسب مبلغ فعلی جرایم عوارض نیز گفت: اختیار تغییر مبلغ جریمه‌ها با هیات وزیران است و قرار شد از طریق شورای ترافیک این موضوع پیگیری شود تا براساس واقعیت و نیاز، مبلغ ورود به محدوده مورد بازنگری قرار بگیرد اما تا موقعی که دولت تصویب نکند چیزی قابل اجرا نخواهد بود.

 تشریح نام‌گذاری خیابان «کارگر شمالی» به نام «مصدق»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد تغییر نام خیابان کارگر شمالی به نام مصدق توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، حجت نظری با اشاره به نام‌گذاری خیابان کارگر شمالی به نام مصدق گفت: چندی پیش با توجه به واکنش‌هایی که در فضای مجازی نسبت به نام‌گذاری تونل آرش- اسفندیار به نام مصدق صورت گرفت، بررسی خیابانی به نام مرحوم مصدق در دستور کار قرار گرفت و سرانجام براساس پیشنهاداتی که در فضای مجازی و در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا توسط اعضا مطرح شد در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که خیابان کارگر شمالی به نام مرحوم مصدق نام‌گذاری شود.

 وی با بیان اینکه معبر حد فاصل بین خیابان انقلاب تا بزرگراه آیت‌الله حکیم را که درحال حاضر به نام کارگر شمالی معروف است، پیشنهاد تغییر نام داده‌ایم، گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که این خیابان به نام مصدق نام‌گذاری شود و در ادامه خیابان کارگر جنوبی نیز با حذف پسوند جنوبی به نام کارگر شناخته شود. نظری افزود: این تغییر نام مصوبه کمیسیون نام‌گذاری را دارد و به هیات رییسه اعلام وصول شده است و منتظر هستیم تا هیات رییسه این تغییر نام را در دستور کار صحن قرار دهد تا توسط اعضای شورای شهر به تصویب نهایی برسد.

 تدوین آیین ‌نامه نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک جدید خبرنگاران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آیین‌نامه نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران درحال تدوین است، تاکید کرد: طرح ترافیک جدید بعد از نهایی شدن مراحل ابلاغ قانونی با قدرت اجرا خواهد شد و ما در شهرداری تهران با تمام قوا از حقوق همه شهروندان دفاع خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی درباره اجرای طرح ترافیک جدید گفت: اساسا هدف ما از تغییر شیوه دسترسی به محدوده طرح ترافیک این بود که ضابطه را به جای رابطه بنشانیم و شفاف کنیم که چه کسانی، چرا و به چه بهایی وارد محدوده مرکزی شهر می‌شوند و نهایتا همه مردم در قبال عوارضی که پرداخت می‌کنند، برابر باشند.

وی درخصوص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران گفت: اختصاص امتیاز ویژه به خبرنگاران در لایحه پیشنهادی شهرداری نبود ولی اعضای شورای شهر ترجیح دادند که نهایتا خبرنگاران با تخفیف ۹۰درصد اجازه ورود به طرح را داشته باشند و ما هم در این زمینه ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر هستیم و قطعا به بهترین وجه مصوبات شورا را اجرا خواهیم کرد. پورسیدآقایی اظهار کرد: با توجه به محدودیت تعداد سهمیه تعیین شده قابل واگذاری به خبرنگاران قطعا تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا به شیوه سابق توزیع سهمیه خبرنگاران که حرف و حدیث‌های زیادی داشت، برنگردیم و روش ضابطه‌مندی را برای توزیع عادلانه همین سهمیه‌ها در پیش بگیریم که به این منظور درحال تدوین آیین‌نامه‌یی برای تعیین نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران و سایر موارد خاص هستیم.

 

 امکان بازنگری در طرح احداث زیرگذر کوی نصر

سرپرست سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران از امکان بازنگری در طرح احداث زیرگذر کوی نصر خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، بهنام اتابکی با بیان اینکه برای رفع گره ترافیکی پل فلزی گیشا در محل تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه جلال آل احمد، حداقل ۷ گزینه پیشنهادی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته از اینکه در هیچ یک از این گزینه‌ها فکری برای بهبود وضعیت تردد عابران پیاده نشده است، انتقاد کرد و گفت: تردد از پیاده‌روهای خیابان کوی نصر برای عبور از زیر پل گیشا همواره با مخاطرات جدی برای عابران پیاده همراه بوده و از این رو گزینه حفظ پل گیشا به عنوان پل عابر پیاده در عین احداث زیرگذر مطرح شده تا این نقطه حادثه‌خیز ترافیکی برای شهروندان ساکن در محلات همجوار پل گیشا ثمر بخش واقع شود.

گفتنی است با بهره‌برداری از پروژه احداث زیرگذر کوی نصر که عملیات اجرایی آن حدود ۳۵درصد پیشرفت کرده است یک مسیر زیرگذر با ۳ خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، ترافیک سنگین تقاطع بزرگراه‌های شهید چمران و جلال آل‌احمد را ساماندهی خواهد کرد.

 

ارسال نظر