ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۶۳

درخواست پیوستن به کمپین درخت به جای سبزه

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در حاشیه مراسم ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولیعصر در جمع خبرنگاران از شهروندان تهرانی درخواست کرد که به کمپین درخت به جای سبزه بپیوندد.

به گزارش ایسنا، نجفی گفت: درخت موهبت الهی است که در شکل‌گیری شخصیت و هویت شهری بسیار مهم است. بی‌تردید اهمیت درخت در کلان‌شهر تهران بسیار بالاست و از قدیم تهران با نام چنارستان معروف بوده است.

وی افزود: خیابان ولیعصر از بزرگ‌ترین خیابان‌های خاورمیانه است که پیش از این 18هزار چنار داشته است. آمار درختان این خیابان اکنون به زیر 16هزار اصله رسیده و بر همین اساس شهرداری تهران تلاش می‌کند با مطالعات علمی و خاک‌شناسی مانع از بین رفتن درختان شود و کمبود درختان در این خیابان را جبران خواهد کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: از شهروندان تهرانی دو خواهش عمده داریم، نخست این است که در حفاظت از پوشش گیاهی شهر تهران به شهرداری کمک کنند و دیگر آنکه مردم و گروه‌های مردم نهاد از فعالیت‌های شهرداری به عنوان صاحبان شهر در قبال فضای سبز حمایت کنند و برخوردی مسوولانه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین از شهروندان تهرانی می‌خواهم از کمپین درخت به جای سبزه حمایت کنند. کاشت درخت از سنت‌های نوروزی ماست. از این رو بیایید در کنار سبزه درخت ‌بکاریم و این درخت را 13فروردین ماه به حیاط منتقل کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: شهروندانی که خانه‌هایشان حیاط ندارد، شهرداری زمین‌هایی را به این منظور اختصاص داده تا مردم بتوانند نهال خود را در آنجا غرس کنند. ما در 6 ماه گذشته 12هزارهکتار کمربند سبز ایجاد کردیم که در روزهای آینده افتتاح خواهند شد.

نجفی در پاسخ به سوالی گفت: ریشه ترافیک تهران و آلودگی هوا مساله ضعف حمل و نقل عمومی است که اگر بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم جلو بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد. وی تاکید کرد: حمایت از حمل و نقل عمومی از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده شهرداری تهران خواهد بود و تسهیلات قابل توجهی را دولت و مجلس در اختیار ما قرار دادند. توسعه شهر به عنوان شهر هوشمند نیز می‌تواند جلو بسیاری از رفت و آمدهای غیرضروری در شهر را بگیرد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در حاشیه این مراسم نیز از احیا و ساماندهی درختان خیابان ولیعصر(عج) خبر داد و گفت: ‌در فاز اول این طرح 740 اصله درخت جایگزین درختان مبتلا به قارچ سرطان رنگی در خیابان ولیعصر خواهند شد. مختاری ادامه داد: با وجود اقدامات شهرداری برای حفظ درختان خیابان ولیعصر، شدت تنش به حدی بوده که مجبور شدیم برخی از آنها را به دلیل ابتلا به نوعی قارچ به نام سرطان رنگی جایگزین کنیم. از این رو شهرداری تهران می‌کوشد، درختانی که امکان احیای آنها وجود ندارد را با درختان شاداب و سالم جایگزین کند.

‌منع تردد اتوبوس در جاده‌ بدون اخذ پروانه از راهداری‌‌

 وزیر راه و شهرسازی در بخشنامه‌یی به وزارتخانه‌ها، استانداران، سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت این مجموعه‌ها در مسیرهای بین شهری را بدون اخذ پروانه از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی ممنوع کرد.

به گزارش تسنیم، متن بخشنامه عباس آخوندی به شرح ذیل است:«در پی رخداد حادثه اتوبوس مورخ 23/11/1396 در محور دیهوک- فردوس استان خراسان جنوبی با توجه به اینکه اتوبوس متعلق به یکی از ارگان‌های نظامی بوده است و هر گونه جابه‌جایی مسافر نیازمند رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل جاده‌یی ازجمله موارد زیر است:

-ماده 4 آیین‌نامه اجرایی سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن: هر گونه فعالیت در زمینه حمل و نقل عمومی بار و مسافر توسط دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی ممنوع است.

- ماده یک قانون الزام شرکت‌ها و موسسات ترابری جاده‌یی به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه: شرکت‌ها و موسساتی که در امر حمل و نقل جاده‌یی بین‌شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌نمایند، موظفند بر حسب نوع فعالیت برای هر جابه‌جایی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی موضوع این قانون استفاده نمایند و به جای آن مجاز به استفاده از اوراق انحصاری- اختصاصی یا انواع دیگر نیستند.

- ماده 203 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی: حمل مسافر از وزارت راه و ترابری یا شهرداری دریافت ننموده باشند، ممنوع است مگر در شرایط اضطراری و با اجازه پلیس راه یا راهنمایی و رانندگی. لذا برای انتظام بیشتر و پیشگیری از بروز هر گونه حادثه مشابه بنابر مراتب فوق همچنین مصوبه جلسه 46 کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورخ 18 اسفند 1392 مجددا ابلاغ می‌گردد: «در محورهای برون‌شهری صرفا تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی بلامانع است. ضمنا تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی انتظامی برای جابه‌جایی مسافر و کارکنان خود و خانواده آنان در مسیرهای بین شهری ممنوع است. این ابلاغیه شامل اتوبوس‌های استیجاری در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی است.»

 

ارسال نظر