صدور حدود 8 هزار پروانه ساخت در تهران تا پایان دی ماه

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۱۸

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه حدود ۷هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت در شهر تهران صادر شده است.

به گزارش مهر، محمدابراهیم دادسرشت با بیان اینکه از نظر زمانی سال‌های ۹۱و ۹۲ نقطه عطفی در صدور پروانه ساخت به شمار می‌رود، اظهار کرد: علت صدور بی‌سابقه پروانه ساخت در بازه زمانی مذکور تبدیل طرح تفصیلی قدیم به جدید بود. در واقع برای آن دسته از مالکان که در طرح قدیم درخواست پروانه کرده بودند، سال‌های ۹۱و ۹۲ آخرین مهلت دریافت پروانه بود و برای مابقی متقاضیان نیز طرح جدید فرصت مناسبی محسوب می‌شد به همین دلیل در این دو سال حدود

۶۰ هزار پروانه ساخت صادر شد.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با اشاره به رابطه میان صدور پروانه ساخت با میزان درآمدهای شهرداری تهران گفت: همواره ۸ تا ۹هزارمیلیارد تومان از درآمد شهرداری از بخش‌های مربوط به مباحث شهرسازی تامین می‌شد البته به دنبال رشد چشمگیر صدور پروانه در فاصله سال‌های ۹۱و ۹۲ شهرداری تهران درآمد بیشتری در این زمینه کسب کرد و به همین دلیل شاهد پیشرفت در اجرای پروژه‌های عمرانی بودیم.

دادسرشت با بیان اینکه در سال‌های ۹۱و ۹۲ بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای شهرداری تهران از محل درآمد صدور پروانه‌های ساخت تامین شد، عنوان کرد: این درحالی است که پیش از سال ۹۱و پس از سال ۹۲ به شکل معمول تعداد پروانه‌های صادر شده در هر سال معادل ۱۱تا ۱۳هزار پروانه بوده است. وی با اشاره به اینکه در 3سال اخیر به‌ طور متوسط سالانه ۱۰هزار پروانه ساخت در تهران صادر شده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به نرخ رشد ۲۰درصدی عوارض نسبت به سال‌های گذشته حدود ۴۰تا ۴۲درصد از درآمدهای شهرداری از محل صدور پروانه‌های ساخت تامین می‌شود. به گفته مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه حدود ۷هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود با وجود رشد ۵ درصدی این تعداد تا پایان سال از مرز ۱۰هزار پروانه عبور کند.

دادسرشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سال ۹۶ شاهد رشد ۴۰درصدی قیمت آپارتمان در تهران به ویژه در مناطق ۲و ۵ بوده‌ایم، گفت: باید توجه داشت خانه‌هایی که امروز درحال فروش و بهره‌برداری هستند در سال ۹۱و ۹۲ و بعد از آن پروانه ساخت گرفته‌اند بنابراین در سال آینده با کمبود ساختمان‌های نوساز و قابل بهره‌برداری مواجه خواهیم شد و این موضوع افزایش صدور پروانه‌های ساخت را در سال‌های آینده به همراه خواهد داشت.

وی به اقدامات شهرداری تهران در راستای تشویق شهروندان به ساخت مسکن پرداخت و عنوان کرد: از ابتدای بهمن ماه طرح تخفیف ۳۳درصدی عوارض نقدی ساخت را در نظر گرفته‌ایم که این طرح تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی ما این است که با اجرای این طرح در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده با رشد بیش از ۱۰درصد در صدور پروانه ساخت مواجه شویم.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران همچنین با اشاره به موضوع کاهش زمان صدور پروانه در ۵ سال اخیر گفت: پیش از سال ۹۱ زمان صدور پروانه در سیستم «پام» کنترل می‌شد که یکی از مشکلات این سامانه عدم کنترل دقیق زمان درخواست تا صدور پروانه بود.

دادسرشت با بیان اینکه زمان صدور پروانه ساخت یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی از سوی بانک جهانی محسوب می‌شود و به ۳ فاکتور مهم روند کار از سوی شهرداری، مالک و دفاتر خدمات الکترونیکی بستگی دارد، اذعان کرد: برای کاهش زمان، مکانیزه کردن سیستم گزارش‌گیری را در دستور کار قرار دادیم ضمن اینکه با حذف بخش‌هایی از روند صدور پروانه که به کاربران مربوط بود، توانستیم زمان کوتاه‌تری را برای صدور پروانه به دست آوریم.

وی افزود: در گذشته رتبه ما در صدور پروانه ساختمان حدود ۱۴۷ بود اما امروز در رتبه ۲۹ قرار داریم. به عبارت دیگر پیش از ابلاغ طرح تفصیلی جدید در سال ٩١ زمان صدور پروانه ٢۴٠روز بود که این زمان به تدریج کاهش یافت و به ۵٣ روز رسید.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه گفت: در مجموع اگر بتوانیم در سال ۹۷ بخش تایید نقشه که به واسطه نبود طراحان حرفه‌یی مشکلاتی پیش روی ما گذاشته است را مرتفع کنیم، امکان ارتقای رتبه و کاهش زمان صدور پروانه به حدود ۴٠روز محقق خواهد شد.

 

 

ارسال نظر